پورعباس: مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور بازنگری می‌شود

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور تاکید کرد: اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی‌رود، اما ممکن است تعدیلی در نحوه و درصد تاثیر سوابق تحصیلی ایجاد شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالرسول پورعباس در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته مصوبه شورای عالی فرهنگی در زمینه کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ و برداشته شدن ممنوعیت انتخاب رشته پذیرفته شدگان کنکور ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور امسال برای اولین بار هم داوطلبان سال ۱۴۰۲ و هم داوطلبان سال ۱۴۰۳ متقاضی انتخاب رشته هستند. سال گذشته تعداد زیادی از داوطلبان سال ۱۴۰۲ در دانشگاه قبول شدند و داوطلبان سال ۱۴۰۳ اعتراض داشتند که انتخاب رشته این دسته از پذیرفته شدگان ۱۴۰۲ موجب می‌شود ظرفیت ۱۴۰۳ دچار خدشه شود.

وی افزود: این اعتراضات وارد بود و ما به عنوان سازمان ملی سنجش پیشنهاداتی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم که مصوب شد در سال ۱۴۰۳ به همان میزانی که داوطلبانی که در سال ۱۴۰۲ قبول شده اند و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، ظرفیت ویژه‌ای اضافه شود تا هر دو دسته از داوطلبان سال ۱۴۰۳ و داوطلبان سال ۱۴۰۲ از آن منتفع شوند.

پورعباس خاطرنشان کرد: مصوبه دیگری که شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور مصوب کرد این است که از سال ۱۴۰۴ تمام کسانی که در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دوره‌های رایگان و غیررایگان قبول می‌شوند چه در دانشگاه ثبت نام کنند و چه ثبت نام نکنند، اجازه ندارند در سال بعد از آن در آزمون سراسری شرکت کنند و انتخاب رشته کنند و در صورتی که می‌خواهند رشته دیگری قبول شوند باید یک سال صبر کنند.

وی اظهار کرد: همچنین براساس این مصوبه تمامی دوره‌های روزانه در تمامی رشته‌ها (گروه‌های آزمایشی پنج گانه) مشمول این مصوبه می‌شوند و داوطلبانی که پذیرفته می‌شوند و چه ثبت نام کنند و چه ثبت نام نکنند حق شرکت در آزمون سراسری و انتخاب رشته مجدد در سال بعد آن را ندارند و باید یک سال فاصله داشته باشند.

سرپرست سازمان ملی سنجش یادآور شد: دو دسته اعتراض در روزهای اخیر وجود داشت که یک گروه افرادی بودند که در سال ۱۴۰۳ می‌خواستند رشته خود در ۱۴۰۲ را بهبود ببخشند و و یک گروه هم داوطلبان سال ۱۴۰۳ می‌گفتند که با انتخاب رشته پذیرفته شدگان ظرفیت‌ها محدود می‌شود که با این تدبیر مشکل حل شده است.

وی در پاسخ به موضوع تغییر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: قرار است در آینده یک بازنگری در زمینه مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور صورت گیرد، اما فرآیند تاثیر قطعی سوابق تحصیلی قطعا ادامه دارد. سال دوازدهم و سال یازدهم قطعا تاثیر سوابق تحصیلی خود را خواهند داشت. ممکن است درباره تاثیر سوابق تحصیلی سال دهم تعدیلاتی صورت گیرد. همچنین ممکن است درباره تاثیر ۶۰ درصدی سوابق در سال آینده تعدیلی صورت گیرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور تاکید کرد: اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور وجود دارد و از بین نمی‌رود.

پورعباس درباره هم ترازی نمرات کنکوری‌ها گفت: هم ترازی فقط امسال اتفاق می‌افتد چرا که سال گذشته تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد بود و امسال تاثیر سوابق تحصیلی به ۵۰ درصد رسید. همین موضوع ترازهای کنکور را در دو سال غیرقابل مقایسه می‌کند. ضمن اینکه مطرح شده است که رتبه‌های بیشتر بوده دلیل اش وجود داوطلبان سال ۱۴۰۲ بوده و در واقع صف انتخاب رشته کنندگان سال ۱۴۰۳ توسط داوطلبان ۱۴۰۲ طولانی‌تر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =