سینما مایاک به عنوان اولین سینمای قزوین مطرح شده است

یک پژوهشگر تاریخ قزوین گفت: در سال ۱۳۰۹ سینمایی به نام «سینما مایاک» در یک هتل در خیابان سپه بین مدرسه شیخ‌الاسلام و کوچه محمدیه تأسیس شد که متعلق به فردی به نام «حاج میرزا احمد حکیم‌ٱف» بود، بر این اساس سینما مایاک به عنوان اولین سینمای قزوین مطرح شده است، بعد از آن «سینما پاته» در مدرسه ارامنه که متعلق به چند فرانسوی بود تأسیس شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ مهدی نورمحمدی به مناسبت روز ملی سینما، اظهار کرد: سابقه نمایش فیلم در قزوین، به نمایش فیلم در تالار بلدیه توسط انگلیسی‌ها و روس‌ها در دوره قاجار برمی‌گردد و اولین باری که فیلم در قزوین توسط ایرانی‌ها به نمایش درآمد، در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی توسط دکتر ابوالقاسم شیخ نماینده بلدیه تهران در بلدیه قزوین بود، در آن دوران بلدیه قزوین زیر نظر بلدیه تهران اداره می‌شد.

وی ادامه داد: پیش از جنگ جهانی اول و در زمان مظفرالدین شاه قاجار، روس‌ها که امتیاز ساخت راه قزوین به رشت را داشتند، تعداد زیادی از مهندسان و عواملشان را به همراه خانواده‌ در قزوین ساکن کرده بودند و این گروه برای گذران اوقات فراغت خانواده‌های خود به نمایش فیلم پرداختند، پس از جنگ جهانی اول که قزوین در اشغال انگلیس‌ها قرار گرفت، نمایش فیلم برای نیروهای انگلیسی انجام شد.

این پژوهشگر قزوینی تصریح کرد: در سال ۱۳۰۷ چندین پرده فیلم صامت در مقابل «عمارت کلاه فرنگی» در سبزه میدان سابق به اکران درآمد که به گفته پژوهشگران استقبال بسیاری از اکران فیلم در قزوین توسط مردم صورت می‌گرفت. به گفته دکتر دبیرسیاقی با توجه به واکنش مثبت قزوینی‌ها نسبت به اکران فیلم در قزوین، چندین پرده فیلم، به صورت سینما سیار در خیابان سپه و در مسجد جامع نیز اکران شد.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۰۹ سینمایی به نام «سینما مایاک» در یک هتل در خیابان سپه بین مدرسه شیخ‌الاسلام و کوچه محمدیه تأسیس شد که متعلق به فردی به نام «حاج میرزا احمد حکیم‌ٱف» بود، بر این اساس سینما مایاک به عنوان اولین سینمای قزوین مطرح شده است، بعد از آن «سینما پاته» در مدرسه ارامنه که متعلق به چند فرانسوی بود تأسیس شد، ناگفته نماند که این سینماها (مایاک و پاته) به مفهوم امروزی سینما نبودند بلکه کاربری‌های دیگری از جمله هتل و سالن عبادت ارامنه، داشتند اما در آنجا فیلم هم نمایش داده می‌شد.

این محقق قزوینی گفت: نخستین سالن رسمی سینما در قزوین که به مفهوم امروزی با کاربری فرهنگی سینما ساخته شد، در سال ۱۳۱۱ توسط «ارباب برزو مهرشاهی»، تأسیس شد. او فردی زرتشتی بود که از سال ۱۳۰۹ یک آپارات خریداری کرده بود و در فضای باز باغچه گراندهتل فیلم به نمایش می‌گذاشت اما بعد از چند سال یعنی همان سال ۱۳۱۱ به فکر احداث سینما در قزوین افتاد که «سینما تابستانه ایران» نام گرفت و تا چند سال پیش از انقلاب اسلامی فعال بود که درنهایت به علت آتش سوزی متروک شد البته امروز نیز بازمانده‌های آن سینما در قزوین موجود است.

وی در خصوص اولین فیلم اکران شده در قزوین ادامه داد: برخی پژوهشگران «دختر لر» را اولین فیلم اکران شده در قزوین می‌دانند در حالی که ارباب برزو مهرشاهی با خرید اولین دستگاه آپارات فیلم ناطق، فیلم «گرانت» یا «مخبر زبردست» که برگرفته از زندگی یک خبرنگار بود، را به نمایش عمومی درآورد و پس از آن فیلم «دختر لر» در قزوین اکران شد.

نویسنده کتاب تاریخ تئاتر و سینما در قزوین خاطرنشان کرد: نخستین سینمایی که ارباب برزو مهرشاهی در قزوین احداث کرد سینمایی ۲ طبقه با گنجایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر بود. در سال ۱۳۳۸ نیز اصغر دائی سینما «باربد» که بعدها به هنوان «ب ب» نامیده شد در مقابل عمارت طوطی تأسیس کرد این سینما نیز تا روزهای پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد و بعد از آن به سالن پذیرایی «نوفل شاتو» تبدیل شد.

نورمحمدی تصریح کرد: پس از آن «هوشنگ بصیری راد» در اواخر اسفند ۱۳۳۹ سینما «مهتاب» فعلی را با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر در ۲ طبقه احداث کرد و در سال ۱۳۴۱ «اصغر دائی» در خیابان خیام فعلی سینما خیام را بنیان نهاد که این سینما نیز در سال ۱۳۵۷ به آتش کشیده شد. در سال ۱۳۴۶ توسط «حسین بابایی» در محل شعبه تابستانی سینما ایران سینمایی به نام «آریا» با ظرفیت ۵۰۰ نفر ساخته شد که بعدها به سینما ملت تغییر نام داد و تا حدود دهه ۸۰ این سینما فعالیت می‌کرد که متأسفانه امروز متروکه و بلااستفاده رها شده است.

با بررسی وضعیت سینماهای موجود، در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ صندلی سینما برای جمعیت ساکن قزوین وجود دارد اما متأسفانه، این استان از پردیس سینمایی محروم است.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1242731

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =