تکذیب افزایش چند برابری شهریه دانشجویان علوم پزشکی آزاد/ هزینه تحصیل پزشکی دانشگاه آزاد کمتر از وزارت بهداشت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با تکذیب شایعه افزایش چند برابری شهریه دانشجویان پزشکی این دانشگاه گفت: احساس افزایش چند برابر شهریه دانشجویان پزشکی به علت بلوکی شدن است.

علیرضا خوشدل رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش شهریه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اظهار کرد: افزایش شهریه رشته‌های دکتری حرفه‌ای شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و شهریه رشته‌های پرستاری و مامایی براساس مصوبه هیئت امنا سازمان مرکزی دانشگاه تنظیم شده است.

بیشتر بخوانید:

عطای تسهیلات ۴۰ میلیونی ازدواج به دانشجویان دانشگاه آزاد

وی درباره افزایش شهریه دانشجویان علوم پزشکی بیان کرد: تغییر مدل پرداخت؛ عامل اصلی احساس افزایش شهریه است. به این معنا که در گذشته پرداخت شهریه به صورتی ترمی بود. این مبلغ نیز به شکل مجزا شهریه ثابت و شهریه متغییر محاسبه میشد. در حال حاضر محاسبه شهریه به صورت قطعه قطعه است.

شهریه به صورت بلوکی دریافت می‌شود

خوشدل اضافه کرد: معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی طرحی را ارائه کرد که براساس آن و با توجه به نوع آموزش دانشجویان، شهریه به صورت بلوکی یا قطعه قطعه پرداخت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: بنابراین شهریه قسمت‌های مختلف تحصیلی محاسبه شد. سنواتی که به تمامی رشته‌های تحصیلی تعلق می‌گیرد، به این دانشجویان نیز تعلق خواهد گرفت. یعنی ورودی‌های جدید در ابتدای آغاز تحصیل خود و دانشجویانی که وارد حوزه بالینی می‌شوند، به گونه بلوکی پرداخت می‌کنند.

دانشجویان با یک سوم شهریه ثبت نام می‌کنند

وی اضافه کرد: مبلغی که دانشجویان پرداخت می‌کنند، در واقع یک قطعه یا بلوک از هزینه‌های تحصیل خود است و شهریه یک ترم نیست. علاوه بر آن، ما نهایت همکاری را دانشجویان انجام می‌دهیم چرا که قابل پیش بینی است که در شرایط اقتصادی کنونی، پرداخت هزینه یک بلوک برای آنها دشوار باشد. بنابراین تلاش می‌کنیم با یک سوم هزینه یک سال تحصیلی، ثبت نام اولیه را انجام دهیم. تا افرادی برای فراهم کردن پول شهریه دچار مشکل نشوند.

خوشدل تصریح کرد: همچنین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تسهیلات متنوع و گوناگونی نیز برای دانشجویان علوم پزشکی در نظر گرفته شده است. علاوه برآن، برای حمایت از دانشجویان در حال طراجی بورسیه‌های طولانی مدت به دانشجویان هستیم. یعنی دانشجویان در زمان تحصیل بتوانند از تسهیلات استفاده کنند و بعد از فارغ التحصیلی مبلغ تسهیلات را بازگردانند. همچنین طرح بیمه دانشجویی نیز در حال تکمیل شدن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: شاید تمام افراد به سادگی نتوانند این مبالغ را پرداخت کنند، ولی ما نیز متعهد هستیم که کیفیت آموزش را حفظ کنیم. همچنین فضای آموزش و آزمایشگاه‌های مناسب را فراهم کنیم. طبیعتا هزینه‌هایی برای این کار نیاز است، که باید از محل شهریه جبران شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد می‌گویند شهریه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ۳ برابر شده است. این صحیح نیست. این افراد شهریه را برای یک ترم محاسبه می‌کنند و فکر می‌کنند که ۳ برابر شده است. شهریه دانشجویان به صورت بسته‌های محاسبه شده است. زماینکه دانشجویان به صورت الکترونیک و از طریق آموزشیار قصد پرداخت دارد، دچار سوتفاهم می‌شود که این مبلغ برای یک ترم است.

خوشدل افزود: افزایش سنوات شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای تمامی رشته‌های تحصیلی و مقاطع تحصیلی است و فقط مختصص دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیست.

شهریه دانشگاه آزاد به مراتب کمتر از وزارت بهداشت است

این مسئول عنوان کرد: ثبت درخواست برای دریافت وام های مختلف دانشجویی در سامانه آموزشیار موجود است. البته دانشجویان تمام شهریه را نمی‌توانند وام دریافت کنند ولی مبلغ قابل توجهی از شهریه را می‌توانند به صورت تقسیط پرداخت کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت هزیه تمام شده آموزش پزشکی عمومی و دکتری حرفه ای را اعلام کرده است. درصد قابل توجهی از این هزینه های اعلام شده، از شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است. به عبارت دیگر بلوک های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب از عدد اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمتر است.

خوشدل در پاسخ به سوال برخی افراد مبنی بر اینکه چرا پردیس های خودگران دانشگاه‌های دولتی شهریه کمتری نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی دارند، گفت: پردیس‌های خود گران هنگام ثبت نام وثیقه از دانشجویان دریافت می‌کنند. همچنین این پردیس‌ها از زیرساخت‌های دولتی استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، حقوق کارکنان را دولت پرداخت می‌کنند. یعنی در عمل خودگران واقعی نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =