فرسودگی ناوگان آمبولانس مهم‌ترین چالش اورژانس یزد

رئیس سازمان اورژانس استان یزد یکی از مهم‌ترین چالش‌های اورژانس استان یزد را فرسودگی ناوگان آمبولانس این سازمان اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز از یزد، محمدجواد میرجلیلی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان در سالروز چهل و نهمین سالگی اورژانس گفت: به طور متوسط اورژانس استان یزد روزانه ۲۵۰ مأموریت را انجام می‌دهد و همچنین به طور متوسط تقریباً ۸۰۰ تا تماس با اورژانس یزد برقرار و امدادخواهی می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع اورژانس استان یزد ۶۹ پایگاه فعال دارد که ۴۰ پایگاه جاده‌ای و ۲۹ پایگاه شهری است، همچنین اورژانس یزد ۵۵۹ نیرو دارد که ۳۷۳ نفر آن‌ها دولتی، ۱۴۱ نیروی‌ بخش خصوصی و ۴۵ نفر نیز به صورت حجمی فعالیت دارند.

رئیس سازمان اورژانس استان یزد عنوان کرد: از مجموع پایگاه‌های اورژانس استان یزد، ۲۳ پایگاه به بخش خصوصی واگذار شده است و در این بستر ارایه خدمات می‌دهند و در واقع ۳۳ درصد از خدمات اورژانس از طریق پایگاه‌های بخش خصوصی ارائه می‌شود.

وی گفت: در یک سال اخیر ۹۸ دستگاه آمبولانس در بخش دولتی استان فعالیت دارد که ۶۸ مورد آن‌ها فعال هستند و ۳۰ دستگاه اورژانس نیز به عنوان دستگاه پشتیبان فعالیت دارند.

میرجلیلی یکی از مهم‌ترین چالش‌های اورژانس استان یزد فرسودگی ناوگان آمبولانس استان یزد است، گفت: تقریباً ۵۰ درصد ناوگان آمبولانس استان یزد بالای ۱۰ سال به ارائه خدمت مشغول هستند و در واقع ۵۰ دستگاه آمبولانس استان یزد فرسوده هستند که کمک خیری در این زمینه را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۶ پایگاه اورژانس در استان به صورت خیری در حال ساخت است، افزود: یکی از چالش‌های استان یزد، کمبود زمین در شهرستان برای ساخت پایگاه‌ اورژانس است و با توجه به جمعیت شهرستان و اینکه ۷۰‌ درصد مأموریت‌های اورژانس استان در شهرستان یزد انجام می‌شود حمایت دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط را می‌طلبد.

میرجلیلی گفت: در یک سال گذشته ۲۲۹ هزار و ۱۰۱ مورد تماس مردمی با اورژانس استان یزد برقرار شده است که بیش از ۸۶ هزار و ۴۰۰ مورد منجر به مأموریت و اعزام آمبولانس شده و از این تعداد نزدیک ۸۲ هزار مددجو خدمت دریافت کردند و بیش از ۸ هزار معادل ۴ درصد تماس‌ها به عنوان مزاحمت برای اورژانس ثبت شده است.

وی ادامه داد: در ۷۰ درصد مأموریت‌های اورژانس استان یزد بیمار به بیمارستان انتقال پیدا کرده است که شامل انتقال بیش از ۵۷ هزار بیمار بوده است، همچنین بیش از ۲۴ هزار مأموریت اورژانس استان که ۳۰ درصد از مأموریت‌ها را شامل می‌شود مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

رئیس سازمان اورژانس استان یزد با اشاره مأموریت اورژانس هوایی استان عنوان کرد: در یک سال گذشته ۸۹‌ مورد مأموریت اورژانس هوایی انجام شده که ۲۹ مورد مربوط آن مربوط به حوادث ترافیکی بوده و ۶۹ مورد مربوط به حوادث غیرترافیکی و اکثراً از بیمارستان‌های استان انجام شده است.

وی گفت: ۱۳۴ مورد از مأموریت‌های اورژانس مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، ۲۰‌ مورد زایمان موفق و ۱۹ مورد غرق‌شدگی در استان بوده است و ۷۶ مورد نیز مربوط به عملیات احیا بوده که ۲۱ مورد احیا موفق بوده است.

میرجلیلی با اشاره به خدمات اورژانس استان در حوزه پایش مراقبت‌های درمانی گفت: اعزام بیمار از بیمارستان دولتی و خصوصی به مراکز و بیمارستان‌های دیگر از جمله اقدامات در این حوزه است که در یک سال گذشته بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ بیمار از استان‌های مجاور به یزد اعزام شدند و ۵۵ بیمار نیز از بیمارستان‌های یزد به استان‌های دیگر شامل تهران، شیراز و اصفهان اعزام شدند.

وی پایش مادران باردار پرخطر نیز از دیگر خدمات اورژانس نام برد و افزود: ۱۷ هزار و ۸۵۱ مورد زن باردار که بارداری پرخطر داشته‌اند طی یک سال گذشته خدمات اورژانس را دریافت کردند.

میرجلیلی اضافه کرد: واحد نظارت اورژانس یزد نیز به شکایات مردمی رسیدگی می‌کند و همچنین پایش تماس‌های دریافتی و پایش پیامک‌های ارسالی را بر عهده دارد ضمن اینکه متوسط زمان رسیدن اورژانس در شهر بین ۸ تا ۹ دقیقه و در جاده تقریبا ۱۲ دقیقه است که از متوسط کشوری بالاتر است.

خبرنگار: اسراء علیپور

انتهای خبر/

کد خبر: 1242861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =