بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌ آزاد ‌اسلامی

بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌ آزاد ‌اسلامی با صدور بیانیه به کار خود پایان داد. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌ آزاد ‌اسلامی قرائت شد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌آزاد ‌اسلامی

بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌آزاداسلامی در تاریخ 22 و 23 مهر ماه سال 1403 با هدف تبیین "دانشگاه نماد اقتدار آفرین" در مجتمع سی سرا برگزار گردید. در این اجلاس یاد شهیدان بویژه شهید جمهور حضرت آیه الله رئیسی، شهید هنیه و شهید مقاومت شهید سید حسن نصرالله گرامی داشته شد. رئیس محترم نهاد نمایندگی مقام مظم رهبری در دانشگاه‌آزاداسلامی با بیان آیات و روایات به تبیین تأثیر آرامش آفرینی در "نماز جمعه نصر" مبادرت ورزیدند و ریاست محترم هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه‌آزاداسلامی با ابلاغ پیام مکتوب به اجلاس با محکوم کردن و تقبیح جنایات رژیم کودک کش صهیونی بر رسالت دانشگاهیان در شرایط حساس کنونی تأکید کرده و لیست بلندی از افتخارات دانشمندان، مخترعان و مکتشفان اسلامی و ایرانی را در حوزه های مختلف علوم و فنون در عصر طلایی تمدن اسلامی ارائه کردند و در پایان پیام خویش بر ضرورت بازنگری در سبک آموزش و پژوهشی متناسب با رسالت خطیر دانشگاه تأکید نمودند.

در این اجلاس ریاست محترم دانشگاه‌ آزاد اسلامی با گرامی داشت یاد شهدا بویژه شهید جمهور، شهید هنیه و شهید سید حسن نصرالله، عملیات وعده صادق (1) و (2) را محصول ایمان و شجاعت و قدرت علم و فنآوری دانستند. ایشان دانشگاه را "نماد اقتدار آفرینی" و "نماد پیشرفت" و با استفاده از آیه شریفه "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ" ( حدید:25) رسالت اصلی دانشگاه را خلق " قوت" و " بأس شدید" دانسته و با بهره گیری از آیه شریفه " أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا " (نساء:82) و آیه شریفه " وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ " (انفال:60) "عقل و دل" را لازمه تحقق تدبر و ایجاد وضعیت "بازدارندگی" در مواجهه با دشمنان و ایجاد ترس در دل دشمنان دانستند. ایشان ملاحظات زیر را برای ایجاد خیزش علمی دوم پس از فترت ایجاد شده در خیزش اول ضروری دانستند:

1. ملاحظه اینکه دانشگاه از منظر امام راحل(ر.ه) " قوه متفکره ملت است." و از منظر مقام معظم رهبری دانشگاه رسالت " تربیت قوه عاقله کشور" را برعهده دارد. و در این مسیر توجه به عناصر سه گانه" علم"، " عالم" و " جهت دهی علمی" لازم و ضروری است.

2. با آیات قرآن کریم می توان استفاده کرد که برای توفیق در تحقق دو عنصر " قوت" و " بأس شدید" توجه به نکات زیر ضروری است:

الف) عقل نظری برای جهت دهی دانش و عقل عملی برای جهت دهی به تربیت عالم و نهاد علمی می بایست مورد اهتمام دانشگاه قرار گیرد.

ب) مودت و عدالت دو عنصر اساسی تحقق سازمان و نهاد پایدار و با ثبات می باشد. براین مبنا است که برخورداری از امکانات و دژهای محکم برای یهودیان مصونیت افزا نبوده؛ چرا که دارای قلوب پراکنده بودند و از مودت و هماهنگی برخوردار نبودند.

ریاست محترم دانشگاه در بیان چرایی تشبیه "قوت" و " بأس شدید" در جامعه به "آهن" در آیات قرآن کریم با بهره گیری از یافته های علمی " ساختار مستحکم " و " هماهنگی درونی بین اتم ها" را دو ویژگی عنصر آهن دانستند. بر این اساس راهبرد اساسی قوام بخش نهاد عبارت است از ساختار و روابط و مناسبات که عدالت را تضمین کرده و مودت که بقاء و پایداری و رضایت مندی را تضمین می کند. بر این اساس دانشگاه همچون نهادهای دیگر نیازمند ساختار و عناصر گفتمانی و فکری و عملی هماهنگ و منسجم است.

3. سند تحول و تعالی دانشگاه زمینه ساز خیزش دوم را فراهم نموده است بر این اساس در برنامه های دانشگاه بازآفرینی در ساختارهای ذیل مورد توجه قرار گرفته است:

الف) بازآفرینی ساختاری با شکل گیری دانشکدگان و دانشکده های موضوعی

ب) بازآفرینی سیاستی اداری با ملاحظه شبکه محوری نه نقطه زنی و استقرائی

ج) اهتمام به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها

د) بازآفرینی مأموریت ها از جمله مأموریت هماهنگی واحدها

ه) بازآفرینی مأموریت دانشگاه در عرصه اخلاق پردازی و جامعه پردازی

ه) اهتمام به اقداماتی چون خانه های گفتگو و تضارب آراء

در این اجلاس موضوع محوری تحول "نظام اداری"، "جهش و خیزش علمی و تحول در پژوهش و فنآوری"، "فرهنگی دانشجویی"، " امور بانوان و تحکیم خانواده" و " رسالت دانشگاه در تبیین بیانیه گام دوم" برای تحول دانشگاه مورد بحث و بررسی و تصویب خواهی قرار گرفت. بر این اساس نکات زیر مورد تاکید قرار گرفت:

1. در عرصه تحول در نظام اداری با بهره گیری از سند تحول و تعالی دانشگاه و با هدف "کاهش سطوح سازمانی"، " تاکید بر سرعت پاسخگویی" و " افزایش شایسته سالاری" و با ملاحظه "آسیب شناسی نظام اداری" اقدامات زیر صورت می پذیرد:

الف) توزیع متوازن نیروهای انسانی مبتنی بر کارسنجی و عدالت شغلی و گرایش به ساختار ارتقای افقی به جای عمودی مورد توجه قرار می گیرد.

ب) به خود ارزیابی سالیانه کارکنان در نظام ارتقاء افقی و عمودی اهتمام ورزیده می شود.

ج) نظام هوشمند ارتباطی از طریق سامانه ها به جای ارتباط فیزیکی جایگزین می‌شود.

د) تحول در نظام اداری، نظام مکاتباتی و نظام پاسخگویی مورد اهتمام قرار می گیرد.

ه) سطوح اداری مبتنی بر نظام سنجش و سوابق و کارسنجی و شایسته سالاری کاهش می یابد.

2. در عرصه جهش‌علمی و تحول در نظام فنآوری و پژوهشی بیش از هر چیز اصلاح رویکرد فلسفی و نقطه عزیمت مبتنی بر مبانی مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی ضروری است و در این عرصه در اجلاس بر رفتار شبکه ای و یکپارچه سازی سامانه ها و اقدامات هم افزای واحدهای دانشگاهی و ایجاد شبکه های سرای نوآوری زنجیره ای همچون شبکه کسب و کار، صنعت ساختمان، شبکه غذا و فراسودها، شبکه سرای نوآوری هنر و رسانه، شبکه انیمیشن، علوم انسانی اسلامی، فنآوری های اجتماعی و هوش مصنوعی تاکید و اقدامات زیر ضروری دانسته‌شد:

الف) تخصیص بودجه مناسب به دور از ضوابط دست و پاگیر

ب) بهره گیری از بخش خصوصی و اصلاح ساختارهای آموزشی، پژوهشی و محتوایی

د) افزایش اعتبار و منزلت محققان

ه) سرمایه گذاری در زیرساخت های موجود پژوهشی

و) دسترسی آسان به منابع علمی و پایگاه های داده

ز) توانمندسازی اساتید و دانشجویان

ح) قرار مغزها و جذب و حفظ استعدادها

ط) ارتباطات بین المللی دانشگاهی و دیپلماسی علمی هدفمند

ی) بسترهای فراهم شده توسط هوش مصنوعی

ک) ایجاد شبکه نوآوری باز( OIN)

ل) کاربست مدلهای نوین حکمرانی علمی

م) علم شهروندی و جهش علمی

ن) ایجاد زیرساخت اقتصاد توکنیزه شده پژوهشی

س) ایجاد شورای نوآوری پژوهشگاه مرکزی دانشگاه‌ آزاد اسلامی

3. دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه فرهنگی- دانشجویی، فعالیت های هویتی- فرهنگی را باغبانی فرهنگی دانسته و بر اهتمام به بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی با محوریت و اولویت استادان و بهره گیری از یافته های پیمایش سیمای دانشجو و تحلیل امور فرهنگی در شورای فرهنگی برای صیانت از هویت جامعه هدف دانشگاه اقتدار آفرین تأکید کرده و در بازه شش ماهه بسته های مداخله ای در خصوص یافته های پیمایش سیمای دانشجو در هر استان تدوین می گردد و این پیمایش دوسالانه به روز می شود.

4. در عرصه اهتمام به فعالیت های بانوان و تحکیم خانواده، تأسیس شبکه بانوان نقش آفرین جامعه هدف ( استادان، کارکنان و دانشجویان) و پیگیری دانشگاه حامی مادر و بهره گیری بیشتر از ظرفیت بانوان فرهیخته در عرصه های مدیریتی و آموزشی و تربیتی مورد تأکید قرار گرفت.

5. در عرصه رسالت دانشگاه در تبیین بیانیه گام دوم با تأکید بر امیدآفرینی، اهتمام ریاست نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به ترویج اخلاق و معنویت و معاونت امور مجلس دانشگاه به جهت دهی طرح اعتلا به فرهنگ استکبار ستیزی و غرب شناسی و معاونت فرهنگی – دانشجویی و مشاور امور بانوان ریاست دانشگاه به جهت دهی فعالیت های تبیینی خویش به سبک زندگی اسلامی- ایرانی به صورت کشوری ضروری دانسته شد.

در این اجلاس به اتفاق آراء امور زیر نیز مورد تأکید قرار گرفت:

1. دانشگاه‌آزاداسلامی با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونی، از اقدامات جبهه مقاومت در مواجهه فعال در مقابل این رژیم کودک کش و اقدامات نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران در حمایت از جبهه مقاومت تقدیر کرده و آمادگی خویش را در عرصه‌های مختلف حمایتی اعلام می‌دارد.

2. دانشگاه‌آزاداسلامی از امت اسلامی و مردم همیشه در صحنه و شهیدپرور در حضور حماسی در نماز جمعه نصر و ارائه کمک های مادی و معنوی به جبهه مقاومت تقدیر و سپاسگزاری می‌کند.

3. دانشگاه‌آزاداسلامی خود را موظف به ایفای نقش خویش در تحقق منویات مقام‌معظم رهبری و توقعات از دانشگاه می‌داند و با اقدامات متناسب با سند تحول و تعالی خویش و اصلاحات ساختاری و رویکردی برای خیزش علمی، تلاش خود را برای پیشگیری از نفوذ علمی و فرهنگی معطوف می‌دارد.

4. دانشگاه‌آزاداسلامی برای تحقق رسالت دانشگاهی به عنوان "نماد اقتدار ملی" بازآفرینی ساختاری و کنشگری را وظیفه خود دانسته و با بهره گیری از داشته های خود و آسیب شناسی وضعیت موجود ساختار مبتنی بر عدالت و مودت را پیگیری خواهدنمود.

و آخر دعواتنا ان الحمدلله رب العالمین

انتهای پیام/

کد خبر: 1246150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =