تاکید چین بر حکمرانی فلسطینی‌ها بر فلسطین/ آمریکا جسارت اسرائیل را برای تداوم جنگ بیشتر می‌کند

ژانگ یوان با بیان اینکه چین از تلاش‌های جامعه جهانی برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه حمایت می‌کند، اظهار کرد: از نظر پکن، اجرای «راه‌حل دو کشوری» تنها راه حل مشکلات خاورمیانه است و «فلسطینی‌های باید بر فلسطین حاکم شوند».

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جنگ غزه اکنون پس از گذشت یک سال به مهمترین و غمناک‌ترین چالش جهانی تبدیل شده و تقریبا مردم سرتاسر جهان نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آگاهی پیدا کرده‌اند؛ حتی در کشورهای غربی که از هیچ کمکی به اسرائیل دریغ نمی‌کنند، مردم هر روز اعتراضاتی را در محکومیت کشتار مردم مظلوم غزه -و اخیرا لبنان- انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد این جنگ در حال حاضر به نبرد «حق و باطل» تبدیل شده و رفته رفته صدای اعتراض عدالت‌خواهان را برای دفاع از مردم فلسطین در برابر مستکبران عالم و حامیان رژیم صهیونیستی بلند کرده است.

اگرچه اسرائیل در یک سال گذشته از تمام خطوط بین المللی عبور کرده است، اما موضع برخی کشورها از جمله چین در قبال این مسئله همچنان شفاف نیست. این در حالی است که در سال‌های اخیر کنشگری این کشور به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی در مناطق مختلف جهان به ویژه خاورمیانه افزایش یافته است. گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور بررسی موضع چین در قبال تحولات غزه، مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- انجام داد.

بیشتر بخوانید:

جنگ غزه مشروعیت ارزش‌های نظم لیبرال را دچار چالش جدی کرده است

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- اکنون یک سال از جنگ غزه می‌گذرد و جنایات اسرائیل و کشتار مردم مظلوم فلسطین و لبنان توسط این رژیم ادامه دارد. فکر می‌کنید جهان تا چه زمانی شاهد تداوم این صحنه‌های غمناک خواهد بود؟

جنگ غزه و عوارض آن باعث یک فاجعه انسانی غم انگیز شده است. همیشه این مردم هستند که بار سنگین تراژدی جنگ را به دوش می‌کشند. شکوفایی و توسعه، چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه، نیاز فوری به یک محیط داخلی و خارجی با ثبات دارد. مردم نیز نیازمند آرامش پایدار هستند. نفوذ دیپلماتیک قدرتهای بزرگ در میانجیگری و سازش مناقشات مزیت زیادی دارد. برای پیشبرد موثر روند صلح خاورمیانه و تحقق انصاف و عدالت بین المللی، نیاز به قدرت‌های بزرگ مسئولیت پذیر حس می‌شود. برای پایان دادن به جنگ و حفظ صلح و امنیت در خاورمیانه، انصاف و عدالت نباید غایب باشد و حمایت‌های بین المللی نباید کاهش پیدا کند.

- دولت‌های غربی بر خلاف خواست ملت‌هایشان همچنان برای اسرائیل سلاح و کمک‌های زیادی ارسال می‌کنند. در مقابل شاهد فشار و رنج مردم غزه و اکنون لبنان هستیم. چرا این کشور چشم خود را روی این ظلم بسته‌اند؟

دولت‌های غربی، از جمله فرانسه، کانادا و دیگران، در تلاش هستند تا از انجام عملیات نظامی زمینی اسرائیل به لبنان جلوگیری کنند. در میان کشورهای غربی اتفاق نظر وجود دارد که کمک‌های بشردوستانه به غزه باید افزایش یابد. در حالت ایده آل، راهبردهای دیپلماتیک کشورهای غربی باید سیاست توقف جنگ و ترویج صلح در خاورمیانه را در اولویت قرار دهند. با این حال، ابتکار عمل برای توقف جنگ در دست اسرائیل و ایالات متحده است.

اکنون یک سال است که ایالات متحده بر تعهد خود به دفاع ملی اسرائیل تاکید کرده است. اگرچه سیاستمداران آمریکایی به صورت زبانی خواستار آتش‌بس هستند و در مورد خطرات جنگ تمام عیار هشدار می‌دهند، اما در مقابل از آنچه حق ذاتی اسرائیل برای دفاع از خود می‌دانند -چه از نظر نظامی و چه دیپلماتیک- حمایت می‌کنند. این واقعیت که ایالات متحده به ارسال سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهد و جامعه بین المللی را از انتقاد از اسرائیل منع می‌کند، اسرائیل را برای پیشروی بیشتر جسورتر کرده که به طور عینی به طولانی شدن درگیری منجر می‌شود.

- مردم و نخبگان چین تا چه اندازه از تحولات غزه و لبنان آگاه هستند و مطالبه آنها از دولت چین چیست؟

بحران غزه و درگیری اسرائیل و لبنان به موضوعات سیاسی جاری در میان مردم چین تبدیل شده است. اخیرا رویدادهای جاری در امنیت خاورمیانه تقریبا هر روز در صدر فهرست جستجوهایی اینترنتی قرار دارند. مردم چین بسیار نگران هستند که خاورمیانه وارد یک جنگ در مقیاس بزرگتر شود و نگران هستند که جان‌های بیشتری در این جنگ گرفته شود.

دوستی سنتی چین و کشورهای خاورمیانه سابقه طولانی دارد. دو طرف در خط مقدم مبارزات ضد امپریالیستی و ضد استعماری با هم ایستاده‌اند. در حال حاضر، کشورهای خاورمیانه شرکای خودجوش در ساخت «ابتکار کمربند و جاده» با اشتیاق فراوان هستند. تبادلات نزدیک و مکرر در همکاری‌های تجاری و اقتصادی به ایجاد روابط عاطفی عمیق‌تر بین مردم چین و خاورمیانه کمک کرده است. چینی‌ها اصرار دارند که سرنوشت یک کشور باید در دست مردم خودش باشد. حفاظت از جان انسان ها، حفاظت از حاکمیت کشورها و دور نگه داشتن مردم از جنگ، عدالت بین المللی، اصول اخلاقی تمدن بشری هستند.

- از چین به عنوان یک قدرت بزرگ انتظار می‌رود که تلاش‌های بیشتری برای دستیابی به صلح و توقف جنایات اسرائیل انجام دهد. آیا در آینده امکان ایفای نقش موثر از سوی پکن وجود دارد؟

چین همیشه صدای صلح در جامعه بین المللی بوده و به روند صلح خاورمیانه اهمیت می‌دهد. از زمان آغاز ابتکار امنیت جهانی، چین آشتی بین سعودی‌ها و ایرانی‌ها را در مارس 2023 تسهیل کرده و امضای بیانیه پکن توسط گروه‌های فلسطینی در سال 2024 را که بر وحدت درون فلسطینی تأکید داشت، میانجی‌گری کرده است. از زمان وقوع بحران غزه در عرصه بین‌المللی، چین همواره خواستار آتش‌بس همه‌جانبه بوده و تاکید می‌کند که اجرای «راه‌حل دو کشوری» تنها راه حل مشکلات خاورمیانه است و «فلسطینی‌های باید بر فلسطین حاکم شوند».

چین از قطعنامه‌های سازمان ملل در این زمینه حمایت می‌کند و با مداخله نیروهای خارجی در سیاست خاورمیانه مخالف است. تاریخ و واقعیت دیپلماسی چین ثابت می‌کند که این کشور شریک استراتژیک کشورهای خاورمیانه است و همواره سازنده صلح، تقویت کننده ثبات و کمک کننده به توسعه خاورمیانه بوده است. چین نقش مثبت و سازنده‌ای در مسائل کنونی خاورمیانه ایفا کرده و در آینده نیز به مسئولیت‌ها و تعهدات بین المللی خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =