عضویت در بریکس طرح انزوای ایران را به شکست کشاند / تمایل بسیاری از اعضا برای تقویت روابط اقتصادی با تهران

کارشناس اندیشکده شورای امور بین‌الملل روسیه با اشاره به طرح‌های غربی برای به انزوا کشاندن ایران گفت: عضویت ایران در بریکس پلاس و تمایل بسیاری از اعضاء برای تقویت روابط اقتصادی خود با این کشور نشان می‌دهد که ایران به هیچ وجه یک کشور منفور نیست و تلاش‌های آمریکا و متحدانش شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور که برای حضور در نشست سران گروه بریکس به کازان روسیه رفته بود، در حاشیه آن دیدارهای دوجانبه‌ای با برخی رهبران حاضر در آن داشت. یکی از مهمترین دیدارهای پزشکیان با رئیس جمهور روسیه بود که طرفین در آن بر امضای قرارداد جامع همکاری دو کشور در آینده نزدیک تاکید کردند. روابط دو کشور در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته و انتظار می‌رود با امضای قرارداد جامع بیش از پیش گسترش یابد.

علاوه بر این، با توجه به اهمیت روز افزون بریکس به عنوان یک سازمان بین المللی و رویکرد کشورهای عضو برای کاهش نفوذ کشورهای غربی در تحولات جهانی، به نظر می‌رسد کشورهای عضو علاقه بیشتری به همکاری‌ها دوجانبه و چندجانبه پیدا کرده‌اند. «پیوتر کورتونوف» -کارشناس اندیشکده «شورای امور بین الملل روسیه»- در مصاحبه با ایسکانیوز برخی از جنبه‌های اهمیت بریکس و همچنین همکاری بین ایران و روسیه را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

حضور در بریکس قدرت چانه‌زنی ایران را افزایش داده است/ فراگیر شدن گفتمان استکبارستیزی در جهان

این کارشناس روس با اشاره به اینکه گروه بریکس برای اولین بار در تاریخ خود نشست خود را در قالب توسعه یافته بریکس پلاس تشکیل داد، گفت: برخی از اعضای بلوک اقتصادی از روند کار بریکس به عنوان یک دستاورد قابل توجه یاد می‌کنند اما هنوز ابهاماتی در خصوص مزایایی اقتصادی آن و نحوه بهرمندی کشورهای عضو وجود دارد. از نظر وی، عضویت ایران در بریکس وجهه ضدغربی آن را افزایش داده اما در حال حاضر برخی از کشورهای عضو بریکس پلاس ترجیح می‌دهند از این اجتناب کنند.

با این حال، پیوتر کورتونوف معتقد است که جمهوری اسلامی ایران از پذیرش خود در این گروه از نظر دیپلماتیک و اقتصادی منتفع خواهد شد؛ هر چند که حداکثری شدن این منافع کمی زمان‌بر خواهد بود. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در 7 سال اخیر رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند، اظهار کرد: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال منزوی کردن ایران از نظر اقتصادی و دیپلماتیک بود تا از این طریق تهران را مجبور به مذاکره برای یک توافق هسته‌ای دیگر با امتیازات بیشتر کند.

وی افزود: ایران توانست در برابر فشار های آمریکا و بلوک غربی مقاومت کند، اما همچنان به دنبال ابزاری برای کاهش تأثیرات کمپین انزوای ایالات متحده است و عضویت در بریکس پلاس می‌تواند شرایط را در چنین مبارزه‌ای برای ایران تسهیل کند؛ علاوه بر این، عضویت در بریکس پلاس از منظر دیپلماتیک می‌تواند تأیید دیگری باشد که تلاش‌ها برای تبدیل کردن ایران به کشوری منزوی تا حد زیادی بی‌ثمر بوده است.

از نظر پیوتر کورتونوف، در حالی که ممکن است برخی از اعضای بریکس پلاس پذیرش ایران در این گروه را به‌عنوان خطری برای بی‌طرفی این نهاد در مناقشات بین المللی بدانند، اما بسیاری دیگر از اعضاء خواهان تقویت روابط اقتصادی خود با ایران هستند و همین موضوع نشان می‌دهد که ایران به هیچ وجه یک کشور منفور نیست. وی افزود: همین امر را می توان در مورد روسیه نیز گفت؛ این واقعیت که روسیه میزبان نشستی با شرکت کنندگان از سراسر جنوب جهانی است، نشان می‌دهد که مسکو کاملا از منزوی شدن فاصله دارد.

این کارشناس روس صحبت کردن در خصوص دستاوردهای اقتصادی بریکس پلاس را حداقل در مقطع کنونی کمی دشوار می‌داند اما با این حال معتقد است: عضویت ایران در چنین گروهی، فرصتی کم نظیر در اختیار ایران قرار می‌دهد که روابط اقتصادی خود با بازیگران مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تنوع بخشد. به گفته وی، اگرچه تلاش‌ها برای منزوی کردن ایران از نظر دیپلماتیک تا حد زیادی با شکست مواجه شده‌ و تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده همچنان پابرجاست و تجارت با جمهوری اسلامی را به‌طور قابل‌توجهی دشوارتر و مخاطره‌آمیزتر می‌کند اما عضویت در بریکس پلاس توانسته این مسئله را تا حد زیادی برای ایران از بین ببرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1247240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =