جهاد دانشگاهی بازوی محرک دولت برای حل مشکلات است

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند یکی از بازوان محرک دولت برای حل مشکلات زمین مانده کشور باشد، درصورتی‌که دولت از توانمندی‌های این نهاد انقلابی استفاده کند می‌تواند بر پتانسیل و ظرفیت‌های علمی و اجرایی کشور بیافزاید.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ فرشاد پیله‌چی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دولتمردان شهید، رجائی و باهنر و شهدای خدمت، اظهار کرد: به شکرانه انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی با هدف پیشرفت کشور، اعتلای نظام و پیوند صنعت و علم روی کار آمد و در دهه اول انقلاب، دغدغه‌های فرهنگی در این نهاد برجسته بوده و به‌تبع به حل دغدغه فرهنگی در دانشگاه‌ها کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌ مرور زمان که چالش‌های دانشگاه مرتفع شد جهاد دانشگاهی درزمینه نیازهای کشور در حوزه تکنولوژی و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و همچنین به‌عنوان پل بین دانشگاه و جامعه، نقش‌آفرینی کرد و امروز موفقیت جامعه مبتنی بر علم و هوش است و جهاددانشگاهی می‌تواند با ظرفیت‌های علمی‌ که دارد به‌عنوان بازوی محرک دولت برای پیشبرد اهداف کشور باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین بابیان اینکه جهاد دانشگاهی فرصتی مغتنم برای حاکمیت است؛ تصریح کرد: جهاد دانشگاهی این توانایی را دارد که در حوزه‌های مختلف به حل چالش‌هایی که نیاز به راه‌حل‌های کارشناسانه و مهم دارند، کمک کند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی این روحیه را دارد که کارهای زمین‌مانده را انجام دهد، فرهنگ‌ جاری در جهاد دانشگاهی به‌گونه‌ای است که می‌تواند کارهای بر زمین‌مانده را حل کند اما آنچه در رفتار دولت‌ها با این نهاد انقلابی مشاهده‌ شده، این است که نقش جهاد دانشگاهی را در انجام مأموریت‌های ملی در حوزه‌هایی چون تکنولوژی و نوآوری کمرنگ می‌بینند و همین امر سبب شده تا در نگاه‌ داشتن نیروی انسانی نخبه در مجموعه جهاددانشگاهی دچار برخی چالش‌ها باشیم.

پیله‌چی بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان قزوین، در دولت جدید می‌تواند بر روی مسائل گوناگونی چون تجاری‌سازی ایده‌ها، اجرای سند آمایش علم و فناوری استان قزوین که چند سال پیش توسط جهاددانشگاهی تدوین‌ شده بود، نقش‌آفرینی کند و برای کشور ارزش‌آفرین باشد به‌عنوان‌مثال در حوزه هوش مصنوعی و یا تکنولوژی‌های نرم و صنایع خلاق می‌تواند با تکیه‌بر نخبگان به دولت کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت جهاد دانشگاهی این است که تاکنون به‌خوبی توانسته در هدایت‌گری دانشجویان نقش داشته باشد و دولت می‌تواند با تقویت ارتباط با جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های این نهاد بیش‌ازپیش بهره ببرد ضمن اینکه جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند فضای رشد و توانمندسازی سرمایه انسانی کارآمد برای مسئولیت‌ها و جایگاه‌های مهم دولتی را فراهم کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در استان قزوین نیز اقدامات قابل‌توجهی در زمینه‌های پژوهشی و فناوری صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال تدوین سند توسعه گردشگری یکی از فعالیت‌هایی بود که توسط جهاد دانشگاهی قزوین صورت گرفت بنابراین این نهاد بر اساس سوابقی که دارد می‌تواند در اجرایی کردن تصمیمات آینده استان مؤثر باشد.

وی ادامه داد: پروژه بهبود بهره‌وری و اصلاح نژاد گوسفند شال یکی دیگر از پروژه‌های بسیار کلیدی جهاددانشگاهی بود که با اجرای این پروژه کل کشور می‌توانست از آثار و نتایج آن بهره ببرد که بی‌توجهی دولت‌های مختلف در ۱۰ سال گذشته تا به امروز باعث شده این پروژه مهم به منصه اجرا نرسد.

پیله‌چی در پایان گفت: از دولت جدید تقاضای حمایت جهت توسعه نهادهایی چون جهاد دانشگاهی را در سطح استان داریم و این نهاد انقلابی آمادگیِ خود را برای برداشتن گام‌های بزرگ در عرصه رفع نیازهای کشور از موضوع مهم جمعیت تا تحقق شعار سال، رشد اقتصادی و پیشرفت دانش‌بنیان و اجرای سیاست‌های علم، فناوری و فرهنگی استان اعلام می‌دارد.

خبرنگار: نیلوفر معصومی

انتهای خبر/

کد خبر: 1241902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =