ابطال شرط معدل و سن ورود به دانشگاه علوم انتظامی

دیوان عدالت اداری شرط معدل و شرط حداقل و حداکثر سن ورود به دانشگاه علوم انتظامی از شرایط اختصاصی ثبت‌نام در دانشگاه افسری نیروی انتظامی را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرط معدل و شرط حداقل و حداکثر سن ورود به دانشگاه علوم انتظامی از شرایط اختصاصی ثبت‌نام در دانشگاه افسری نیروی انتظامی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

در این شکایت آمده است که در آگهی استخدامی سال ۱۴۰۰ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شرط معدل تعیین شده و حداقل سن استخدام از ۱۷ سال به ۱۸ سال افزایش و حداکثر سن از ۳۵ سال به ۲۵ سال کاهش یافته بود. این موضوع پیش‌تر مورد شکایت قرار گرفت و از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد.

هم‌اکنون مجدداً دانشگاه علوم انتظامی امین (دانشگاه نیروی انتظامی) با این که مطابق با ماده ۹۲ قانون دیوان می بایست در تصویب و اعلام شرایط ورود به دانشگاه، مفاد دادنامه فوق الذکر را رعایت می‌کرد؛ اما مجدداً شرط معدل تعیین کرده و در شرایط سنی اعمال تغییرات کرده است. به طوری که حداقل سن را از ۱۷ سال به ۱۸ سال افزایش و حداکثر سن را از ۳۵ سال به ۲۵ سال کاهش داده است.

در ادامه این شکایت آمده است که موضوع با توجه به تعیین حداقل سن و حداکثر سن توسط قانونگذار در ماده ۱۶ قانون استخدامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و نبود مستند قانونی برای تعیین معدل، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات بوده و همچنین با دادنامه صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری مغایر است. به همین دلیل خواستار ابطال شرط معدل و حداقل و حداکثر سن ورود به دانشگاه علوم انتظامی (امین) از زمان تصویب هستم.

دیوان عدالت اداری پس از بررسی این شرایط و شکایت مطرح شده، حکم به ابطال شرط معدل و حداقل و حداکثر سن ورود به دانشگاه علوم انتظامی داد. در این شکایت آمده است که براساس ماده ۱۶ قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۲/۱۲/۲۰ ، شرایط عمومی استخدام کارکنان پایور و پیمانی احصاء شده و برمبنای بند (ی) ماده مذکور، دارا بودن حداقل ۱۷ سال سن و حداکثر ۳۵ سال یکی از شرایط عمومی استخدام کارکنان پایور و پیمانی است و بر همین اساس افزایش حداقل سن استخدام از ۱۷ سال به ۱۸ سال و کاهش حداکثر سن استخدام از ۳۵ سال به ۲۵ سال جهت شرکت در آزمون به منزله ایجاد محدودیت در ورود تعدادی از داوطلبان استخدام به خدمت است.

همچنین در قوانین و مقررات حاکم، حداقل و حداکثر خاصی برای معدل لازم جهت ثبت نام در آزمون های استخدامی تعیین نشده و لذا مقرر نمودن حداقل نمره مشخص به عنوان معدل برای ثبت نام در آزمون استخدامی نیروی انتظامی مبنای قانونی ندارد.

در ادامه این حکم آمده است که براساس دادنامه آبان ماه ۱۴۰۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری شرط سن و شرط معدل از شرایط آگهی استخدام مقطع درجه‌داری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ براساس استدلال های فوق خلاف قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال شده است. به همین دلیل، شرط معدل و شرط حداقل و حداکثر سن از شرایط اختصاصی ثبت نام در دانشگاه افسری نیروی انتظامی در سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ خلاف قانون بوده و از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =