برگزاری مراسم سنتی بادبان کشی در بندر گوران جزیره قشم

مراسم سنتی بادبان کشی به عنوان یکی از برنامه‌های جشنواره نوروز دریایی در بندر گوران جزیره جهانی قشم توسط دریانوردان به اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، نوروز دریایی به عنوان یکی از آیین‌های کهن بیشتر در بین دریانوردان خلیج فارس و دریای عمان متداول بوده است. مراسم سنتی بادبان کشی ابتدا با مدح و ستایش پیامبر و ائمه آغاز می‌شود و در ادامه گروه موسیقی رزیف خوانی هنرنمایی می‌کنند.

رزیف جزئی از آیین‌ها و آواهای کار در جزایر است. پس از برگزاری مراسم رزیف خوانی طی آیینی همراه با موسیقی سنتی بادبان کشتی برافراشته می‌شود.

ملوانان و تجار بنادر قشم که در گذشته برای داد و ستد به کشورهای آفریقایی، هند و دیگر کشورها با کشتی‌های بادبانی سفر می‌کردند پیش از سفر مراسم سنتی بادبان کشی برگزار می‌کردند.

مراسم سنتی بادبان کشی نمادی از تجارت دریایی و رونق کشتیرانی در منطقه است. جشنواره تابستانی "نوروز دریایی" با هدف رونق صنعت گردشگری، خرید، گردش و هیجان در تعطیلات آخر تابستان با مشارکت جامعه محلی و بخش خصوصی از ۱۵ شهریورماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه جاری در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس ادامه دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1242418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =