اسرائیل منتظر موشک‌های پیشرفته‌تر مقاومت باشد / نقش انصارالله در مبارزه با رژیم صهیونیستی برجسته‌تر خواهد شد؟

برخی تحلیلگران غربی بر این باورند که شهادت سیدحسن نصرالله تحولات منطقه را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد و احتمالا از این پس محور مقاومت سلاح‌ها و موشک‌های پیشرفته‌تری را علیه رژیم صهیونیستی به کارگیری و انصارالله یمن نقش پرنگ‌تری در این زمینه ایفا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بلافاصله پس از تایید شهادت سیدحسن نصرالله -دبیر کل حزب الله لبنان- که در پی حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت رخ داد، گمانه‌زنی‌ها در خصوص جانشین وی آغاز شد. در همان ساعات ابتدایی نام سیدهاشم صفی الدین به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی دبیر کلی حزب الله مطرح شد و دلیلش نزدیکی او به سیدحسن و حضور در هسته مرکزی مقاومت لبنان بود.

شیخ نعیم قاسم -معاون دبیر کل حزب‌الله- اولین مقام از مقاومت لبنانی بود که بعد از شهادت سیدحسن نصرالله به صورت رسمی سخنرانی و مباحثی پیرامون جایگزینی مطرح کرد. وی ضمن اشاره به ابعاد ویژه شخصیتی و اهمیت ایشان برای حزب الله تاکید کرد که مسیر مقاومت همچون گذشته و بدون هیچ گونه خللی ادامه پیدا خواهد کرد. شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: جایگزین‌های دبیر کل حزب الله و سایر فرماندهان شهید به زودی معرفی و اطلاع رسانی خواهد شد.

مقابله مقاومت با رژیم وارد فاز جدید خواهد شد

تردیدی وجود ندارد که فقدان سیدحسن نصرالله با وجود حدود 4 دهه تجربه مدیریت مبارزاتی در خط مقدم با رژیم صهیونیستی ضربه سختی محسوب می‌شود اما به لطف تلاش‌های طولانی مدت وی و سایر فرماندهان محور مقاومت، حزب الله دارای تشکیلات و ساختاری کاملا منسجم است و می‌تواند در زمانی کوتاه از این مرحله خطیر نیز عبور کند. حزب الله در سال 1992و پس از ترور شهید عباس موسوی توسط رژیم صهیونیستی نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و همانطور که شورای رهبری آن در پس این حادثه سیدحسن نصرالله را جایگزین کرد، این بار نیز دبیرکل جدید توسط این شورا انتخاب خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هماهنگی حزب الله لبنان، انصارالله یمن و حشد شعبی عراق رژیم صهیونیستی را با مشکل مواجه کرده است/ مقاومت قائم به فرد نیست

به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران غربی معتقدند که ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی زودگذر خواهد بود و حوادث اخیر شرایط را برای رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر خواهد کرد. نیکلاس بلانفورد -از کارشناسان برنامه خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک- با تایید این مسئله بیان می‌کند: حزب الله یک نهاد نیرومند با زنجیره فرماندهی قوی است که تداوم فعالیت‌هایش را تضمین می‌کند. از نظر این تحلیلگر غربی، مقابله مقاومت با رژیم در آینده احتمالا پیچیده‌تر خواهد شد و ممکن است ایران و حزب الله از این پس سیستم‌های موشکی پیشرفته‌تری را وارد عرصه نبرد کنند که تلفات بیشتری را به اسرائیل تحمیل خواهد کرد.

احتمال ورود جدی‌تر انصارالله به عرصه مبارزه با اسرائیل

امیلی میلیکن از دیگر کارشناسان برنامه خاورمیانه شورای آتلانتیک نیز با اشاره به نقش انصارالله در مبارزات علیه رژیم صهیونیستی می‌گوید: مرگ سیدحسن نصرالله خدشه‌ای در عملیات‌های انصارالله ایجاد نخواهد کرد و برعکس، موجب افزایش حملات انصارالله به رژیم صهیونیستی و همچنین در دریای سرخ خواهد شد که برای انتقام شهادت سیدحسن نصرالله انجام می‌شود. وی می‌افزاید: احتمالا با توجه به شهادت سیدحسن نصرالله، از این پس عبدالمالک بدرالدین الحوثی -رهبر انصارالله- نقش برجسته‌تری در شبکه نیابتی و متحدان ایران ایفا خواهد کرد.

از نظر میلیکن، این احتمال وجود دارد که ایران با هدف آسیب زدن بیشتر به اسرائیل، تسلیحات پیشرفته‌تری را از جمله موشک‌های مدرن‌تر در اختیار انصارالله قرار دهد.

مقاومت در منطقه نهادینه شده است

فارغ از همه اظهارنظرهایی که در خصوص احتمالات نظامی در خصوص آینده تحولات خاور میانه مطرح می‌شود، یک چیز در مورد فعالیت‌های حزب الله و محور مقاومت انکار ناپذیر است. مقاومت اکنون به بخش بسیار مهمی از فرهنگ و زندگی مردم منطقه تبدیل شده و از بین رفتن یک یا چند نفر از فرمانده‌هان آن نمی‌تواند موجب افتادن این درخت تنومند در منطقه شود.

آنطور که دکتر جان هارپر -استاد دانشگاه جانز هاپکینز- در این ارتباط می‌گوید: تا زمانی که ایران هست، مقاومت نیز در منطقه ادامه دارد و همانطور که پس از جنگ 2006 شاهد بودیم، حزب الله پس از مدت کوتاهی با جایگزین کردن فرماندهان خود به مبارزه علیه اسرائیل ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =