بازگشت برخی اساتید اخراجی به دانشگاه نگران‌کننده است /جنبش دانشجویی ساکت نمی‌ماند

۳۵ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فناوری پیرامون دستور بازگشت اساتید و دانشجویان ناقض قانون به دانشگاه نامه نوشتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۳۵ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فناوری پیرامون دستور بازگشت اساتید و دانشجویان ناقض قانون به دانشگاه نامه نوشتند.

متن نامه به شرح زیراست :

ضمن عرض تبریک بابت انتصاب جنابعالی به سمت خطیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، برایتان آرزوی توفیق روزافزون در این سنگر مهم و تأثیرگذار را داریم.

به فرموده‌ی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، آینده‌ این مرزوبوم به دانشگاه و دانشجو وابسته است و دانشجویان امروز، مدیران فردای این خاک زرخیز خواهند بود، همان‌طور که مدیران فعلی، دانشجویان دیروز بوده‌اند.

بدیهی است که هدایت این نسل و تربیت آنان برای به‌عهده‌گرفتن مسئولیت‌های خطیر آینده، وظیفه‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است که بر عهده‌ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در رأس آن، جنابعالی قرار دارد. امید است در این مسیر خطیر و پراهمیت، گام‌های مؤثر و ماندگاری بردارید.

همان‌طور که مستحضرید، یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید در دانشگاه برداشته شود، تحقق آرمان «اسلامی‌شدن دانشگاه» است که از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، یکی از اهداف اصلی و اساسی جمهوری اسلامی بوده و هست. امید می‌رود که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده فرآورده‌ی دانشگاه جمهوری اسلامی چمران‌ها باشند.

عوامل متعددی در نیل به این هدف والا دخیل هستند که بی‌شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مسئله‌ی اساتید است و نمی‌توان از تأثیر شگرف آنان در این مسیر چشم‌پوشی کرد. در این راستا، ضرورت بهره‌گیری از اساتیدی که در تحقق این هدف مقدس، همراه و محرک باشند، بیش‌ازپیش احساس می‌شود. اساتیدی که نه‌تنها خود مانعی بر سر راه پیشرفت و نیل به دانشگاه اسلامی نباشند، بلکه با تمام توان در جهت تحقق این مهم تلاش کنند و اجازه ندهند از نقطه‌ی کنونی نیز عقب‌تر بمانیم.

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در این باره می‌فرمایند: اگر اساتید ما در جنبه‌هایی که برای کشور موردنیاز است، حرکت و پیشرفت داشته باشند، در زیرمجموعه – که مجموعه‌ی دانشجویی است – تأثیرات آشکاری خواهد گذاشت. بی‌تردید، اساتید در تمامی شئون، پیش‌برنده، محرک و راهبر هستند و ما نیز در دانشگاه‌ها شاهد تأثیرگذاری عمیق آنان بر دانشگاه و دانشجو بوده‌ایم. رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب نیز بر اهمیت نقش اساتید در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی تأکید کرده و می‌فرمایند: “تربیت جوانان باایمان و انقلابی، یکی از مهم‌ترین وظایف اساتید دانشگاه‌ها است.

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در تمامی این سال‌ها، نقشه‌ی راه تحقق این هدف را به‌روشنی ترسیم کرده‌اند که در اینجا لازم می‌دانیم به «سیاست‌های کلی علم و فناوری» اشاره کنیم:

بند ۳: حاکمیت مبانی، ارزش‌ها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و تحقق دانشگاه اسلامی با تأکید بر:

۱-۳: اهتمام به‌نظام تعلیم‌وتربیت اسلامی و اصل پرورش در کنار آموزش و پژوهش و ارتقای سلامت روحی و معنوی دانش‌پژوهان و آگاهی‌ها و نشاط سیاسی آنان.

۲-۳: تربیت اساتید و دانشجویان مؤمن به اسلام، برخوردار از مکارم اخلاقی، عامل به احکام اسلامی، متعهد به انقلاب اسلامی و علاقه‌مند به اعتلای کشور.

۳-۳: حفظ موازین اسلامی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری

متأسفانه، اخیراً در مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم، شاهد مطرح‌شدن صحبت‌هایی از جانب آقای دکتر پزشکیان بودیم که موجب نگرانی قشر عظیمی از دانشجویان و دغدغه‌مندان این نظام مقدس شد. ایشان فرمودند: «دانشجویان و اساتید اخراجی را به دانشگاه بازگردانید. اگر حرف دانشجو حق است، باید اطاعت کنیم. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد، او فردای مملکت ماست و باید بتواند سؤال کند.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ریاست جمهور در نطق‌های انتخاباتی خود، بارها بر اجرای قانون و اهمیت آن تأکید ورزیدند. اگرچه جای شکرش باقی است که این مهم در کلام ایشان جاری بوده است، اما به نظر می‌رسد در عمل، اتفاق دیگری در حال وقوع است. چرا که صدور دستور بازگشت اساتید ناقض قانون، پایمال‌کردن قانون کشور محسوب می‌شود.

جناب آقای دکتر صراف

هنوز فراموش نکرده‌ایم که دانشجویان و اساتید مذکور چگونه در دانشگاه‌ها و سطح جامعه، اقدام به تخریب، همراهی عامدانه یا ناآگاهانه با عوامل خارجی و به‌شهادت‌رساندن حافظان امنیت و «آرمان‌هایمان» کردند.

فرزندان انقلاب در دانشگاه، نگران‌اند که مبادا «وفاق ملی» اسم رمزی برای توجیه رویکرد حذف انقلابی‌ها و بازگرداندن فتنه‌گران و حامیان فتنه به عرصه‌های مهم کشور باشد. وفاق زمانی مطلوبیت دارد که بر اساس معیارهای اصیل انقلاب اسلامی باشد. در غیر این صورت، خود وفاق، منشأ اختلافات و فتنه‌انگیزی خواهد شد.

آیا غرض از دولت وفاق ملی این است که آنهایی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند نیز در این برهه، فرصت جولان داشته باشند؟ مگر جناب رئیس‌جمهور همواره دم از قانون و رهبری نمی‌زدند؟ درحالی‌که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) قطعاً موافق تکیه‌زدن کسانی که با نظام زاویه دارند بر این کرسی‌های حساس نیستند.

این اقدام بدون تدبیر، پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. به گفته‌ رئیس‌جمهور محترم، دانشجو باید بتواند سؤال کند، اما فاصله‌ی زمین تا آسمان است بین پرسشگری و برهم‌زدن نظم دانشگاه و جامعه. دانشجو و استادی که مرتکب اعمالی خلاف مقررات شده‌اند نباید به همین راحتی و با فراموشی گذشته بخشیده شوند.

البته تفاوت‌ها را نباید انکار کرد و باید بین اساتیدی که از کرده خود پشیمان شده‌اند و تعهد به جبران می‌دهند و آنهایی که هنوز بر اقدامات خود اصرار دارند و این فضا را فرصتی برای امتداد حرکت‌های خود می‌بینند تفاوت قائل شد ولی اینکه قائل به این باشیم که هیچ دانشجو و استادی نمی‌تواند آدم بدی باشد کاملا غیر منطقی و خلاف قانون و مقررات است.

نقش اساتید در شکل‌گیری شخصیت دانشجویان انکارناپذیر است. آیا باز هم باید شاهد تشویق‌شدن دانشجو توسط اساتید برای برهم‌زدن دانشگاه و جامعه باشیم؟ یا باز هم باید شاهد تزریق تفکرات غربی و سکولار به ذهن پاک دانشجویان باشیم؟

از شما وزیر محترم، خواهشمندیم در این موارد مهم دقت زیادی صورت بگیرد و نگذارید خون پاک شهیدان راه امنیت و آینده‌ی روشن این کشور به‌خاطر تصمیمات سلیقه‌ای، بی‌ضابطه به خطر بیفتد.

و قطعاً جنبش دانشجویی، در مقابل این تصمیمات نگران‌کننده ساکت نخواهد ماند.

با احترام و آرزوی موفقیت.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رجایی

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی تبریز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت اهواز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهرری

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قزوین

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیل

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغه

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر

انتهای پیام/

کد خبر: 1241924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =