میان‌رشته‌ای‌ها؛ راهکار احیای رشته‌های کم‌طرفدار/ دانشکده‌ صنعت ساختمان در دانشگاه آزاد تهران مرکزی راه‌اندازی می‌شود

معاون آموزشی دانشگاه آزاد تهران مرکزی با اشاره به راه‌اندازی میان رشته‌ها با هدف احیای رشته‌های کم طرفدار؛ از تاسیس دانشکده صنعت ساختمان در این واحد دانشگاهی خبر داد.

ناصر غفوری عدل معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رشته‌های پرمتقاضی و کم متقاضی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی بیان کرد: سیاست دانشگاه آزاد و به تبع آن واحد تهران مرکزی این است که رشته‌های جدیدی راه اندازی شوند که جز رشته‌های میان رشته‌ای محسوب می‌شوند. این رشته‌ها از ترکیب دو یا سه رشته قدیمی و دانشی با علم روز تلفیق می‌شود. هدف نیز آشنایی افراد با علوم جدید است.

بیشتر بخوانید:

رشته‌های براساس سوابق تحصیلی واحد تهران مرکزی ۱۵ مهر اعلام می‌شوند

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا مهادرت آموزی در کنار درس‌های دانش و علوم به روز، استفاده از راهکارهای کاربردی رشته‌ها به دانشجویان آموزش دهیم. در این راستا رشته‌های میان رشته‌ای را در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی تاسیس شده است.

غفوری درباره جذب بیشتر دانشجویان در رشته‌های مختلف و افزایش جذابیت برخی رشته‌ها مطرح کرد: در حال حاضر دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز نیز به سمت دانشکده‌های موضوعی و موضوع محور حرکت می‌کنند. به عنوان مثال؛ دانشکده‌ صنعت ساختمان در تهران مرکزی تاسیس می‌شود. مجوزهای این دانشکده نیز گرفته شده است. در واقع این دانشکده ترکیبی از رشته‌های معماری، جغرافیا، عمران در گرایش‌های مختلف است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی افزود: به عنوان مثال رشته تحصیلی جغرافیا یکی از رشته‌های کم متقاضی بوده که تعداد دانشجویان آن رو به تنزل است. یعنی برای متقاضیان دانشگاه کم جذابیت است. البته با راه اندازی دانشکده‌های ترکیبی، رشته‌هایی مانند جغرافیا در کنار رشته‌های جذاب از جمله عمران و معماری و شهرسازی نقاط قوت خود را پیدا می‌کنند.

وی تعداد رشته‌های میان رشته‌ای عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی محدودیتی برای اضافه کردن رشته‌های میان رشته‌ای ندارد. ولی چون این رشته‌ها، حوزه یا موضوع جدیدی است هر کدام از آنها زیرساخت‌های علمی خاص خود را می‌خواهد. برخی از این میان رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی یا دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌شود. در چنین شرایطی به سادگی تهران مرکز رشته را اضافه می‌کند چرا که سرفصل‌های درسی آنان آماده است. علاوه بر آن؛ چون دانشجویان و اعضای هیئت علمی این رشته‌ها مشخص است و تهران مرکز می‌تواند رشته میان رشته‌ای را اضافه کند.

غفوری اضافه کرد: تعدادی از رشته‌های میان رشته‌ای کاملا جدید هستند. این رشته‌ها در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود دارند؛ اما در دانشگاه‌های داخل کشور تدریس نمی‌شوند. در نتیجه سرفصل آموزشی نیز وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر تیم‌های آموزشی_ پژوهشی در حال بررسی این میان رشته‌ها هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی تصریح کرد: در نهایت اضافه کردن رشته‌های میان رشته‌ای منوط به تایید و مجوز مرکز گسترش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با اشاره به مدارس عالی مهارتی عنوان کرد: در راستای ارتقا علمی و جذب دانشجویان، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای دانشجویان، کارکنان، اساتید و خانواده‌های آنان برگزار می‌شود. علاوه بر آن در این مدارس، موضوعات فناوری‌های جدید نیز مطرح می‌شود تا دانشجویان در کنار درس‌های تئوری، مطالب عملی و مهارتی را نیز فرا گیرد. در حال حاضر دانشجویان در ۵۷۰ رشته تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی می کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی درباره رشته‌های کم متقاضی در دانشگاه تهران مرکزی ادامه داد: البته بهتر است که نامی از این رشته‌ها آورده نشود چرا که تبلیغات منفی می‌شود. ولی به عنوان مثال متاسفانه رشته ریاضی با وجود اینکه جزء رشته‌های مادر بوده؛ ولی در دانشگاه‌ها کم متقاضی است. به دلیل اینکه رشته بسیار سخت و دشواری بوده و بازار کار مناسبی ندارد. در این راستا ما به دنبال رشته‌های جایگزین هستیم. مثلا رشته میان رشته‌ای علوم کامپیوتر که نزدیک به رشته ریاضی است را جایگزین این رشته کرده‌ایم. حدود ۵۰ درصد درس‌های این میان رشته از رشته ریاضی بوده و ۵۰ درصد نیز از رشته مهندسی کامیپوتر است. در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ دانشجوی رشته علوم کامیپوتر در تهران مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی در پایان بیان کرد: رشته میان رشته علوم کامپیوتر یکی از پر متقاضی ترین رشته‌های تهران مرکز است. سال گذشته هر ترم حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشجو پذیرش کردیم. در حالیکه تعداد متقاضیان بیشتر از ظرفیت ما بود و برخی از آنان ثبت نام نشدند. بنابراین با اضافه کردن یک میان رشته، رشته کم جذابیت به به یک رشته پرجذابیت تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =