نام نویسی بیش از ۱۰ هزار دانشجو در طرح«مهارت یار»/ دانشکده‌های توسعه فناوری و کارآفرینی در دانشگاه آزاد متولد می‌شوند

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با اجرای طرح رتبه بندی دانشکده های مهارت و کارآفرینی، دانشکده هایی که رتبه «آ» و «بی» را کسب کنند در چرخه مهارت آموزی باقی می مانند اما نام آنها به " دانشکده‌های توسعه فناوری و کارآفرینی " تغییر پیدا میکند.

محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با تشریح چرخه مهارت آموزی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مدل توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در بین کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بی نظیر و منحصر به فرد است.

نادی ادامه داد: مدل توسعه فناوری و کارآفرینی در دانشگاه یک مثلث مرکب از آموزش، مهارت و فناوری است که عرصه های مختلفی همچون پویش، رویداد صدرا، مراکز TMC، آزمایشگاه ها، کارگاه ها و محیط های شبیه سازی شده مهارتی را شامل می شود.

وی با اشاره به امکانات رقابتی دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با سایر نهادهای آموزش عالی در کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به واسطه وسعت شبکه ای که داراست، نیازی به فراهم کردن این عرصه ها از بیرون را نداشته و به راحتی می تواند فرآیند مهارتی که امروز نیاز اصلی کشور است را مهیا کند.

آغاز جریان مهارت آموزی دانش آموزی با افتتاح دهکده مهارتی در غرب کشور

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مهارت آموزی نسل جوان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر حرکت شتابان در جریان مهارت آموزی دانشجویی، جریان مهارت آموزی در بخش دانش آموزی را آغاز کرده که در حال حاضر بزرگترین دهکده مهارتی دانش آموزی در غرب کشور در شهر همدان ایجاد شده است.

اجرای طرح رتبه بندی دانشکده های مهارت و کارآفرینی/ کدام دانشکده ها در چرخه مهارت آموزی باقی می مانند؟

وی با بیان اینکه برای اولین بار رتبه بندی دانشکده های مهارت و کارآفرینی را اجرایی کردیم،به طرح مهارت یار دانشگاه آزاد اسلامی نیز اشاره و تصریح کرد: تعداد کل دانشجویانی که وارد طرح مهارت یار شده اند تا این لحظه ۱۰ هزار و ۴۲۶ نفر است که البته این آمار مدام به روز می شود.

نادی افزود: طرح مهارت یار همچنان ادامه دارد و سامانه فعال است و دانشجویان ثبت نام خود را انجام میدهند. «مهارت یار» هم میتواند دانشجوی کارشناس ارشد و حتی کارشناسی باشد به طور مثال کسی که جواهر سازی بلد باشد ما شاخص های خبرگی را برای این فرد تعریف میکنیم.

وی به طرح دستیار آموزشی هم اشاره و با بیان اینکه تا کنون بالای ۲۰ هزار دستیار آموزشی وارد طرح شده اند، اضافه کرد: «دستیار آموزشی» با «مهارت یار» متفاوت است چراکه دستیاران آموزشی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی هستند که با شرایط خاصی که تعریف شده تدریس را آغاز میکنند اما مهارت یار بر اساس شاخص های خبرگی مهارتی تعریف میشود و مدرک تحصیلی آنها موردنظر نیست بنابراین هر فردی که شاخص های خبرگی را داشته باشد، میتواند مهارت یار شود.

نادی خاطرنشان کرد: ویژگی سامانه مهارت یار این است که ایستا نیست بلکه پویا است و نظام ارزیابی برای مهارت یاران تعریف شده است یعنی اگر فرد به دنبال این است که در چرخه تدریس دروس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی باقی بماند باید مدام توانمندی های مهارتی خود را به روز کند.

وی گفت: مهمترین مأموریت امسال ما در معاونت علوم تربیتی و مهارتی این بود که کارنامه دانشکده مهارت و کارآفرینی را صادر کردیم که به استان ها نیز ابلاغ شد. از حدود ۴ ماه پیش تا کنون واحدهای دانشگاهی که این دانشکده ها را داشتند برنامه تکمیلی به آنها دادیم که یا در این برنامه تکمیلی خود را حفظ میکنند و یا تعطیل خواهند شد.

دانشگاه آزاد ۱۲۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی در کشور دارد

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی در کشور داریم و از این تعداد هم ۱۱۲ دانشکده فعال بوده است که آنهایی که بتوانند در چارچوب جدید بگنجند را حفظ خواهیم کرد اما بنایی نداریم که کمیت گرایانه کیفیت را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: در برنامه جدید دانشکده های رتبه «آ» و «بی» که حفظ میشوند نام آنها دیگر دانشکده مهارت و کارآفرینی نیست بلکه نام این دانشکده ها به " دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی " تغییر پیدا میکند.

نادی افزود: مأموریت بعدی ما تخصصی کردن این دانشکده ها است چرا که در این دانشکده ها همه نوع رشته ای وجود داشت و اگر چه مهارتی بودند اما رشته ها بسیار متنوع بودند.

دانشکده فناوری و توسعه کارآفرینی نساجی مد و لباس در واحد کرج راه اندازی می شود

وی خاطرنشان کرد: کار دیگری که انجام دادیم و از طرح پوشاک دانش آموزی دانشگاه و طرح های مشابه نشأت گرفته است این است که از فرآیند طراحی چرخه شغلی در بازار واقعی کار، خط شغلی را در واحد دانشگاهی ایجاد میکنیم و بر اساس خط شغلی آن رشته، ما دانشکده را به واحد دانشگاهی ابلاغ میکنیم به طور مثال در کارگاه تولید پوشاک دانش آموزی در کرج الزامات اولیه خط تولید یک کارخانه کوچک راه اندازی شده است بنابراین ما دانشکده فناوری و توسعه کارآفرینی نساجی مد و لباس را به این واحد دانشگاهی میدهیم و این واحد دانشگاهی نیز من بعد دانشجویان را روی خط تولید از طراحی دوخت گرفته تا فروش و تجاری سازی آموزش خواهد داد.

نادی با تاکید بر اینکه ما تلاش میکنیم جریان حکمرانی شغلی را به دانشجو انتقال بدهیم، اضافه کرد: در نتیجه مثلث «آموزش، مهارت و فناوری» را در دانشکده های جدید مدنظر داریم.

۱۵ دانشکده جدید تعلیم و تربیت اسلامی امسال راه اندازی می شود

وی به توسعه دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان دیگر برنامه این معاونت اشاره و خاطرنشان کرد: امسال از شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی مجوز راه اندازی ۱۵ دانشکده جدید تعلیم و تربیت اسلامی را دریافت کردیم که با این حساب تعداد دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی به ۲۷ مورد خواهد رسید.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به اجرای طرح دانشکده معین در راستای راه اندازی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی هم اشاره و گفت: برای برخی استانهای کشور که از منظر هیئت علمی و طراحی الگوی تعلیم و تربیت نیاز به حمایت دارند دانشکده های معین را فعال خواهیم کرد که یک هم افزایی هم بین ظرفیت های شبکه ای دانشگاه به وجود می آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1247975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =