خضری: نقش حمایتی و صیانتی حراست در آموزش عالی اهمیت مضاعف دارد

مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی در آیین معارفه سرپرست مرکز حراست و تکریم رئیس سابق این مرکز گفت: نسبت به سایر بخش‌ها، نقش حمایتی و صیانتی حراست در آموزش عالی اهمیت مضاعف دارد زیرا فراهم کردن محیط امن در آموزش عالی در واقع ریل‌گذاری برای پیشرفت کل جامعه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید احمدرضا خضری در این مراسم گفت: نقش مهم مراکز حراست دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری از چند بعد دارای اهمیت است؛ بعد اول نقش پاسبانی و پاسداری از سرمایه های مادی و معنوی آموزش عالی است که بسیار گرانسنگ و غیر قابل قیمت‌گذاری است.

وی بعد دیگر حفاظت را پاسداری از حقوق ذینفعان که استادان، دانشجویان و کارمندان هستند دانست و گفت: پیش بینی و پیشگیری از چالش‌های احتمالی وظیفه مهم مراکز حراست است.

این استاد دانشگاه تهران همچنین صیانت از دادهای مهم پژوهشی و فناورانه در آموزش عالی را مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: حفظ امنیت فیزیکی و فراهم کردن محیط بدون دغدغه برای فعالیت علمی محققان، اقدامی حیاتی و راهبردی است که بایسته است همکاران ما در مراکز حراست به آن اهتمام ورزند.

وی گفت: مدیران مراکز حراست باید چشم بینا و گوش شنوای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری باشند و با گزارش به موقع، مجموعه را از خطرات احتمالی و زیان و ضرر برهانند.

سخنگوی وزارت علوم اظهار داشت: مدیران مراکز حراست باید تحولات محیط سازمانی خود را زیر نظر داشته و برای شرایط بحرانی و پیش بینی نشده آماده باشند.

وی تاکید کرد: ارتباط موثر مراکز حراست آموزش عالی با نهادهای مرتبط با امنیت کشور، ستاد وزارت علوم و مجموعه سازمان متبوع خود، نقش مهمی در موفقیت آنان خواهد داشت.

مشاور وزیر علوم بیان داشت: داشتن سعه صدر، شکیبایی و بردباری ، دوری از هوای نفس، مهربانی و پرهیز از رفتارهای تند و خشن و همچنین سرعت عمل در تحلیل و انتقال گزارش به مسئولان از ویژگی‌های محوری و لازم برای یک مدیر در بخش حراست است و انتظار می رود این مدیران پاسخگو بودن در مقابل خدا، وجدان و قانون را همواره سرلوحه اعمال خود قرار دهند و از هرگونه اقدام جناحی، حزبی و فرا قانونی اجتناب کنند.

وی در پایان ضمن اشاره به تجارب موفق علی‌اکبر فامیل کریمی رئیس سابق مرکز حراست وزارت علوم از تلاش‌های وی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی و برای سرپرست این مرکز آرزوی موفقیت کرد.

عمل به قانون اعتقاد مشترک همه مدیران حراست آموزش عالی است

اصغر بیات سرپرست مرکز حراست وزارت علوم نیز در این آیین ضمن تشکر از حسن نظر و اعتماد وزیر علوم به خود گفت: یکی از دارایی‌های ارزشمند هر نظامی نیروی انسانی، به ویژه نیروی متخصص و تحصیل‌کرده آن است. از اینکه برای صیانت از قشر فرهیخته آموزش عالی و نیروی انسانی نخبه جامعه فعالیت می‌کنیم به خود می‌بالم.

وی کارویژه آموزش عالی را تولید علم دانست و گفت: برای تولید علم باید محیط و بستری امن و آرام فراهم باشد و دانشجو و استاد و محقق فقط به فکر انجام پژوهش خود باشند و ما در مرکز حراست وزارت علوم و دانشگاه‌ها وظیفه ایجاد این محیط امن و آرام را برعهده داریم.

بیات تاکید کرد: التزام به قوانین و اسناد بالادستی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانون تاسیس وزارت علوم و بخشنامه های این وزارت و همکاری با سازمان حراست کل کشور مورد تاکید و در دستور کار همه مدیران حراست در آموزش عالی است.

سرپرست مرکز حراست وزارت علوم توجه به فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی را ضروری دانست و بر بهره بردن از فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی برای حفاظت از سرمایه های علمی کشور تاکید کرد و نوید داد: گفتمان حراست هوشمند، با نگاه نرم‌افزارانه به دنبال ایجاد امنیت پایدار در مراکز آموزش عالی است.

صیانت از آرمان‌های انقلاب، هدف اصلی حراست در آموزش عالی است
علی اکبر فامیل کریمی، رئیس سابق مرکز حراست وزارت علوم نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش مدیران حراست در دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی گفت: هدف بنده و همکارانم در سه سال گذشته، عمل به تکلیف قانونی در صیانت از آموزه‌های انقلاب اسلامی بود که این اقدام در تبعیت از وظیفه سازمانی و بدون دخالت دادن نظر شخصی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: ما در گذشته از هرگونه دو قطبی‌سازی پرهیز داشتیم و امروزه نیز وفاق‌، هم‌افزایی و همدلی رمز موفقیت است.

رئیس سابق مرکز حراست وزارت علوم اظهار داشت: ما گفتمان صیانت را گفتمان اصلی حراست قرار دادیم و آینده پژوهی، نوآوری و نو اندیشی در مقابله با تهدیدها را محور فعالیت حراست وزارت علوم دانسته و نسبت به هوشمند سازی فرآیندها گام برداشتیم و امیدوارم این مسیر با قدرت ادامه یابد.

تاکید مشاور عالی وزیر علوم بر شایسته گزینی در انتصابات

محمد روشن، مشاور عالی وزیر علوم در این مراسم گفت: رویه و شیوه وزیر علوم در انتصابات، شایسته‌گزینی در انتصابات به جای نگاه به گرایشات فکری است و در همین مسیر با اطلاع از عملکرد موفق رئیس سابق مرکز حراست، سعی بر تداوم مسئولیت وی داشتیم اما بنا بر دلایل شخصی وی، قرار بر تغییر مدیریت شد.

وی تاکید کرد: وفاق، نیاز مهم جامعه امروز است و آموزش عالی در اجرای این گفتمان پیشگام خواهد بود و التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه و کارآمدی را شروط اصلی انتصابات دانسته و بر این همین اصول نسبت به تداوم یا تغییر مدیریت‌ها اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =