خروج ایران از ان‌پی‌تی در صورت حمله اسرائیل / غربی‌ها به شدت از تغییر دکترین هسته‌ای ایران می‌ترسند

همزمان با مطرح شدن مباحثی در خصوص احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران به دلیل افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی، نگرانی‌های شدیدی در محافل فکری و سیاسی غربی به وجود آمده و کارشناسان نظامی آنها بر این باورند که در صورت حمله اسرائیل به ایران، احتمال خروج ایران از ان‌پی‌تی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حمله تروریستی ماه آوریل رژیم صهیونیستی به یک ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رسیدن چندین تن از از مستشاران رسمی نظامی ایران، موجب شد تا ایران با حمله موشکی و پهبادی به این اقدام عکس‌العمل نشان دهد. در طول ماه‌های اخیر نیز همزمان با افزایش تنش در منطقه، به گفته گروهی از تحلیلگران غربی احتمال درگیری مستقیم بین ایران و رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

چند روز پیش نیز ایران در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه -رئیس دفتر سیاسی حماس- در عملیاتی با عنوان «وعده صادق 2» صدها موشک‌ بالیستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد که نسبت به «وعده صادق 1» شدت بیشتری داشت. پس از این اقدام اسرائیل که از قدرت موشکی ایران غافلگیر شده بود، مدعی شد در حال برنامه ریزی برای حمله متقابل به ایران است و اعلام کرد چندین برنامه برای حمله به ایران از جمله آنها حمله به تأسیسات هسته‌ای را پیگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دکترین هسته‌ای ایران باید تغییر کند / تهدیدات آمریکا و اسرائیل محیط پیرامونی را ناامن کرده است

البته مقامات ایرانی نیز اعلام کرده‌اند برای هرگونه پاسخ قوی‌تر آمادگی کامل دارند. این موضوع به شدت موجب تشویش غرب و کشورهای منطقه شده‌است. علاوه بر این، همزمان با اظهارنظر برخی چهره‌های برجسته داخلی در راستای افزایش سطح بازدارندگی ایران، برخی ناظران بین المللی بر این باور هستند که اقدامات اسرائیل ایران را به سمت تسلیحات هسته‌ای سوق می‌دهد. به همین دلیل، آنها توصیه می‌کنند که کشورهای غربی باید مانع اقدامات تنش برانگیز اسرائیل در منطقه شوند.

هر چند که کارشناسان نظامی معتقدند که بدون کمک نظامی مستقیم ایالات متحده، حمله مخرب اسرائیل به شبکه سایت‌های هسته‌ای ایران غیرممکن است. در همین راستا باید گفت از همان ابتدا بایدن -رئیس جمهور امریکا- اعلام کرد از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد. زیرا احتمالا بایدن از مشاورانش شنیده باشد که در صورت چنین اقدامی امکان تغییر دکترین هسته‌ای ایران وجود دارد.

قدرت‌های بزرگ دیگر از جمله فرانسه و انگلیس نیز اعلام کردند که خواستار توقف تنش‌ها در خاورمیانه هستند. گاردین نیز در این خصوص می‌نویسد: «لیبرال دموکرات‌ها در انگلیس مستقیما از اسرائیل می‌خواهند به ایران حمله نکند». برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از ترس افزایش تنش‌ها و به‌خصوص پس از اینکه قدرت نظامی و جسارت ایران در جوابگویی به اسرائیل را مشاهده کردند اعلام نمودندکه اجازه نخواهند داد اسرائیل از حریم هوایی آنها برای حمله به ایران استفاده کند.

غربی‌ها به خوبی می‌دانند که حرکت به سمت تسلیحات هسته‌ای قدرت بازدارندگی ایران را تا حد زیادی افزایش خواهد داد و از طرفی آنها اذعان می‌کنند که اقدامات اسرائیل راهی جز این برای ایران قرار نداده است. کارن ای یانگ- پژوهشگر ژئوپلیتیک در مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا- در این باره معتقد است برای کشورهای عربی خلیج فارس، جنگ اسرائیل و ایران یک تهدید وجودی محسوب می‌شود؛ برای قطر، جنگ ایران و اسرائیل، ذخایر گاز مشترک این کشور با ایران را آسیب‌پذیرتر می‌کند و ارتباط دیپلماتیک آن را ضروری‌تر می‌کند و ایجاد توازن با روابطش با آمریکا را به چالش می‌کشد.

همچنین این جنگ برای عربستان سعودی، آتش بس آزمایشی با انصارالله را می‌تواند به راحتی از بین ببرد. به‌خصوص که ابوظبی نیز در برابر حملات انصارالله آسیب پذیر است. ریچارد نفیو -پژوهشگر ارشد ژئپلیتیک در مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا- نیز معتقد است مواجهه با یک حمله مستقیم به سایت‌های هسته‌ای، ایران را برای خروج از ان‌پی‌تی- پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای- و اعلام قصد خود برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای مجاب خواهد کرد.

به‌خصوص که ایران از قبل نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جاسوسی از برنامه هسته‌ای خود از طریق سوء استفاده از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که بخشی از ساختار ان‌پی‌تی است، متهم کرده بود. علاوه بر این، ایران برای سال‌ها استدلال کرده که ساختارهای ان‌پی‌تی برای کشورهای غیرهسته‌ای ناعادلانه است.

دریا دولزیکووا و متیو ساویل از گروه «بولتن دانشمندان اتمی» نیز معتقدند تنش‌ها و تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای ایران توسط اسرائیل باعث می‌شود تمایل ایران به سمت هسته‌ای شدن مضاعف شود. آنها می‌گوید ایران برنامه هسته‌ای خود را به‌عنوان یک عامل بازدارنده و یک نوع بیمه‌نامه در برابر تهاجم حملات مستقیم آمریکا یا تهاجم به خاک خود می‌داند. به گفته این دانشمندان هسته‌ای، اگر ایران پیش‌بینی کند که اسرائیل در حال آماده شدن برای انجام حملات علیه سایت‌های هسته‌ای خود است، ممکن است تصمیم بگیرد قبل از اینکه اسرائیل زمان لازم را برای وارد کردن هر گونه آسیب قابل توجهی به توانایی‌اش برای انجام این کار سریع داشته باشد، به سمت تولید سلاح هسته‌ای عجله کند.

آنها می‌گویند اگر ایران ارزیابی کند که نیروهای منطقه‌ای‌اش و توانایی‌های موشکی و پهپادی‌اش برای بازدارندگی اسرائیل از انجام حملات مستقیم علیه برنامه هسته‌ای مهم استراتژیک‌اش کافی نبوده، تهران ممکن است تسلیح‌سازی واقعی برنامه هسته‌ای خود را تنها گزینه باقی‌مانده ببیند که می‌تواند امنیت را تضمین کند. همچنین آنها معتقدند، حمله اسرائیل به دارایی‌های غیرهسته‌ای ایران نیز ممکن است رهبری ایران را به نتیجه مشابهی برساند.

همه این موارد موجب توجه جدی جهانی به تنش‌های خاورمیانه و احتمال هسته‌ای شدن ایران شده و از همین رو، برخی کشورها در تلاش هستند تا اسرائیل را در تصمیمش برای حمله به ایران منصرف کنند و این اقدام را تحریک ایران برای تغییر دکترین هسته‌ای خود می‌دانند. آنها ادغان می‌کنند در صورتی که ایران منافع ملی خود را در تهدید ببیند این قابلیت را دارد که به سمت ساخت سلاح های هسته‌ای نیز پیش برود.

خبرنگار: خانم ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1245822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =