عصبانیت رسانه ترکیه‌ای از عملکرد مقتدرانه ایران/ اقدامات خائنانه آنکارا برای مردم منطقه آشکار شده است

عبدالرحمن عبدانی با بیان اینکه مردم منطقه متوجه شده‌اند که علیرغم تبلیغات اردوغان، این کشور در قتل عام مردم غزه و لبنان با رژیم صهیونیستی مشارکت می‌کند، گفت: عملکرد مقتدرانه ایران در مقابل اقدامات خائنانه ترکیه اهل رسانه این کشور را عصبانی کرده و اظهارات مدیر شبکه تی آر تی خروجی خشم آنهاست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پنج شنبه گذشته مدیر شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به «تی آر تی» در اقدامی کاملا غیرمسئولانه لفاظی‌هایی علیه جمهوری اسلامی اران نشان داد و در ادامه هم مدعی شد که این شبکه به دنبال راه اندازی بخش فارسی است. وی در بخشی از اظهارات خود صراحتا گفت: «ما باید ایران را ناراحت و اذیت کنیم، باید ایران را آشفته کنیم». موضع غیرمسئولانه این مقام رسانه‌ای ترکیه در حالی بیان شده که جمهوری اسلامی همواره خواهان توسعه روابط دوستانه به ویژه با همسایگان خود بوده و در بسیاری از موارد از گستاخی‌های برخی از این همسایگان از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان چشم پوشی می‌کند. به منظور بررسی دلایل اظهارات مدیر شبکه «تی آر تی»، گفتگویی با عبدالرحمن عبدانی –کارشناس مسائل ترکیه- انجام شد.

وی با بیان اینکه آخرین موردی که موجب خشم مقامات ترکیه شده، عملیات وعده صادق 2 است، اظهار کرد: در حال حاضر مردم منطقه متوجه شده‌اند که علیرغم تبلیغات آقای اردوغان در حمایت از مردم فلسطین، این کشور در کنار قتل عام مردم غزه و لبنان با رژیم صهیونیستی مشارکت می‌کند و همین امر سبب شد که چند روز پیش یک خبرنگار ترکیه‌ای در لبنان مورد اعتراض مردمی قرار گرفت.

از نظر این کارشناس ترکیه، توان رزمی جمهوری اسلامی ایران برای مردم منطقه کاملا آشکار شده و صهیونیست‌ها و همراهانشان اکنون تلاش می‌کنند تلفات سنگین ناشی از وعده صادق 2 را مخفی کنند. وی افزود: عملکرد مقتدرانه ایران در مقابل اقدامات خائنانه ترکیه اهل رسانه این کشور را عصبانی کرده و اظهارات مدیر شبکه تی آر تی خروجی جمع بزرگی از اهل رسانه و سیاستمداران ترکیه است که این گونه ظهور می‌یابد.

عبدانی با اشاره به مستنداتی که در خصوص همراهی جمهوری آذربایجان و ترکیه با ماشین جنگی رژیم صهیونیستی دارند، اظهار کرد: ترکیه تلاش می‌کرد با توجیه همراهی خود با اسرائیل صرفا آن را در حد توافقنامه‌های قبلی و محدود به عبور خط لوله انرژی نشان دهد و ادعا می‌کرد که نقشی در آن ندارد ولی با گذشت زمان حجم تبادلات این کشور با رژیم صهیونیستی کاملا آشکار شد و اخیرا هم خبری در مورد 100 برابر شدن صادرات فولاد ترکیه به اسرائیل منتشر شد. وی افزود: حتی تامین بخش زیادی از خوراک و آب صهیونیست‌ها توسط ترکیه انجام می‌شود و ترکیه حتی بیش از جمهوری آذربایجان در مظان اتهام قرار دارد.

به گفته این کارشناس مسائل ترکیه، اخیر این کشور پاداش خیانت خود به مردم فلسطین و همراهی با صهیونیست‌ها را دریافت کرده و چند روز پیش آلمان موافقت خود را با تحویل جنگنده‌های درخواستی اردوغان را اعلام کرد؛ این موافقت در حالی بیان شده که آلمان سال‌ها درخواست ترکیه را رد کرده بود. وی افزود: در حالی که ترکیه ادعای ام القرایی جهان اسلام را مطرح می‌کند، از پشت به مسلمانان خنجر می‌زند.

عبدانی در خصوص اینکه اظهارات مدیر شبکه تی آر تی با چراغ سبز اردوغان بیان شده، تصریح کرد: انتساب سخنان اهل رسانه به بالاترین مقام سیاسی کشورها خیلی موثق نیست ولی می‌تواند برونداد نگاه طیفی از نخبگان و اهل رسانه آن کشور باشد. وی در خصوص موضع جمهوری اسلامی در قبال این لفاظی‌ها گفت: در حالی که جمهوری اسلامی حرمت همسایه‌ها را نگه می‌دارد، برخی کشورهای همسایه این امر را درک نمی‌کنند.

این کارشناس با بیان اینکه مشخص‌ترین مثال این مسئله هم ترکیه و جمهوری آذربایجان هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها در برابر اقداماتشان صبوری کرده، حتی در بسیاری از موارد به آنها کمک هم کرده است ولی این کشورها نمک نشناسی می‌کنند. وی افزود: ترکیه در این مورد کمتر از اذربایجان نیست و ارباب بزرگ آنها محسوب می‌شود. از نظر عبدانی، یکی از اهداف ترکیه برای راه اندازی شبکه فارسی زبان مقابله با قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران است و هدف دیگر آن به مسئله «پان ترکیسم» بازمی‌گردد و همانطور که ترکیه در قبال تحولات غزه همسو با رژیم صهیونیستی بوده، در قبال تحولات قومی نیز با جمهوری آذربایجان همراهی خواهد کرد.

وی افزود: ترکیه تلاش می‌کند در مسئله کریدور ادعایی زنگزوز، مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ثالث از جمله روسیه، ارمنستان و ... را تحت تاثیر قرار دهد و احتمالا یکی از اهدافی که شبکه فارسی تی آر تی روی آن متمرکز خواهد شد، اقناع سازی مردم شمال غرب کشور در این زمینه باشد و رویکرد طمع‌کارانه باکو و آنکارا را در این زمینه توجیه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =