شواهدی دال بر آمادگی گروه‌های تروریستی برای حمله به حلب وجود ندارد/ ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با سوریه

بر خلاف اخباری که توسط برخی کانال‌ها و صفحات فضای مجازی در مورد آماده سازی گروه‌های تروریستی نزدیک به ترکیه برای حمله به حلب و اقدام علیه دولت سوریه منتشر شده است، منابع میدانی صحت این اخبار را رد و بر تلاش‌های ترکیه برای تنش‌زدایی و عادی سازی روابط با دمشق تاکید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تحرکات گروه تروریستی نزدیک به ترکیه در خاک سوریه در فضای مجازی در حال انتشار است و این کانال‌ها و منابع که عموما غیرمعتبر هستند در خصوص آماده سازی گروه‌های تحریر الشام و النصره برای حمله به حلب، ادلب و حماه در شمال غربی سوریه ادعاهایی را مطرح کرده‌اند.

خبرنگار سرویس بین الملل ایسکانیوز به منظور ارزیابی این گمانه‌زنی‌ها علاوه بر پیگیری این موضوع از منابع سوری، با برخی افراد مطلع در وزارت خارجه و نیروی قدس گفتگو کرده که تقریبا همه آنها صحت ادعاهای مطرح شده را رد کرده‌اند. ابراهیم جوده -خبرنگار اهل سوریه- در این ارتباط به ایسکانیوز گفت: اگرچه بعد از سال‌ها جنگ با داعش و گروه‌های مورد حمایت ترکیه، دیگر کسی در سوریه به این کشور اعتماد 100 درصد ندارد، اما این اخبار نادرست است. وی افزود: واقعیت این است که اکنون ترک‌ها به دنبال تنش‌زدایی و عادی سازی روابط با دمشق هستند و اقدامات و تلاش‌های اخیر آنها نیز بر همین راستا بوده است.

این خبرنگار سوری با اشاره به تحولات منطقه تصریح کرد: سوریه اکنون وضعیت نسبتا با ثباتی دارد و اگر جنگ مستقیمی بین سوریه و اسرائیل رخ ندهد، گروه‌های تروریستی ماننده النصره و ... توانایی اقدام علیه دمشق را ندارند.

یکی از فرماندهان نظامی که سابقه حضور مستشاری در سوریه را داشته، با شرط اینکه به نامش اشاره نشود، در این خصوص اظهار کرد: برخی گروه‌های تروریستی سوریه چنین اهدافی را در سر می‌پرورانند اما در حال حاضر بسیار ضعیف‌تر از آن هستند که بخواهند و بتوانند اقدامی علیه دولت این کشور انجام دهند. وی افزود: هر چند که اگر نظام سوریه تضعیف شود، این گروه‌ها علیه آن دست به عملیات نظامی خواهند زد. این فرمانده نظامی ایران، در خصوص عملیات نیروی هوایی روسیه و سوریه علیه گروه‌های تروریستی که چند روز پیش انجام شود، اظهار کرد: این اتفاق افتاده است اما این امر لزوما به معنای همکاری ترکیه با آنها و در واقع همه آنها اقدامات خود را با ترکیه هماهنگ نمی‌کنند.

علاوه بر این، نکته دیگری که در مورد نادرست بودن این اخبار به نظر می‌رسد، انتشار آن توسط کانال‌های غیر معتبر در فضای مجازی است. برخی از این صفحات برای اعتبار بخشی به خبر خود از نام خبرگزاری‌های معتبری همچون اسپوتنیک و الجزیره استفاده کرده‌اند؛ در حالی که جستجو در این خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که چنین خبری توسط آنها منتشر نشده و معمولا خبرگزاری‌های معتبر اخبار اینچنینی را به این صورت منتشر نمی‌کنند.

نکته دیگر اینکه، به فرض اینکه سرویس‌های امنیتی و نظامی ترکیه در حال چنین اقدامی باشند، طبیعی است که آن را به گونه‌ای پیش ببرند که تا قبل از اجرا خبری در مورد آن منتشر نشود و انتشار هر گونه خبری در این زمینه موجب عدم موفقیت آن خواهد شد. سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که اساسا این اخبار با چه هدفی منتشر می‌شود و در شرایطی که منطقه روزهای بسیار حساسی را تجربه می‌کند، چرا برخی به دنبال ایجاد تنش بین ایران و ترکیه هستند.

سیدعلی سقائیان -مشاور شهید امیرعبداللهیان و سفیر پیشین ایران در ارمنستان- در مصاحبه اخیرا خود با ایسکانیوز با بیان اینکه ترکیه متوجه اشتباهات خود در قبال سوریه شده گفت: برخی طرف‌های ثالث به دنبال برهم زدن روابط ایران و ترکیه هستند تا از این رهگذر منافع خود را پیگیری کنند و اخبار مربوط به اختلافات ایران و ترکیه ساخته صهیونیست‌هاست و برخی صفحات در فضای مجازی بدون توجه به اینکه این اخبار ساخته موساد است، آنها را بازنشر می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =