۱۰ کشوری که بیشترین میزان زباله را تولید می‌کنند

محققان محاسبه کرده‌اند که ۵۲ میلیون تن زباله پلاستیکی جمع‌آوری نشده در سال ۲۰۲۰ وارد محیط زیست شده است که این میزان خطری جدی برای سلامتی مردم جهان به شمار می‌رود. اما کدام کشورها مسئول اصلی تولید این زباله‌ها هستند؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دانشمندان دانشگاه لیدز با استفاده از مدل‌سازی هوش مصنوعی ۱۰ کشور را لیست کرده‌اند که بیشترین آلودگی پلاستیکی را دارند. در این فهرست، هند با ایجاد ۹/۳ میلیون تن زباله در سال عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلودگی پلاستیکی را به خود اختصاص داده است. پس از هند نیجریه و اندونزی در صدر این جدول قرار دارد.

شکل زیر ۱۰ کشوری را نشان می‌دهد که بیشترین تولید زباله پلاستیکی را دارند:

10 کشوری که بیشترین میزان زباله را تولید می‌کنند

دکتر «کاستاس ولیس»، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: این یک مساله فوری بهداشت جهانی انسان است. یک بحران مداوم است. کشورهایی که زباله‌هایشان جمع‌آوری نمی‌شود، چاره‌ای جز تخلیه یا سوزاندن آنها ندارند.

دانشمندان دانشگاه لیدز بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۵۰۰ شهر در ۱۲۷ کشور و با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی کردند که سالانه چه مقدار زباله در جهان تولید می‌شود و چه اتفاقی برای آن می‌افتد. آنها پیش‌بینی می‌کنند که هر سال بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود که ۵۲ میلیون تن آن یا سوزانده می‌شود یا در فضای باز ریخته می‌شود. برای درک بهتر این موضوع می‌توان گفت که با حجم این مقدار زباله کل لندن را با لایه‌ای به ضخامت یک متر پوشاند.

این در حالی است که مطالعات قبلی پیش‌بینی می‌کردند که چین بزرگ‌ترین عامل آلودگی پلاستیکی است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که در واقع این هند است که مدعی رتبه اول است. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که چین به لطف خدمات جمع‌آوری و پردازش بهبود یافته زباله اکنون توانسته است با تولید ۲/۸ میلیون تن در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

هند به دلیل جمعیت انبوه ۱/۴ میلیارد نفری و جمع‌آوری ضعیف زباله، حدود یک پنجم پلاستیک جمع‌آوری نشده جهان را در سال ۲۰۲۰ تولید کرده است. مشکل زباله‌های پلاستیکی هند به حدی است که از حجم زباله‌هایی که نیجریه و اندونزی -دومین و سومین آلاینده‌های بزرگ دنیا- رویهم تولید کرده‌اند، بیشتر است.

دومین کشور تولید کننده پلاستیک، یعنی نیجریه ۳/۵ میلیون تن زباله تولید کرده و اندونزی با ۳/۴ میلیون تن در جایگاه سوم قرار گرفته است.

این مطالعه همچنین نشان داد در حالی که اروپا و آمریکا تقاضای بالایی برای محصولات پلاستیکی دارند، اما به دلیل خدمات پردازش بهتر تمایل به تولید زباله کمتری دارند. بریتانیا از نظر تولید زباله پلاستیکی در رتبه ۱۳۵ قرار دارد و تنها چهار هزار تن در سال تولید می‌کند. در همین حال، آمریکا با تولید ۴۷ هزار و ۶۹۴ تن زباله در سال در رده ۹۰ قرار گرفت. این کشور بیش از ۱۰ برابر بریتانیا زباله تولید می‌کند.

در حالی که کشورهای آفریقایی به طور کلی پلاستیک کمتری تولید می‌کنند، این مدلسازی نشان داد که آنها مقادیر بسیار بالایی پلاستیک در سرانه تولید می‌کنند. به طور مثال، جمهوری دموکراتیک کنگو با تولید یک میلیون تن زباله در سال در جایگاه دهم این لیست قرار گرفته است.

هر فرد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۱۲ کیلوگرم پلاستیک تولید کرده است که این میزان معادل ۴۰۰ بطری پلاستیکی در سال است. برای مقایسه، بریتانیا سالانه تنها حدود سه بطری پلاستیکی آلودگی پلاستیکی به ازای هر نفر تولید می‌کند.

زباله‌هایی که می‌سوزند

چیزی که این موضوع را به شدت نگران کننده می‌کند این است که مقادیر زیادی زباله پلاستیکی جمع‌آوری نشده در نهایت سوزانده می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، بیش از نیمی از زباله‌های جمع‌آوری نشده بدون هیچ گونه کنترل زیست محیطی سوزانده شد که بالغ بر ۳۰ میلیون تن پلاستیک بود.

10 کشوری که بیشترین میزان زباله را تولید می‌کنند

دکتر ولیس می‌گوید: به نظر می‌رسد آتش زدن پلاستیک‌ها باعث ناپدید شدن آنها می‌شود، اما در واقع سوزاندن باز زباله‌های پلاستیکی منجر به آسیب‌های قابل توجهی به سلامت انسان از جمله نقص‌های رشد عصبی، تولید مثل و مادرزادی و پراکندگی آلودگی محیطی بسیار گسترده‌تر می‌شود.

این تأثیرات بهداشتی بیشتر متوجه کسانی است که در فقیرترین کشورهای جهان زندگی می‌کنند و به سیستم‌های دفع زباله جایگزین دسترسی ندارند. مدل‌سازی محققان نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از جمعیت جهان بدون دسترسی به سیستم‌های جمع‌آوری زباله زندگی می‌کنند.

نابرابری

نابرابری‌ها زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که زباله‌های برخی از کشورهای ثروتمندتر با صادرات آنها به خارج از کشور دفع می‌شوند. ضایعات پلاستیکی صادراتی ظروف زباله‌های پلاستیکی هستند که برای بازیافت به خارج از کشور ارسال می‌شوند. براساس گزارش‌ها، سالانه حدود پنج میلیون تن پلاستیک صادر می‌شود؛ البته بیشتر برای بازیافت صادر می‌شود، ولی هیچ وقت این اتفاق نمی افتد.

زباله‌های پلاستیک روی کشتی‌های باری که می‌توانند صدها تن را در یک زمان حمل کنند، فرستاده می‌شوند. اکثر این زباله‌ها به کشور دیگری در همان منطقه صادر می‌شود. به عنوان مثال، بیشتر صادرات پلاستیک بریتانیا به سایر نقاط اروپا می‌رود. برخی کشورها سالانه حجم عظیمی زباله پلاستیکی را صادر و وارد می‌کنند. در این صورت یک کشور از شر پلاستیکی که نمی تواند بازیافت کند خلاص می‌شود و کشور دیگری که آن را می‌گیرد، پلاستیک را به ماده‌ای تبدیل شوند که برای تولید کالاهای جدید استفاده می‌شود.

کدام کشورها بیشترین صادرات زباله پلاستیکی را دارند؟

آلمان، ژاپن، انگلستان و هلند بیشترین ضایعات پلاستیکی را در جهان صادر می‌کنند. به طور کلی ۱۰ کشوری که بیشترین زباله را صادر می‌کنند، همگی کشورهای با درآمد بالا و توسعه یافته هستند و هفت تای آنها در اروپا قرار دارند. آنها با هم بیش از ۴/۴ میلیون تن زباله پلاستیکی در سال صادر می‌کنند و مسئول ۷۱ درصد از کل صادرات زباله‌های پلاستیکی در سراسر جهان هستند.

10 کشوری که بیشترین میزان زباله را تولید می‌کنند

بسیاری از این کشورها صادرات زباله‌های پلاستیکی خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده‌اند. به طور مثال، آلمان ۶ درصد و آمریکا تا ۲۸ درصد، اما آمار نشان می‌دهد که سایر کشورها به این اندازه هوشیار نبوده‌اند.

در سال گذشته، صادرات ژاپن هفت درصد و کانادا ۱۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که صادرات هلند در چهار سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافته است. دولت هلند با ممنوعیت کامل صادرات زباله‌های پلاستیکی - درست مانند بریتانیا - مخالف است.

صادرات زباله در بریتانیا غیرقانونی است، مگر اینکه برای بازیافت صادر شود. اما تحقیقات نشان می‌دهد زباله‌های بریتانیا در کنار جاده‌های ترکیه و در محل‌های دفن زباله اندونزی تلنبار شده‌اند.

دکتر جاش کاتم، از دانشگاه لیدز، می‌گوید: خطرات بهداشتی ناشی از آلودگی پلاستیکی بر برخی از فقیرترین جوامع جهان تأثیر می‌گذارد، که قادر به انجام کاری در این زمینه نیستند. با این حال، با بهبود مدیریت اولیه پسماند جامد، هم می‌توانیم آلودگی پلاستیکی را تا حد زیادی کاهش دهیم و هم زندگی میلیاردها نفر را بهبود بخشیم.

کدام کشورها بیشترین واردات زباله پلاستیکی را دارند؟

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، هلند بیشترین میزان زباله پلاستیکی را وارد می‌کند. بعد از آن ترکیه، آلمان و آمریکا قرار می‌گیرند. جالب است که آلمان هم در صدر پنج کشور صادر کننده و هم وارد کننده زباله قرار دارد.

10 کشوری که بیشترین میزان زباله را تولید می‌کنند

جالب است بدانید که طبق گزارش آژانس تحقیقات محیطی، چین برای سه دهه در این جدول وجود و روی این بازار تسلط داشت و ۷۲/۴ درصد از کل زباله‌های پلاستیکی را در سرتاسر جهان وارد می‌کرد. به طور مثال، در سال ۲۰۱۷، چین و هنگ‌کنگ مجموعاً ۷/۷ میلیون تن واردات داشتند، اما در سال ۲۰۱۸، چین اکثریت واردات زباله‌های پلاستیکی را ممنوع کرد و بازار را به شدت تغییر داد.

در حالی که چندین کشور با کاهش میزان ضایعات پلاستیکی خود واکنش نشان دادند، سایر کشورها برای پاسخگویی به تقاضای باقی مانده وارد عمل شدند. برخی از کشورهای در حال توسعه از پذیرش مقادیر ناچیز زباله پلاستیکی در سال ۲۰۱۷ به هزاران تن در سال ۲۰۲۳ رسیدند، از جمله کشورهای آفریقایی مانند آنگولا و اتیوپی، و کشورهای آسیایی مانند میانمار، ازبکستان و آذربایجان.

کشورهای دیگر به طور گسترده میزان مصرف خود را افزایش دادند، مانند ترکیه که اکنون ۱۴۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ زباله پلاستیکی وارد می‌کند و ویتنام که نرخ آن ۱۵۳ درصد افزایش یافته است.

برخی از کشورهای ثروتمندتر نیز واردات خود را افزایش داده‌اند، مانند هلند، بلژیک، چک، ایالات متحده و دانمارک، اما این بار عمدتا کشورهای نسبتاً فقیر بودند که واردات خود را افزایش داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =