مراکز مشاوره باید از معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها جدا شوند/ کارنامه سلامت محدود به پر کردن یک فرم

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه مراکز مشاوره باید از معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی مستقل شود، گفت: معاونت فرهنگی یک دانشگاه با تعداد نیروی نمی‌تواند به تمام امور و حوزه‌ها رسیدگی کند.

عیسی علیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کارنامه سلامت روان دانشجویان به ویژه دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه‌ها اظهار کرد: به عقیده من؛ نباید برای صدور این کارنامه صرفا به یک فرم و چند سوال بسنده کرد.

بیشتر بخوانید:

۹۰ درصد دانشجویان پیام‌نور بومی هستند/ احصای مشکلات دانشجویان با صدور کارنامه سلامت

وی با اشاره به اینکه حوزه فعالیت معاونت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بسیار گسترده است و تنوع نوع فعالیت بالاست، گفت: معاونت فرهنگی یک دانشگاه با تعداد نیروی نمی‌تواند به تمام امور و حوزه‌ها مانند کمیته عفاف و حجاب، کمیته تخفیف شهریه، خوابگاه‌ها و حوزه‌های تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، مشکلات صنفی و دانشجویی رسیدگی کند. به عبارت دیگر برای آنها سیاست گذاری و پیگیری آن را انجام دهد.

علیزاده ادامه داد: به عقیده من مراکز مشاوره باید از معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی مستقل شود. در این راستا آنها می‌توانند ذیل حوزه ریاست دانشگاه یا به عنوان یک نهاد مستقل در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.

این کارشناس فرهنگی اعتقاد دارد که کارنامه سلامت روان دانشجویان نباید منوط به معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها باشد؛ بلکه باید یک فعالیت با مشارکت تمامی معاونت‌ها و حوزه‌ها باشد. به عنوان مثال معاونت آموزشی، ساعت کلاس‌های درس را به گونه‌ای تنظیم کند که دانشجویان تا دیر موقع بیرون از خانه نباشند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید در نظر داشت که حوزه سلامت روان و روح بسیار گسترده تر از سلامت جسم افراد است، گفت: بنابراین متخصصان، مشاوران و متخصصان نمی‌توانند فقط با پرسش چند سوال یا دریافت چند پاسخ متداول و کلیشه‌ای، روان دانشجویان را بررسی کنند و رای نهایی صادر کنند.

علیزاده عنوان کرد: پایش سلامت روان دانشجویان و صدور کارنامه سلامت برای آنان نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم در دانشگاه‌ها است، گفت: زیرساخت سخت افزاری یعنی مکان و تجهیزات لازم و زیرساخت‌های نرم افزاری یعنی استفاده از استادان متخصص در حوزه روانشناسی.

برخی از مشکلات دانشجویان ناشی از آسیب‌های اجتماعی است

معاون فرهنگی اسبق جهاد دانشگاهی مطرح کرد: در حال حاضر دانشجویان را الزام می‌کنند که به مرکز مشاوره مراجعه کرده و کارنامه جسم و روان دریافت کنند. البته این یکی از ایرادهای بزرگ این طرح است. در حالیکه فضایی را برای دانشجویانی که مشکل روحی و روانی دارند و نیاز به درمان طولانی مدت دارند را در آن محیط نگهداری کنند.

وی اضافه کرد: برخی از مشکلات روحی دانشجویان ریشه در معضلات و آسیب‌های موجود در جامعه مانند مباحث اقتصادی، سیاسی و بی‌کاری دارد، گفت: مرکز مشاوره‌ای که تاسیس می‌شود چگونه می‌خواهد این مشکلات که وابسته به جامعه است را حل کند. مثلا دانشجویی افسرده است چون نمی‌تواند تشکیل خانواده دهد. این مرکز چگونه می‌خواهد مشکل را حل کند، آیا می‌تواند به این دانشجو وام بدهد؟

لزوم مراقبت از اطلاعات دانشجویان

وی درباره اینکه آیا زیرساخت‌های لازم برای حفظ اطلاعات دانشجوی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: در شرایطی که سامانه و سایت‌های رسمی کشور مرتب هک می‌شوند؛ من از مسئولان سوال می‌کنم که مرکز مشاوره دانشگاه چه تمهیداتی برای حفظ اطلاعات دانشجویان دارد.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر اطلاعات شخصی و درمانی دانشجویان در دانشگاه و بین همکلاسی‌های منتشر شود، آن فرد دیگر نمی‌تواند به راحتی سر کار برود یا تشکیل خانواده دهد یا در جمع دوستان و سایر دانشجویان حاضر شود. بنابراین بیش از هر موضوعی دیگر حفظ اطلاعات شخصی مراجعه کنندگان اهمیت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =