به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ ایلان ماسک، مدیرعامل شرکتهای غولی چون تسلا و اسپیسایکس در ماههای اخیر کمر همت بست تا به صورت یک شغل تمام وقت از ترامپ حمایت کند و برای این کار از هیچ کاری فروگذار نبود؛ به غیر از مبلغ هنگفتی که خرج این کمپین کرد، از پلتفرم شبکه اجتماعی ایکسش برای تبلیغ دائمی ترامپ استفاده کرد و حتی در انتشار اطلاعات غلط هم سنگ تمام گذاشت.
به نظر میرسد که به قول معروف، ایلان ماسک جایی نخوابیده که آب زیرش بره! و این وسط وعده و وعیدهایی هم از ترامپ گرفته است. حداقل چیزی که عایدش شد این بود که در عرض چند ساعت پس از پیروزی ترامپ، سهام شرکت تسلا ۱۵ درصد افزایش یافت و تقریبا ۱۵ میلیارد دلار به دارایی خالص ماسک اضافه شد. این بالاترین قیمت در ۲ سال اخیر برای سهام تسلا بود که اخیراً با مشکل مواجه شده بود و تا پایان روز سهشنبه گذشته تنها یک درصد افزایش داشت. با این حال، این سازنده خودروهای برقی در بازار جهانی با رقبایی چون خودروسازان چینی دست و پنجه نرم میکند و به خاطر همین دیدگاههای سیاسی مدیرعاملش با کاهش فروش در اروپا و بیزاری مصرفکنندگانش مواجه شده است.
با این حال، چیزی که مشخص است این است که ماسک از ترامپ خوشش میآید و رئیس جمهور منتخب هم وعدههای زیادی به ماسک داده است از جمله منع مقرراتی که ماسک از آنها متنفر است. ولی مجله معتبر والاستریت شرطبندی کرده است که تسلا یکی از دینفعان این پیروزی خواهد بود و حتی دستاوردهای بالقوه آن برای ماسک فراتر از تسلا خواهد بود.
تعریف و تمجید در انظار عموم
ترامپ در طول سخنرانیاش در روز چهارشنبه حسابی از خجالت ماسک درآمد و کلی از او به خاطر کارهایی که انجام داده است، تشکر و تمجید کرد. او از اسپیسایکس ماسک کلی تعریف کرد و از ماسک به دلیل تحویل پایانههای وایفای «استارلینک» به مناطق توفان زده آمریکا تشکر کرد. همه این تعریفها و کارهایی که ماسک در حق ترامپ و آمریکا کرده است، نشان میدهد که دولت دوم ترامپ چه سودهای هنگفتی را روانه جیب ماسک خواهد کرد.
خصومت ترامپ با خودروهای برقی چه میشود؟
ترامپ آشکارا با خودروهای برقی خصومت داشت و بارها و بارها اعلام کرد که این خودروها بسیار گران هستند، برد محدودی دارند و مشاغل و صنعت خودروسازی آمریکا را نابود خواهند کرد. اما چیزی که مشخص است این است که ترامپ از این پس یکی از طرفداران این خودروها خواهد شد! البته برخی سیاستها که محور برنامههای ترامپ هستند، میتوانند مشکلات بزرگی برای تسلا ایجاد کنند.
ترامپ متعهد شده است که به چیزی که او آن را «حکومت بایدن برای خودروهای الکتریکی» مینامد، پایان دهد. در دوران بایدن حمایت قابل توجهی از دولت برای ساخت و خرید خودروهای برقی از جمله میلیاردها دلار وام برای تشویق خودروسازان به سرمایهگذاری در کارخانهها برای ساخت خودروهای برقی و باتری در آمریکا، حمایت از ایستگاههای شارژ و هفت هزار و ۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی برای بسیاری از خریداران خودرو وجود داشته است.
بسیاری از کارشناسان صنعت معتقدند ترامپ به این برنامهها پایان خواهد داد. ترامپ میتواند به وزارت خزانهداری دستور دهد قوانینی را تغییر دهد که تعیین میکند چه زمانی خریداران خودرو واجد شرایط دریافت این اعتبار هستند و در دسترس بودن اعتبار مالیاتی را تا حد زیادی محدود میکند. یا اگر ترامپ کنگره ای تحت کنترل جمهوری خواهان داشته باشد، میتواند قانونی را برای حذف این اعتبار به تصویب برساند.
اما ماسک گفته است که نگران پایان اعتبار مالیاتی نیست، زیرا تسلا آن را موهبتی برای تلاشهای خودروسازان قدیمی برای حرکت به بازار خودروهای برقی و ایجاد رقابت بیشتر میداند. او در ماه ژوئیه در پستی در ایکس نوشت: یارانهها را بردارید. این کار به نفع تسلا تمام خواهد شد!
سیاست خودروهای خودران ممکن است تغییر کند
کارشناسان میگویند که ترامپ احتمالاً به وسایل نقلیه خودران واقعی ماسک چراغ سبز نشان میدهد؛ خودروهایی که هنوز ساخته نشدهاند، اما ماسک با نام «روباتاکسی» وعده آن را داده است.
به احتمال زیاد تمام حمایتهای دولت از خودروهای الکتریکی در دولت بعدی ترامپ از بین نمی رود. فراتر از اعتبار مالیاتی خریداران، بسیاری از دلارهای مالیاتدهندگانی که برای حمایت از پذیرش خودروهای الکتریکی خرج میشود، به شکل وامهای دولتی به خودروسازان و تامین کنندگان آنها برای ساخت کارخانه در ایالتهای جنوبی میآید. بعید به نظر میرسد ترامپ بخواهد این حمایت و وعده شغل در این ایالتها را کاهش دهد، حتی اگر در نهایت رقابتی برای ماسک و تسلا ایجاد کنند.
سیاست ترامپ در چین میتواند به تسلا آسیب برساند
با توجه به اهمیت کارخانه آن در شانگهای برای فروش و سود جهانی، مشکل بزرگتر تسلا با پیروزی ترامپ این است که ممکن است یک جنگ تجاری مجدد با چین رخ دهد. با پیروزی ترامپ، او نسبت به چین بسیار سختتر عمل میکند و سپس نکات منفی میتواند بر نکات مثبت تسلا بیشتر شود. زیرا بیش از ۴۰ درصد تحویلها از بازار چین انجام میشود و بنابراین، تسلا در آتش این کشمکش گرفتار خواهد شد.
مقرراتی که به نفع ماسک تغییر خواهند کرد
همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از وعدههایی که ترامپ به ماسک داده، منع مقرراتی که ماسک از آنها متنفر است. ماجرا از این قرار است که شرکتهای ماسک در حال حاضر درگیر طیف وسیعی از تحقیقات و دعاوی حقوقی از سوی آژانسهای فدرال در رابطه با مواردی چون نقض قوانین اوراق بهادار، ایمنی محل کار، نقض حقوق کار و مدنی، نقض قوانین فدرال محیط زیست، کلاهبرداری از مصرف کننده و نقص ایمنی خودرو هستند. با توجه به کنترل بیش از حد قوه مجریه بر نهادهای نظارتی فدرال، ماسک میتواند منتظر باشد تا تنظیمکنندهها و آژانسهای اطلاعاتی به برخی یا همه ۱۹ پرونده تحقیقاتی فدرال و شکایتهای فدرال در حال انجام علیه تسلا، اسپیسایکس و ایکس خاتمه دهند.
ماسک تاکنون مشخص نکرده که از ترامپ چه میخواهد، اما او قبلا آژانسهایی چون آژانس حفاظت از محیط زیست و اداره هوانوردی فدرال را به تجاوز قانونی یا نقض حقوق آزادی بیان متهم کرده است. او همچنین دولت بایدن را به استخدام بیش از حد پرسنل «خدمات درآمد داخلی» - سازمان دولتی و اداره زیرمجموعه وزارت خزانهداری ایالات متحده آمریکا که وظیفه خدمات درآمد یا جمعآوری مالیات را در حکومت فدرال آمریکا برعهده دار- متهم و صریحاً با مالیات به اصطلاح میلیاردرها مخالفت کرد.
به نظر میرسد که ماسک با لابیهایی که با ترامپ کرده است، میخواهد خود را در یک کمیسیون سفارشی جا دهد. در این صورت میتواند قدرتی بر بودجه کارکنان سازمانهای فدرال و توانایی اعمال فشار برای حذف مقررات نامناسب را به دست آورد.
او همچنین در اکتبر گذشته اعلام کرد که قصد دارد از نفوذ خود در دولت ترامپ برای برای ایجاد «فرآیند تائید فدرال برای خودروهای خودران» استفاده کند. در حال حاضر مصوبات در سطح ایالتی اتفاق میافتد. چرا خودروهای خودران تا این حد برای ماسک مهم است؟ زیرا تسلا بیش از یک دهه است که روی فناوری بدون راننده کار میکند، اما هنوز نتوانسته است یک رباتاکسی یا وسیله نقلیه ایمن برای استفاده بدون انسان برای هدایت یا ترمز در هر زمانی تولید کند.
تکلیف استارتاپ جدید ماسک چه میشود؟
ماسک به تازگی استارتاپی را کلید زده است که xAI نام دارد و روی توسعه مدلهای زبان بزرگ و نرمافزار هوش مصنوعی مولد مانند چتجیپیتی متمرکز است. هدف ماسک رقابت با محصولات مشابه OpenAI و متا است. این در حالی است که رقابتها به فضای نظامی هم کشیده شده است. زیرا متا اخیرا اعلام کرده است که مدلهای «لامای منبعباز» - مدل زبانی بزرگ مخصوص متا- را در اختیار سازمانهای دولتی آمریکا در حوزههای دفاعی و امنیت ملی است. و OpenAI هم به تازگی یک ژنرال بازنشسته ارتش و مدیر سابق آژانس امنیت ملی را در هیات مدیره خود استخدام کرده است و در واقع با ارتش آمریکا همکاری میکند.
قراردادهای میلیاردی اسپیسایکس با دولت
تحقیقاتی که مرکز «فداسکات» در مورد هزینههای فدرال و قراردادهای اصلی اسپیسایکس انجام داده است نشان میدهد که این شرکت از سال ۲۰۰۸ تاکنون بیش از ۱۹ میلیارد دلار از قراردادهایی کسب کرده است که با دولت فدرال از جمله ناسا، نیروی هوایی و نیروی فضایی آمریکا امضا کرده است.
به گفته «جف اورازم»، مدیرعامل فداسکات، این شرکت در مسیری قرار دارد که سالانه چندین میلیارد دلار از قراردادهای اصلی با دولت فدرال برای سالهای آینده دریافت کند. این مبالغ شامل هزینههای طبقهبندیشده یا پایانههای استارلینک یا هزینههایی میشود که از سطح ایالت از طریق کمک بلاعوض از سوی دولت فدرال انجام میشود؛ مانند زمانی که آژانس مدیریت اضطراری فدرال به ایالتها برای کمک به بهبودی از بلایای طبیعی کمک میکند.
اورازم با مطالعه روی پروندههای مالی تسلا گزارش میدهد که این شرکت از سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ میلیارد دلار فروش «اعتبارات نظارتی خودرو» یا اعتبارات زیست محیطی را گزارش کرده است. این مشوقها عمدتاً از مقررات فدرال و ایالتی در آمریکا ناشی میشوند؛ مقرراتی که خودروسازان را ملزم به فروش تعدادی خودروی کم آلایندگی یا خرید اعتبار از شرکتهایی مانند تسلا میکنند. اعتبارات نظارتی حدود ۶۰ درصد از درآمد خالص تسلا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ و ۳۹ درصد در سه ماهه سوم بود. سایر تخفیفات دولتی در فروش خودروهای برقی حدود ۵۰ درصد از سود سه ماهه سوم تسلا را تشکیل میدهند.
ترامپ روشن نکرده است که آیا این تخفیفها و برنامههای اعتباری نظارتی را حفظ خواهد کرد یا خیر. اما قبلاً گفته بود که ممکن است اعتبار مالیاتی هفت هزار و ۵۰۰ دلاری مربوط به خودروهای برقی فدرال را کاهش دهد.
علاوه بر این، ترامپ وعده داده است که مالیات بر درآمد را کاهش دهد و تعرفههای سنگین را اعمال کند. در حالی که این تعرفهها میتواند به محافظت از تسلا در برابر رقبای چینی کمک کند، میتواند منجر به اختلال قابل توجهی در زنجیره تامین خودرو تسلا شود که به برخی مواد و قطعات از چین متکی است.
چه بر سر ایکس خواهد آمد؟
مالکیت ماسک بر شبکه اجتماعی ایکس به طور گسترده به دلیل انتشار اطلاعات نادرست، بارها و بارها توسط دموکراتها مورد انتقاد قرار گرفته است. اما این پلتفرم حتی در دوران بایدن نیز با اقدامات دولت متوقف نشد یا با مشکل مواجه نشد و به نظر میرسد که دولت جدید ترامپ نیز احتمالاً هیچ اقدامی علیه آن انجام نخواهد داد. و با توجه به ضررهای مالی از زمان خرید وی از شرکت، اکنون بخش نسبتاً کمی از دارایی خالص ماسک را شامل میشود.
انتهای پیام/
نظر شما