عروسک‌های نمایشی «دارا» و «سارا» رونمایی شد

دارا و سارا همان عروسک‌های نام‌آشنای ایرانی، به‌صورت عروسک‌های نمایشی در آیین پایانی جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، این دو عروسک به‌صورت دستی و در ابعادی چندین برابر بزرگتر از عروسک‌های بازی سارا و دارا ساخته شده و قرار است در برنامه‌های سالنی، تلویزیونی، نمایش‌های صحنه‌ای و نمایش‌های خیابانی، تماشاخانه سیار کانون و مناسبت‌های مختلف به‌عنوان نمادی از عروسک‌های ایرانی به تولید محتوا و اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان بپردازد.

محمد اعلمی کارگردان و عروسک‌ساز و عروسک‌گردان شاخص فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از جمله شهر موش‌ها سازنده این نمونه عروسک‌ها به سفارش معاونت فرهنگی کانون است که از آن به‌عنوان سفیری فرهنگی و شخصیتی نمایشی معرف فرهنگ و هویت ایرانیان استفاده خواهد شد.

این عروسک‌های نمایشی که در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان و با حضور وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم رونمایی شد، با مواد اولیه ابری و روکش سیلیکونی و امکان فک‌زدن و حرکت‌دادن لب‌ها ساخته شده‌است.

کانون پرورش فکری اعلام کرده است که تولید این عروسک های نمایشی به همراه یک پیوست فرهنگی برای عروسک‌هایی که سابقه‌ای ۲۳ ساله دارند بخشی از برنامه‌های کانون برای بازارپردازی و شخصیت‌پردازی برای دیگر محصولات مرتبط با کودکان هم‌چون کتاب، فیلم، انیمیشن،‌ تئاتر، اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و...، است که به‌تدریج تولید و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

در همین زمینه کانون در ماه‌های اخیر از برنامه‌ریزی و مطالعه برای تولید محصول اصلی یعنی نسل جدیدی از دارا و سارا همان عروسک‌های خاطره‌ساز کودکان دهه ۸۰ و ۹۰ نیز خبر داده است که این موضوع از سوی معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال پیگیری است.

بر همین اساس علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در ویژه‌برنامه رونمایی از دو عروسک در آیین پایانی جشنواره هنرهای نمایشی که روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران انجام شد در سخنرانی خود، درباره این عروسک‌ها اظهار نظر کرد و گفت: امروز اتفاق خوبی رخ داد و آن رونمایی از عروسکی بود که تولید فرهنگی ماست، چیزی که امروز در کشور نیاز داریم همین‌هاست، تولیدات بومی و ارزشمندی که باورها و فرهنگ خودمان را به جامعه مخاطب منتقل می‌کند. امیدوارم در سال‌های آینده تولیدات ارزشمندتر و بهتر را به مخاطبان ارایه کنیم.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در همین آیین یادآور شد: احیای عروسک دارا و سارا را به فال نیک می‌گیریم و برنامه جدی برای این حوزه داریم. از سوی دیگر باید به بازارپردازی فرهنگی هم فکر کنیم از همین رو تولید فیلم و اقلام فرهنگی در عروسک‌های دارا و سارا از برنامه‌های بعدی ماست.

پیشتر نیز فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان درباره جزییات عروسک‌های نمایشی دارا و سارا گفته بود: ما برای تعامل با کودکان و نوجوانان نیاز به شخصیت های عروسکی داشتیم که بتواند با حضور در شهرهای مختلف، برنامه های تلویزیونی، تماشاخانه سیار، مناسبت ها و مراسم ها ضمن ارتباط با مخاطبان به تولید و عرضه برنامه های فرهنگی بپردازد و این مأموریت از سوی عروسک های نمایشی دارا و سارا دنبال خواهد شد.

گفتنی است، پوشاندن لباس اقوام مختلف ایرانی به تن این عروسک‌ها، اجرای نمایش‌های ویژه کودکان و تولید محتوای غنی برای معرفی این عروسک‌ها به بچه‌ها با قصه‌گویی و هنرنمایی عروسک‌گردانان و صداپیشه‌های حرفه‌ای با زبان فارسی و دیگر زبان‌ها و گویش‌های گوناگون کشور از برنامه‌های آینده کانون برای شخصیت‌پردازی و معرفی این عروسک‌ها به کودکان و نوجوانان ایرانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =