تربیت افراد مهارت‌ورز از وظایف دانشگاه‌های نسل جدید

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: هرچه مهارت و صلاحیت تخصصی را بالا ببریم به طور خودکار بهره‌وری نیز بالا خواهد رفت. یکی از وظایف دانشگاه‌های نسل آینده تربیت افراد مهارت‌ورز است.

داوود یونسیان رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه‌ها در بالا بردن سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی گفت: دانشگاه‌ها نقش پررنگی در بالا رفتن سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی دارند که می‌توان آن را به دو سطح تقسیم کرد. اولین سطح، وظیفه ذاتی دانشگاه در حوزه پژوهش است که سه‌ضلع اصلی دارد. اساتید، پژوهشگران و تجهیزات آزمایشگاهی یا پژوهشی، این سه ضلع را تشکیل می‌دهند. اگر دولت و دولت‌مردان به این نقش قائل باشند، هر سه حوزه را به نحوی باید تقویت کنند.

وی افزود: کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی در دانشگاه‌ها باعث رنجش خاطر دانشگاهیان می‌شود. در حوزه محققان و پسادکتری و سرباز نخبه باید گشایش‌هایی حاصل شود. چون این‌ها ابزار و مواد اولیه پژوهش برای اساتید هستند. اساتید هم باید تشویق شوند که در حوزه پژوهش نقش‌آفرینی کنند، مخصوصا پژوهش‌هایی که منجر به محصول باشد. دنیای امروز علم را به صورت خام نمی‌فروشد بلکه مراکزی در کنار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند و آن را تبدیل به ایده و محصول می‌کنند.

یونسیان تصریح کرد: در سطح دومی که دانشگاه‌ها می‌توانند اثرگذار باشند، موضوع مهارت است. مهارت و اشتغال رابطه مستقیم با بهره‌وری دارد. هرچه مهارت و صلاحیت تخصصی را بالا ببریم به طور خودکار بهره‌وری نیز بالا خواهد رفت. یکی از وظایف دانشگاه‌های نسل آینده تربیت افراد مهارت‌ورز است. در کنار مدرکی که دانشگاه به افراد می‌دهد بهتر است یک کارنامه مهارتی نیز به فارغ‌التحصیلان داده شود که این جایگاه در دانشگاه‌های کشور کمتر دیده می‌شود.

وی گفت: دانشگاه‌ها در حوزه مهارت‌ورزی متاسفانه خیلی ورود نکردند و بیشترین وظیفه‌ای که به آنها محول شده، دوره‌های آموزشی مقطعی است؛ ولی رویکرد جدید وزارت علوم و وزارت کار این است که دانشگاه‌ها در حوزه آموزش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای هم ورود کنند. برگزاری همایش‌های مرتبط با این موضوع نیز کمک شایانی به ورود دانشگاه‌ها در این عرصه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =