اینستاگرام چطور 24 ساعته از ما جاسوسی می‌کند؟

برندهای بزرگ دنیا در حال حاضر چیزهای زیادی درباره ما می‌دانند، اما گزارش اخیر یک شرکت بازاریابی لایه‌ای کاملا جدید از جاسوسی برندها و شرکت‌های بزرگ اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی رو می‌کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ نظریه‌پردازان تئوری توطئه جهان خیلی هم بیراه نگفته‌اند و بسیاری از صحبت‌های آنها که ترسناک و دور از ذهن به نظر می‌رسید، کم کم رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. اینکه گوشی هوشمند به طور فعال از ما شنود می‌کند، مدت‌هاست که احمقانه رد شده است. از این گذشته، کسی تصور نمی‌کرد که برندهای بزرگ دنیا نیازی به شنود و استراق سمع داشته باشند. ولی هم‌اکنون فاش شده است که این برندها به میلیون‌ها نقطه داده دسترسی دارند تا بتوانند تصویر دقیقی از عادات و خریدهای قابل پیش‌بینی ما ایجاد کنند.

چندی پیش اطلاعات و اخباری منتشر شد مبنی براینکه اینستاگرام گفته‌های ما را شنود می‌کند؛ مثلا اگر در حال گفت‌وگو درباره موضوعی هستیم و در همان زمان اینستاگرام‌مان را باز کنیم در اکسپلور با پست‌هایی مواجه می‌شویم که مربوط به موضوع گفت‌وگویمان است. صحت این مساله مشخص نبود، اما به تازگی گزارشی از یک شرکت بازاریابی با نام «مدیا 404» که شرکت‌هایی چون فیس‌بوک و گوگل مشتریانش هستند، به دست آمده است که در آن تئوری فعال ‌بودن ۲۴ ساعته‌ میکروفون گوشی‌های هوشمند واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

این شرکت اعتراف کرده است که از طریق میکروفون گوشی‌های هوشمند از کاربران شنود می‌کند و سپس براساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند، تبلیغات روانه گوشی‌ها می‌کند.

براساس این گزارش، گروه رسانه‌ای «کاکس»، گروه خبری تلویزیون و رادیو، به سرمایه‌گذارانش اعتراف کرده که نرم‌افزارش با نام «اکتیو لیسنینگ» از هوش مصنوعی بهره می‌برد تا با گوش دادن به مکالمات کاربران، داده‌های خاصی را به صورت بلادرنگ بگیرد. این سیستم آنقدر هوشمندانه عمل می‌کند که پس از ثبت داده‌های صوتی، آنها را با رفتار کاربر تطبیق می‌دهد تا تبلیغات نهایی، به‌شکلی هدفمندتر نمایش داده شوند.

براساس گزارش گروه رسانه‌ای کاکس (CMG) که توسط مدیا 404 به دست آمده است، غول رسانه‌ای کاکس می‌تواند تبلیغات را براساس آنچه مشتریان احتمالی با صدای بلند در نزدیکی میکروفون دستگاه می‌گویند، هدف قرار دهد. کاکس به صراحت به فیس‌بوک، گوگل، آمازون و بینگ به عنوان شرکای CMG اشاره می‌کند.

مدیا 404 در دسامبر گذشته برای اولین بار در مورد وجود اکتیو لیسنینگ با استفاده از آهنگ‌هایی از وب‌سایت CMG گزارش داد، قبل از اینکه شرکت آن اطلاعات را حذف کند. ارائه‌ای که این شرکت حداقل به یکی از شرکت‌هایی که قصد خرید خدمات شنود فعال خود را داشت، ارسال کرده است، نشان می‌دهد که چگونه CMG محصول را برای شرکت‌هایی بازاریابی می‌کند که ممکن است بخواهند مشتریان بالقوه را براساس داده‌هایی که ادعا می‌شود از میکروفون‌های دستگاه گرفته شده است، هدف قرار دهند.

با این حال، مدیا 404 می‌گوید که شرکت‌های بازاریابی می‌توانند داده‌های صوتی را با داده‌های رفتاری برای هدف قرار دادن مصرف‌کنندگان در بازار تطابق دهند. براساس این گزارش، مصرف‌کنندگان براساس مکالمات و رفتار آنلاین‌شان دنباله‌ای از داده‌ها را از خود به جا می‌گذارند. نرم افزار مجهز به هوش مصنوعی داده‌های رفتاری و صوتی آنها را از بیش از 470 منبع جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند.

واکنش شرکت‌های متخاطی

گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه‌ بر فیس‌بوک و اینستاگرام، آمازون و گوگل نیز در فهرست مشتریان نرم‌افزار اکتیو لیسنینگ هستند. و جالب اینجاست که گوگل در پی انتشار گزارش مدیا 404، اقدام به حذف شرکت CMG از فهرست شرکای خود کرده است. سخنگوی گوگل در این مورد گفت: همه تبلیغ‌کنندگان باید از قوانین و مقررات قابل اجرا و همچنین خط‌مشی‌های «گوگل اد» ما پیروی کنند و وقتی تبلیغات یا تبلیغ‌کنندگانی را که این خط‌مشی‌ها را نقض می‌کنند شناسایی کنیم، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

البته شرکت‌های دیگر نیز بازخوردهای خاصی از خود نشان داده‌اند. متا، شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام، اعتراف کرد که CMG را بررسی می‌کند تا ببیند آیا قوانین این شرکت نقض شده است یا خیر. یکی از سخنگویان متا گفت: متا از میکروفون تلفن شما برای تبلیغات استفاده نمی‌کند و ما سال‌ها در مورد این موضوع به صورت عمومی صحبت کرده‌ایم. ما در حال تماس با CMG هستیم تا از آنها بخواهیم توضیح دهند که برنامه آنها براساس داده‌های متا نیست.

یکی از سخنگویان آمازون نیز به مدیا 404 گفت که بازوی تبلیغاتی آن هرگز با CMG در این برنامه کار نکرده است و هیچ برنامه‌ای هم برای همکاری با آن ندارد. این شرکت اعلام کرد که علیه هر شریکی که قوانین آن را نقض کند، اقدام خواهد کرد.

اینستاگرام چطور از ما جاسوسی می‌کند؟

به گزارش وب‌سایت «کلاریو» که در زمینه امنیت سایبری و همچنین حفاظت از حریم خصوصی کاربران فعالیت می‌کند، اینستاگرام، مانند سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، حجم عظیمی از داده‌های کاربران را جمع‌آوری و پردازش می‌کند. اگرچه این لزوما به این معنی نیست که آنها از ما جاسوسی می‌کنند، اما نگرانی‌های جدی در مورد حریم خصوصی و امنیت ما ایجاد می‌کند. در ادامه، توضیح خواهیم داد که اینستاگرام چه داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند، چگونه از آن استفاده می‌کند:

اینستاگرام عادات شما را ردیابی می‌کند

اینستاگرام عادات روزانه شما را ردیابی می‌کند و می‌تواند به دیگران نیز اجازه دهد تا این کار را انجام دهند. قابلیتی که به‌طور پیش‌فرض روشن شده است، آخرین باری که شما آنلاین بوده‌اید یا در واقع هم‌زمان با آنها آنلاین هستید، به دنبال‌کنندگان نشان می‌دهد. با توجه دقیق، یک بیننده می‌تواند زمانی که شما بیشترین فعالیت را دارید یادداشت کند و این موارد را با عکس‌های مناسب مرتبط کند.

فرض کنید در انتظار اتوبوس از خودتان عکس گرفتید. سپس برای چند روز متوالی در یک زمان مشابه وارد اینستاگرام می‌شوید. بیشتر آنها هر زمان که حوصله‌شان سر می‌رود از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در این حالت، زمانی که منتظر حمل‌ونقل عمومی هستید از آن استفاده می‌کنید. این به فالوورهای شما می‌گوید که هر روز در ساعت مشخصی از خانه بیرون می‌روید.

اینستاگرام اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده شما از برنامه خود جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات نوع محتوایی را که بیشتر مشاهده می‌کنید، از چه ویژگی‌هایی استفاده می‌کنید، چه اقداماتی انجام می‌دهید و با کدام حساب‌ها تعامل دارید را دنبال می‌کنند.

بدتر از آن، اینستاگرام همچنین از طریق تبلیغ‌کنندگان مختلف و برنامه‌های شخص ثالث، مانند فیس‌بوک، مجموعه‌ای از اطلاعات را درباره شما دریافت می‌کند. این شامل اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از برنامه‌های دیگر، وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و دستگاهی که استفاده می‌کنید می‌شود.

اینستاگرام از این اطلاعات برای ایجاد یک نمایه تبلیغاتی استفاده می‌کند که به اینستاگرام (و شرکای شخص ثالث آن) امکان می‌دهد محتوا و تبلیغات مرتبط‌تری را برای شما ارائه دهند.

اینستاگرام به دوربین شما دسترسی دارد

اگر به آن اجازه دهید، اینستاگرام می‌تواند به تمام عکس‌ها و ویدیوهای موجود در گالری دوربین شما دسترسی داشته باشد. این محتوا شامل فیلم و عکس‌هایی که اخیرا گرفته‌اید و حتی فایل‌های قدیمی‌تر هم می‌شود.

اگر خدمات موقعیت مکانی عکس‌ها یا ویدیوهای شما فعال باشد، اینستاگرام می‌تواند اطلاعات موقعیت جغرافیایی مرتبط با آن فایل‌ها را هم جمع‌آوری کند. این امکان به اینستاگرام اجازه می‌دهد تگ‌های موقعیت مکانی را نمایش دهد یا مکان‌هایی را برای پست‌های شما پیشنهاد کند.

اینستاگرام همچنین می‌تواند متادیتا را از عکس‌ها و ویدیوهای شما جمع‌آوری کند، از جمله اطلاعات مربوط به دستگاه، تنظیمات دوربین، مهرهای زمانی و موارد دیگر.

اینستاگرام به میکروفون شما دسترسی دارد

اگر انتخاب کنید که صدا را با استفاده از ویژگی‌های اینستاگرام مانند استوری یا ویدیوهای زنده ضبط کنید، برنامه صدای ضبط شده از طریق میکروفون شما را جمع‌آوری می‌کند. در حالی که از نظر فنی امکان‌پذیر است، هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد اینستاگرام صداهای ضبط شده از میکروفون شما را خارج از زمانی که از برنامه برای ضبط خود استفاده می‌کنید، جمع‌آوری می‌کند یا خیر. با وجود این، بسیاری از مردم نگران تبلیغات هدفمندی هستند که از صوتی اینستاگرام بدون اجازه ضبط شده است.

اینستاگرام به مخاطبان شما دسترسی دارد

هنگامی که به اینستاگرام اجازه دسترسی به مخاطبیان خود را می‌دهید، این برنامه می‌تواند اطلاعاتی مانند نام دوستان، شماره تلفن، آدرس ایمیل و تصاویر نمایه شما را از لیست مخاطبان شما جمع‌آوری کند.

همچنین به افراد، حساب‌ها، گروه‌های فیس‌بوک و صفحات فیس‌بوکی که به آنها متصل هستید دسترسی دارد. و بدتر از آن، زمانی که مخاطبان را از دستگاه دیگری آپلود، همگام‌سازی یا وارد می‌کنید، آن اطلاعات را نیز جمع‌آوری می‌کند.

اینستاگرام موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کند

اینستاگرام حجم زیادی از داده‌های موقعیت مکانی را جمع‌آوری می‌کند، از جمله:

  • موقعیت جغرافیایی: اینستاگرام زمانی که به برنامه اجازه دسترسی به GPS دستگاه خود را می‌دهید یا زمانی که پست‌های خود را با یک مکان خاص برچسب‌گذاری می‌کنید، داده‌های موقعیت مکانی دقیق را جمع‌آوری می‌کند.
  • آدرس اینترنتی و نقاط دسترسی وای‌فای: اینستاگرام همچنین اطلاعات موقعیت مکانی تقریبی شما را بر اساس آدرس IP یا نقاط دسترسی وای‌فای نزدیک شما جمع‌آوری می‌کند. این امر به اینستاگرام کمک می‌کند تا موقعیت مکانی عمومی شما را تعیین کند، حتی اگر داده‌های GPS خود را به اشتراک نمی‌گذارید.
  • تاریخچه موقعیت مکانی: اینستاگرام می‌تواند تاریخچه مکان‌هایی را که قبلا بازدید کرده‌اید ذخیره کند تا توصیه‌های شخصی‌سازی شده ارائه دهد، خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی خود را بهبود بخشد، یا محتوای مرتبط را بر اساس مکان‌های قبلی به شما ارائه دهد.

چگونه راه‌های جاسوسی را به روی اینستاگرام ببندیم؟

- زمانی که از اینستاگرام استفاده نمی‌کنید از سیستم خارج شوید.

- فعال بودن فناوری‌های متا را برای اینستاگرام غیرفعال کنید.

- مجوزهای میکروفون را خاموش کنید.

-دسترسی به دوربین را غیرفعال کنید.

- دسترسی به موقعیت جغرافیایی را خاموش کنید.

- وضعیت فعالیت را مدیریت کنید.

- از ویژگی Allow Selected Photos استفاده کنید.

- از پیام‌رسانی مستقیم اینستاگرام استفاده نکنید.

- از طریق اینستاگرام وارد اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها نشوید.

- گزینه Connect Contacts را غیرفعال کنید.

- اکانت خود را حذف کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =