فرهنگ بسیجی و کار جهادی کلید حل مشکلات کشور

مشکلات کشور قطعاً راهکارهای کارشناسی و علمی دارد، ولی حل شدن این مسائل بدون عزم جدی و کار جهادی با سرعت بسیار کمتری میسر شده است، ترویج روحیه فعالیت جهادی در بین جوانان و مردم این فرهنگ غنی را روز به روز نهادینه‌تر خواهد کرد.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز از یزد ، محمد رضا زارع صدرآبادی، دانشجو معلم و فعال اجتماعی با ارسال یادداشتی ابعاد مختلف فعالیت جهادی در جامعه و نقش ضروری آن را مورد بررسی و بحث قرار داده است.

یادداشت مختصر در خصوص کار جهادی ، اهمیت و ضرورت آن در جامعه

راه نجات کشور احیا و تکیه به روحیه جهادی و بسیجی واقعی همچون سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و همان روحیه و مجاهدتی است که جنگ را اداره کرد.

این نسخه شفابخش آن‌قدر برای مردم ما آشنا و مورد پذیرش است که در صورت توجه جدی دولت و ورود به انجام وظایف با این روحیه و تفکر و نگاه، علاوه‌بر به میدان کشاندن ظرفیت‌های فراوانی از بخش مردمی، شاهد تسریع و جهش در روند اجرائی کشور خواهیم بود.

مردم ما نقش فرهنگ بسیجی در دفاع از کشور طی 8 سال جنگ تحمیلی و ناکام گذاشتن دشمنان متحد این سرزمین را هنوز از یاد نبرده‌اند. همچنان خاطره خوش خدمات بی‌نظیر جهادگران سازمان جهاد سازندگی در دوردست‌ترین مناطق و محروم‌ترین بخش‌های کشور در سال‌های ابتدائی انقلاب و نقش آنها در محرومیت‌زدایی در ذهن‌ها باقی است. در سال‌های پس از انقلاب نیز هرجا پیشرفت و دستاوردی حاصل شده است نمی‌توان رد پای تلاش جهادگونه و حاکم بودن روحیه جهادی را در آن دستاورد نادیده گرفت.

این ادعا به این معنی نیست که همه پیشرفت‌های کشور را جهادگران عضو رسمی سازمان بسیج انجام داده‌اند بلکه منظور این است که روحیه جهادی در هر کجا حاکم شد، سخت‌ترین مشکلات و صعب‌العبورترین مسیرهای پیشرفت را هموار کرد.

تا جایی که رهبر انقلاب می‌فرمایند: «کاظمی ‌آشتیانی که سلّول‌های بنیادی را برای ما به ارمغان آورد، برای کشور همان‌قدر جهادگر است که حسین خرّازی و حسین فهمیده؛ اینها همه جهادی اند»
رشد صنایع موشکی و پهپادی بازدارنده و غرورآفرین کشورمان و تبدیل ایران از کشوری کاملا وابسته در صنایع نظامی به کشوری در بالاترین رتبه‌های توانمندی نظامی و دفاعی نیز دستاوردی است که شاید با تلاشی روتین و معطل در پیچ و خم‌های اداری و سازمانی معمول میسر نمی‌شد و آنچه آن را تحقق بخشید همین روحیه جهادی مردان خستگی‌ناپذیر و گمنامی همچون شهید طهرانی‌مقدم و مردانی مانند اوست.

اما این روحیه و تفکر را می‌توان در زندگی روزمره و عادی و جاری در جامعه نیز به وضوح مشاهده کرد.

روحیه جهادی است که در اوج شیوع بیماری کرونا، کادر درمان ما اعم از پزشکان و پرستاران و مددکاران و... را بر اساس وظیفه‌شناسی تحسین‌برانگیز به دل خطر می‌فرستد و آنها تا پای جان عرصه جهادی خود را ترک نمی‌کنند.

در کشورمان طی سال‌های اخیر بارها شاهد وقوع حوادث سهمگینی همچون سیل و زلزله بوده‌ایم و آنچه همواره تکرار می‌شود حضور نیروهای وظیفه‌شناس جهادی و امدادگران جهادگر در صحنه در اولین لحظات و ساعات برای کمک به هموطنان آسیب‌دیده در کنار نیروهای رسمی و سازمانی است.

اردوهای جهادی که میدان‌دار آن دانشجویان و دیگر اقشار مردم یا سایر نیروهای داوطلب جهادگر هستند را می‌توان از دیگر نمونه‌های ظرفیت عظیم نیروهای جهادی در کشور دانست که بی‌مزد و منت تا دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور می‌روند تا گره از کار هموطنان باز کنند.

فرهنگ جهادی که عبارت است از ایثار، وظیفه‌شناسی، مسئولیت‌پذیری متعهدانه، تلاش بدون چشمداشت، خستگی‌ناپذیری در عمل به وظایف، پرهیز از حاشیه به جای توجه به متن و وظیفه اصلی، باور به اصل پیش‌برنده «ما می‌توانیم»، چشم ندوختن محض به دست دیگران و بیگانه برای گره‌گشایی از مشکلات و... اگر در مجموعه دولت و نگاه مسئولان ارشد کشور حاکم شود می‌توان انتظار حل سخت‌ترین مشکلات و کسب بالاترین دستاوردها را داشت.

رحمت خدا بر شهید خدمت آیت‌الله رئیسی که با تلاش خستگی‌ناپذیر طی کمتر از سه سال، خود به الگویی از کار جهادی و باور به «ما می‌توانیم» تبدیل شد، او که می‌گفت: «با حفظ و تقویت روحیه جهادی می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و افتخارم این است که جهادی باشم»، رئیسی عزیز تا پای جان بر این اعتقاد ایستاد.

خبرنگار: اسراء علیپور

انتهای یادداشت/

کد خبر: 1242858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =