ترکیه، قرقیزستان و کره جنوبی؛ اولین مقصدهای صادراتی گل‌های زینتی دانشگاه آزاد گرگان

بزرگترین گلخانه نوآوری کشور در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان علاوه بر ایجاد فضای کسب تجربه، آموزش و درآمد برای دانشجویان، در زمینه صادرات به خارج از کشور نیز گام‌ برداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی گرگان سال ۱۳۹۵ به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کشور به وسعت ۵ هکتار با ۳۷ گلخانه سرپوشیده به وسعت ۳۰ هزار متر مربع کار خود را آغاز و سال ۱۳۹۸ مجوز سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرد.

این شهرک گلخانه‌ای تا کنون در دو مرحله گل‌های تولیدی خود را به کشورهای قرقیزستان و ترکیه صادر کرده است و به زودی نیز با هماهنگی‌های به عمل آمده محموله جدیدی به کره جنوبی ارسال خواهد شد.

به اذعان مسوولان دانشگاه، تفاوت این گلخانه با سایر گلخانه‌های استان در بعد علمی و پژوهشی آن و همچنین حضور شرکت‌های دانش بنیان در مراحل مختلف تولید است ضمن اینکه چرخه تولید گیاهان در این سرای نوآوری کامل است یعنی از مرحله بذر تا گیاه بالغ در این مجموعه تولید می‌شود.

ثبت رقم جدید گیاه زینتی و تجاری سازی محصول با کاربرد پزشکی، طرح تولید قارچ کش گیاهی و تولید بذر و کود گیاهی از جمله دستاوردهای جدید مجموعه گلخانه فرهیختگان و سرای نوآوری گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان است.

محسن تجری، رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان سال ۹۵ به وسعت ۵ هکتار تأسیس شده است و ۳۷ هزار متر مربع آن گلخانه است که به نوعی بخش اقتصادی دانشگاه آزاد گرگان به شمار می‌رود. در ابتدا بحث تولید کاکتوس در این مجموعه مطرح شده بود که با توجه به تغییر ذائقه مردم و تغییر بازار، مسیر را به سمت تولید گیاهان زینتی و آپارتمانی و درختچه ها بردیم که الحمدالله موفق بودیم.

وی ادامه داد: برای مجموعه ۵ هکتاری مجوز و پروانه گردشگری کشاورزی را نیز اخذ کرده ایم بنابراین این زمینه فراهم شده است تا مردم بتوانند وارد مجموعه ما شوند و علاوه بر آشنایی با گل و گیاه و برخورداری از آموزش های لازم، خرید خود را نیز انجام دهند.

تجری خاطرنشان کرد: مجموعه شهرک گلخانه ای که ذیل سرای نوآوری گیاهان زینتی فعالیت میکند سال ۹۸ مجوز سرای نوآوری را دریافت کرد که ابتدا این مجوز موقت بود و سال ۱۴۰۰ با توجه به میزان درآمد و فروش مجموعه و مستقل بودن آن مجوز دائمی را از دکتر مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کردیم که در حال حاضر هم به صورت هیئت عاملی اداره می‌شود.

درآمدزایی سالانه ۱۰ میلیاردتومانی سرای نوآوری گیاهان زینتی واحد گرگان

وی با اشاره به فروش سالیانه ۷ تا ۱۰ میلیارد تومانی این مجموعه اظهار کرد: به طور متوسط ماهانه یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومن درآمد فروش مجموعه است که برای سایر نقاط کشور از جمله محلات(معروف به هلند ایران) ارسال بار داریم چرا که تنوع گل و گیاه در این مجموعه بی نظیر است.

تجری با بیان اینکه هدف اصلی ما در این مجموعه تولید است در خصوص وضعیت مالی سرا نیز خاطرنشان کرد: نرم افزار تخصصی حسابداری سپیدار سیستم را بالغ بر دو سال است که در مجموعه راه اندازی کردیم که بهای تمام شده سود و زیان را با جزئیات به ما نشان میدهد.

وی ادامه داد: عملکرد واقعی درآمد در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۲تا پایان فروردین ۱۴۰۳نشان می‌دهد حدود ۸۵درصد نسبت به سال مالی ۱۴۰۲_۱۴۰۱محقق شده است و با توجه به روند فروش در مدت باقیمانده تاپایان سال مالی، پیش بینی می‌شود این عدد به ۱۲۰درصد فروش واقعی سال گذشته برسد هرچند رقم فروش واقعی نسبت به برآورد کمتر است ولی روند فروش در سالیان متوالی نشان از صعودی بودن آن را می‌دهد که امید می‌رود با گسترش دامنه فروش و همچنین با توجه به بازاریابی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲در کشور ترکیه این مهم افزایش یابد.

تجری افزود: همچنین درخصوص هزینه ها با در نظر گرفتن اصل صرفه جویی کاهش هزینه ها اما در بعضی موارد مانند افزایش دامنه کار و درراستای آن افزایش نیروی کار و از سویی دیگر افزایش تورم باعث می‌شود در این حوزه مبلغ هزینه ها افزایش یابد و در ادامه با توجه به تاکید مقام عظمای ولایت بر امر تولید و اقتصاد مقاومتی سعی و تلاش مجموعه معطوف به امر تولید بوده است.

تولید سالانه یک میلیون گلدان گل و گیاه زینتی در دانشگاه آزاد گرگان

وی اضافه کرد: در سال مالی ۱۴۰۳_۱۴۰۲سعی شده است با بهره گیری از روش‌های جدید، تولید گیاهان زینتی افزایش چشمگیری داشته باشدبه گونه ای که در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۱حدود ۷۱۱هزار عددگل به ارزش تقریبی ۸۰۰میلیون تومان می‌شود ولی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۲با توجه به بهره گیری از روشهای جدید تولید گیاهان زینتی، با کمترین هزینه تولید، بیشترین سودآوری انجام شده است که روش‌های تولید مذکور هم در مدت زمان کوتاهی و هم ارزش افزوده بالایی دارد که در سال جاری تاکنون حدود ۱۵۰۰۰عدد گل تولید شده است که بهای تمام شده آن بسیار ناچیز است در مقابل ارزش منصفانه آن ۴۰۰میلیون تومان برآورد است.

رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با بیان اینکه سالانه به طور متوسط زیر یک میلیون گلدان گل و گیاه زینتی در این سرا تولید می‌شود، ادامه داد: بیشتر تولیدات به مرحله فروش و بازار رسیده است همچنین درسال گذشته محاسبات بهای تمام شده نشان داد ارزش دفتری موجودی بالغ بر ۱۵میلیاردتومان میباشد با توجه به استعلام ودر نظرگرفتن بازار ارزش منصفانه آن ۱۸میلیارد تومان برآورد شده است که انتظار می‌رود با افزایش تولید این رقم افزایش چشمگیری نشان دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف سرای نوآوری مشارکت فعال در ایجاد و توسعه شرکتهای جدید فناورانه و کمک به شکل گیری اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است در حال حاضر باتوجه به استقرار شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور سه طرح درحال انجام است.

گلخانه نوآوری دانشگاه در مسیر ثبت ۲ اختراع جدید

تجری گفت: طرح تولید قارچ کش گیاهی از سال ۱۴۰۱در یکی از واحدهای گلخانه سرای نوآوری گیاهان زینتی آغاز شده است که ابتدا برروی دوبذر فرآیند شروع گردید و بعد از حصول نتیجه مثبت اولیه درسال ۲۲، ۱۴۰۲بذر از گیاهان زینتی و سبزی صیفی مهم انتخاب و اثر ترکیبات مورد نظر سپس در محیط آزمایشگاهی، تاثیر ترکیبات تهیه شده برروی ۶سویه قارچ مورد بررسی قرارگرفت که نتایج بسیار قابل توجهی حاصل شد درحال حاضر آخرین مرحله تست های مربوط به قارچ های بیماری‌زا در گلخانه درحال انجام است تا بهترین ترکیب حاصل شود و نمونه نهایی آماده گردد و لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۲ نیز پس از حصول نتایج اولیه در سامانه بنیاد مالکیت معنوی (اداره ثبت اختراعات) اظهارنامه ای ارسال شده که درحال داوری است.

وی به تولید کود گیاهی نیز اشاره و اظهار کرد: این طرح فناورانه از سال ۱۴۰۲شروع شده و در حال حاضر ادامه دارد و به دلیل واکنش مختلف گیاهان زینتی، ترکیبات مختلف مدنظر برگیاهان متعدد مورد بررسی قرارخواهد گرفت تا نتیجه نهایی حاصل شود و در حال حاضر در مرحله اول نتایج خوبی حاصل شده که البته درحال آزمایشات تکمیلی است و در صورت حصول نتایج مثبت قابل توجه، محصول نهایی آماده بازار خواهد شد.

ترکیه، قرقیزستان و کره جنوبی؛ اولین مقصدهای صادراتی گل‌های زینتی دانشگاه آزاد گرگان

تجری تولید محلول مغذی گیاهی برای گیاهان زینتی گلدار را از دیگر طرح‌ها دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر در عرصه تولید گیاهان زینتی به وجود آمده است استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی برای تولید آن است که مشکلات زیادی ازجمله خروج ارز از کشور، آلوده کردن محیط زیست و تجمع نمک درریشه گیاهان را به همراه خواهد داشت بنابراین استفاده از ترکیبات جایگزین ضروری است. عصاره های گیاهی یکی از مواردی هستند که با توجه به ظرفیت ها و ترکیبات موجود در آنها قابلیت بررسی به عنوان ترکیبات مغذی رادارند هدف از انجام این پژوهش فناورانه استفاده از عصاره فرموله شده برخی گیاهان برای بهبود صفات کمی و کیفی گیاهان زینتی است.

رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در خصوص تولیدات علمی نیز خاطرنشان کرد: مقاله ای با عنوان مروری بر تکثیر و نحوه تولید گیاه زینتی آدنیوم یکی از گیاهان زینتی تولید شده در شهرک گلخانه سرای نوآوری ، از سوی متخصصین اگروتکنولوژی گروه فیزیولوژی گیاهان زراعی سرای نوآوری درچهارمین کنفرانس ملی در سال ۱۴۰۲ پذیرفته شد.

وی ادامه داد: چرخه تولید گیاهان ما کامل است یعنی از مرحله بذر تا گیاه بالغ در این مجموعه تولید میشود و این تفاوت گلخانه مجموعه ما با سایر گلخانه ها است که از تولید بذر به مرحله نشا و در نهایت گیاه بالغ می‌رسیم.

تجری با اشاره به اقدامات فناورانه و نوآورانه انجام شده در این مرکز علمی گفت: دو اقدام مهم در این زمینه در مرحله ثبت اختراع در حال انجام است و برای داوری به پارک علم و فناوری اصفهان رفته است یکی از این اختراعات تولید یک نوع قارچ کش طبیعی است چراکه در حال حاضر قارچ کش های موجود در بازار بر پایه شیمیایی است در حالی که این قارچ کش بیس گیاهی دارد و دیگر اختراع نیز عصاره ای از یکی از گیاهان استخراج کرده ایم که در درمان سرطان کاربرد دارد و این نوآوری نیز در حال طی کردن مراحل ثبت اختراع است.

وی به تولید بذر به عنوان دیگر فعالیت این مجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: بذرهایی که از خارج از کشور در حال حاضر وارد میشود را ما در مجموعه خودمان در حال تولید هستیم با کمک تکنیکی که توسط یکی از شرکت های دانش بنیان ما پیاده سازی شده است تولید دو رقم بذر گیاهان سنتی و زینتی است.

تجری با تاکید بر اینکه بحث کارآفرینی و اشتغال زایی در سراهای نوآوری همواره مطرح است ادامه داد: با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گلستان طرح و قرارداد راهبری شغلی را منعقد کردیم به این صورت که هر کس در استان گلستان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) باشد و در واقع این مددجویان به دنبال احداث گلخانه باشند به ما به عنوان راهبر شغلی معرفی میشوند و از صفر تا صد کار از مشاوره و راهنمایی گرفته تا ساخت سازه و اسکلت و معرفی گل و گیاه توسط مجموعه ما انجام میشود حتی در صورت عدم توان فروش، ما محصول را به صورت تضمینی از اینها خریداری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در اقدامی دیگر با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تفاهم نامه با موضوع تربیت نیروی عملیاتی و کارآزموده منعقد کردیم و علاقه مندان در این مجموعه دوره های آموزشی با پایه حداقلی ۲۴۰ ساعته میگذرانند که در انتها گواهینامه معتبر دریافت میکنند ضمن اینکه یک سیاست تشویقی نیز درنظر گرفته ایم و در صورت حسن انجام کار امکان جذب شرکتی آن افراد هم وجود دارد.

تجری با بیان این که در حال حاضر ۴۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند، به طرح پویش هم اشاره کرد و گفت: از تمامی رشته ها از جمله گیاه پزشکی، حسابداری و... استفاده میکنیم و در حال حاضر ۵ نفر از این دانشجویان نیز جذب و نیروی حقوق بگیر هستند.

وی با اشاره به راه اندازی رشته فناوری گل و گیاهان زینتی سال گذشته در دانشگاه آزاد گرگان و در مقطع کاردانی ناپیوسته خاطرنشان کرد: این رشته امسال اولین ورودی های خود را جذب خواهد کرد و ما از این دانشجویان نیز در قالب طرح پویش استفاده خواهیم کرد و این دانشجویان از روز اول تحصیل خود میتوانند از امکانات مجموعه استفاده کنند.

تولید ۲۰۰ گونه گیاهان زینتی و آپارتمانی در گلخانه فرهیختگان

رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تصریح کرد: ۳۷ گونه متفاوت گلخانه در مجموعه داریم و یک گونه خاص را کار نمیکنیم و در مجموع ۲۰۰ گونه گیاهان زینتی و آپارتمانی در مجموعه ما تولید میشود و هر کس که در این شهرک مشغول به کار شود یک فرد کارآزموده و زبده خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری دوره های کارآفرینی برای زنان خانه دار اضافه کرد: بسیاری از گل فروشی های سطح شهر گرگان نیز خرید خود را از شهرک گلخانه ای دانشگاه آزاد انجام می‌دهند.

تجری یادآور شد: سال گذشته سرای نوآوری گیاهان زینتی دانشگاه آزاد گرگان در جشنواره فرهیختگان رتبه نخست را بین ۵۴ سرای نوآوری کسب کرد که یکی از افتخاراتی بود که توسط مجموعه رقم خورد.

وی گریزی هم به فعالیت های این سرا در حوزه صادرات زد و گفت: تاجیکستان و استانبول در حال حاضر مقصد صادرات محصولات ما هستند ضمن اینکه برای کره جنوبی نیز از طریق یک رابط به دنبال ارسال محموله هستیم و کارهای آن در حال انجام است. در آخرین محموله ارسالی نیز دو کانتینر را به استامبول فرستادیم.

تجری به راه اندازی مدرسه کسب و کار این سرا هم اشاره و افزود: طی تفاهم نامه ای که با آموزش و پرورش منعقد کرده ایم، یکی از اهداف ما در سرا استعدادیابی است و آموزش کاشت گل و گیاه و کاشت بذر در سرا انجام میشود و کار عملیاتی را به راحتی تجربه می‌کنند. تا کنون بالای ۵۰۰ نفر در مدرسه کسب و کار ثبت نام کرده اند و خیلی از دوره های ما با همکاری واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =