نقش مهم دامپزشکی در زنجیره ارزش میاهیان سردابی نادیده گرفته شده است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در بسیاری از جلسات زنجیره ارزش ماهیان سردابی از دامپزشکی دعوت نمی‌شود؛ این در حالی است که دامپزشکی یکی از مهم‌ترین نقش‌ها که نظارت بر سلامت در زنجیره ارزش میاهیان سردابی است را ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، محمد اسدی، مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با موضوع تشریح و تبیین عملکرد ۶ ماهه اداره کل دامپزشکی استان و با حضور جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات استان، ضمن تبریک بمناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی گفت: استان چهارمحال و بختیاری قطب تولید خوراک آبزیان، دام و طیور در کشور است و بر همین مبنا دامپزشکی استان بر ۳۳ کارخانه تولید خوراک دام و آبزیان نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه محصولات تولیدی و بهداشتی واحدها بر عهده دامپزشکی است، افزود: مسئولان فنی ناظر بهداشتی هم که در این واحدها فعالیت میکنند، تحت نظارت دامپزشکی هستند و صادرات در این حوزه‌ها نیز با تأیید دامپزشکی اتفاق می‌افتد.

محمد اسدی با اشاره به اینکه تعداد محصول نمونه‌برداری شده در ۶ ماهه اول سال جاری، ۱۵۱ مورد بوده است، اظهار داشت: تعداد نمونه‌های اخذ شده ۱۲۷۰ مورد بوده که تعداد ۱۲۶۱ مورد انطباق و ۹ مورد عدم انطباق مربوط به یک کارخانه بود که انتظار می‌رود بزودی عدم انطباق آن رفع شود.

تمامی آزمایش‌های مربوط به خوراک تولیدی جهت اطمینان از سلامت محصول انجام می‌شود

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ضمن تشریح آزمایش‌های مربوط به خوراک تولیدی ابراز کرد: کلیه آزمایشات میکروبی، توتال‌کانت، بار میکروبی، سالمونلا، آفلاتوکسین و دیگر میکروب‌هایی که ممکن است در خوراک وجود داشته باشد، انجام می‌شود تا از سلامت محصول اطمینان لازم کسب شود.

این مقام نظارتی اضافه کرد: از آنجایی که ممکن است فلزات سنگین همچون کادمیوم، آرسنیک، سرب و جیوه از طریق خوراک به دام و به صورت غیرمستقیم به بدن انسان وارد شوند برای ما اهمیت دارد و مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه دامپزشکی یک نهاد حاکمیتی و بهداشتی است، گفت: ما ملزم هستیم، برای اعمال حاکمیت و حقوق بهداشتی مردم، تخلفات بهداشتی را احصا و از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری کنیم.

اسدی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲۲ مورد پرونده قضایی و ۴۷۲ مورد اخطار کتبی داشتیم که ۳۹ مورد از این پرونده‌ها، محکوم به پرداخت جزای نقدی، یک مورد پلمپ، ۱۹ مورد محکوم به حبس و ۹ مورد نیز سایر موارد بوده است که مرجع قضایی برای متخلفین بهداشتی در نظر گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به گروه‌های بهداشتی سیار دامپزشکی اظهار داشت: این گروه‌ها بصورت شبانه‌روزی از اماکن عرضه مواد خام دامی، بازدید کرده و نظارت بهداشتی لازم بر عملیات تولید، توزیع، نگهداری را دارند.

این مقام نظارت بهداشت دامی در استان گفت: در ۶ ماه اول سال جاری، ۲۲ هزار و ۵۰۸ مورد بازدید صورت گرفت که ۱۴۹۰ مورد غیربهداشتی مشاهده شد و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۶ کیلوگرم ماده خام دامی غیرقابل مصرف از چرخه این اماکن ضبط و معدوم شد.

وی با اشاره به وجود سه کشتارگاه طیور در استان، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون از تعداد ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۲۶ قطعه طیوری که در کشتارگاه‌ها ذبح شده، ۹۳ هزار و ۱۱۴ قطعه جمعاً با وزن ۱۸۵ هزار و ۳۵۵ کیلوگرم ضبط شده که از جمله مشکلات آن، می‌توان به لاغری مفرط، آسیب، ضربه، عفونت‌های برونشیت، تنفسی، مسمومیت و سپتی‌سمی و تومور اشاره کرد.

کشتارهایی که دارای بیماری باشند ضبط می‌شوند

محمد اسدی ضمن توضیحاتی درباره کشتارگاه‌های دام که شامل سه کشتارگاه صنعتی و هفت کشتارگاه سنتی است، افزود: از ۹۵ هزار و ۲۲۶ مورد کشتار گاو، گوسفند و گوساله، ۴ هزار و ۹۶۵ کیلوگرم به دلایل مختلف از جمله زردی، آبله، سل، بیماری عفونی و... ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در خصوص بار میکروبی شیر گفت: ۹۵ مورد نمونه‌برداری‌ از اماکن انجام شده که ۲۰۶ نمونه اخذ شده است.

این مقام بهداشتی با بیان اینکه گاوداری‌هایی که شیر را ارائه می‌دهند برخی پروانه و شرایط برای ارتقاء کیفیت را به دلایل مختلف از دست داده‌اند، افزود: بازدید از دامداری‌های صنعتی و لبنی، ۲۰۳ مورد، ۴۰ مورد ممیزی و ۱۱ مورد عدم انطباق گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه تقلب در زمینه شیر، شامل آب اضافی، نمک، آب پنیر، هیپوکلرید، جوش شیرین، فرمالید و اوره است، اضافه کرد: از ۱۷۱ مورد نمونه‌برداری، هفت مورد عدم انطباق بوده که عمدتاً مربوط به اضافه کردن نمک به شیر است.

اسدی با اشاره به وجود یا عدم وجود ماده رنگی مالاشیت‌گرین در مایع‌های تولیدی استان که در صنایع رنگ‌رزی و الیاف کاربرد دارد و به غلط در دهه‌های گذشته وارد مزارع پرورش ماهی شده است، افزود: منع استفاده از این ماده بصورت جدی از سوی اداره کل دامپزشکی استان هم در حال پیگیری و رصد است و سال گذشته با اعلام یک مورد عدم انطباق در این خصوص، ۷۰ تن ماهی در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ به دستور دادستان معدوم شد و دامپزشکی در زمینه سلامت عمومی با هیچ شخص متخلفی مدارا نمی‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در خصوص سه طرح ملی سازمان دامپزشکی، گفت: پایش عسل، قزل‌آلا و شیر به تازگی آغاز شده است که پس از گذشت یک سال نتایج را ارائه می‌دهیم.

وی با تأکید بر انجام آزمایش سل در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی، گفت: تعداد ۱۷ هزار و ۵۶۰ مورد سل گزارش شده که ۱۰۴ درصد از پیش‌بینی محقق، ۳۲هزار و ۷۰۵ رأس دام برای ردیابی بروسلوز خونگیری و ۱۹ هزار و ۲۹۲ رأس دام سنگین برای جلوگیری از تب برفکی پوشش داده شده‌اند.

محمد اسدی با بیان اینکه بیماری مشمشه، بیماری مشترک بین دام و انسان است، ابراز کرد: دراین باره برای ۱۳۶ رأس تک‌سمی نمونه‌برداری و آزمایشات آن انجام شده است و از ۲۰ هزار قلاده سگ در استان ۱۶هزار و ۹۸۹ قلاده درباره بیماری‌های ملی واکسینه شده‌اند.

صادرات خاویار با تأیید دامپزشکی به تعدادی از کشورهای شمال ایران انجام می‌شود

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تشریح کرد: صادرات نیز از مجرای دامپزشکی و تأییدات این اداره انجام می‌شود که طی نیمه نخست سال جاری ۶۷ هزار کیلوگرم پالایش مرغی به عراق و ۱۸۰ کیلوگرم خاویار و تخم ماهی قزل‌آلا به کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان صادر شده است.

این مقام نظارت بهداشت دامی با بیان اینکه ۳۴ هزار و ۵۸۵ تن خوراک و مکمل آبزیان نیز به خارج از کشور صادر شده است، گفت: نظارت بر آزمایشات کیفی که ضمیمه گواهی صادراتی می‌شود، مربوط به اداره‌کل دامپزشکی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا دامپزشکی در پیشبرد اهداف زنجیره ارزش ماهیان سردابی، دارای نقش خاصی است، اظهار کرد: در بسیاری از جلسات زنجیره ارزش ماهیان سردابی، از دامپزشکی دعوت نمی‌شود؛ این در حالی است که دامپزشکی یکی از مهم‌ترین نقش‌ها که نظارت بر سلامت در زنجیره ارزش میاهیان سردابی است را ایفا می‌کند و کمرنگ کردن این سازمان در جلسات زنجیره ارزش، به معنای به خطر افتادن سلامت غذایی جامعه است.

محمد اسدی اضافه کرد: به عنوان مثال، همکاران زنجیره ارزش در سازمان‌های جهاد کشاورزی، صمت یا هر دستگاه مرتبط، بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی آبزیان را نمی‌توانند مورد بررسی قرار دهند و لازم است که نظارت و دخالت دامپزشکی در این قسمت بیشتر شود.

مدیرکل دامپزشکی ادامه داد: در زنجیره ارزش، ابتدا در شرایط خاص، نیاز کشور خودمان پاسخ داده شود و سپس، افق بلند آن، صادرات به کشورهای خارجی است؛ بنابراین در هر قسمتی از این زنجیره، دامپزشکی حذف شد، اصولاً به دلیل نداشتن گواهی‌های بهداشتی لازم، صادراتی انجام نمی‌شود و زنجیره دچار کاستی و اشکال می‌شود.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1245541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =