هیئتهای دانشجویی بدنه محکم یک دانشگاه هستند
داشتن دغدغه و احساس مسئولیت نسبت به مسائل کشور یکی از شاخصهای دانشجوی تراز اول انقلاب اسلامی است که میتواند به دانشجو در عمل به نقش دانشجوییاش کمک کند. در این نظام مردمی، دانشجویان که طبقه پیشرو، زبده و بانشاط پیکره اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر، نقش و اثر داشته باشند. این تأثیر، با دو عاملی که باید در کنار هم باشند، تحقق پیدا می کند. مهمترین وظیفه دانشجو علم آموزی است. طبق سخانان حضرت آقا اگر ما معنای دانشجو و مفاهیمی که منطوی و مندرج در عنوان دانشجو است، به دقت مورد ملاحظه قرار بدهیم، باید نسبت به سرنوشت قشر دانشجو خیلی حساس بشویم. هر که هستیم؛ چه خودمان دانشجو باشیم، چه استاد، چه از مسئولان آموزش عالی کشور، چه از مسئولان کشور و چه آدمی معمولی باشیم، اگر بدانیم دانشجو یعنی چه، باید نسبت به سرنوشت دانشجو خیلی حساس باشیم.
دانشجو موذن جامعه است
دانشجوی ما که عنوان محرک مهم دانشگاه را دارد اگر نتواند شرایط و وضعیت کنونی جامعه خود را بشناسد و به موقع تصمیم بگیرد، بسیاری از مسائل جامعه آنچنان که شایسته است حل و فصل نخواهد شد.
یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری برای دانشجویان و جوانان، آماده سازی زمینه برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب اللهی است که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این امر مهم را برای آینده کشور به خوبی ترسیم کرده است. جمله گرانبهای شهید بهشتی امروز به وضوح معنی خود را پیدا کرده است که دانشجو موذن جامعه است، اگر موذن خواب بماند نماز امت قضا میشود. همان طور که حضرت امام گفتند: حکومت اسلامی اگر چنانچه تأسیس بشود، نمیخواهد که آثار تمدن را از بین ببرد. با این نحو تربیت و تعلیمی که شما میخواهید ما را تربیت کنید، با این ما مخالفیم. با آن مظاهر تمدن که بچهها ما را فاسد میککند... ما با آن مخالفیم؛ نه اینکه ما مخالفیم با اصل تمدن و میخواهیم مردم را برگردانیم به زمان کذا. مسلماً تمدن اسلامی مورد نظر امام خمینی برخوردار از این ارکان اسلامی است که یکی از آنها دانشگاه اسلامی میباشد.
دانشجو نباید دچار محافظه کاری شود
پس از به پیروزی رسیدن انقلاب و تاسیس حکومت اسلامی دانشجو همیشه از جایگاهی تاثیرگذار در منظر پیرجماران برخوردار بود به طوری که امام خمینی(ره) دانشگاه را مرجعی برای انسان سازی میدانست و معتقد بود دانشجویان در دانشگاه میبایست از دو جهت تخصص و ایمان تربیت شوند تا به عنوان یک قشر تحصیل کرده محور روشنگری اجتماعی را بدست گیرند و در صورتی موفق خواهند شد که بتوانند آگاهی خود را در مسیر ارزشهای الهی به کار گرفته و خود را از دیگر اقشار جامعه به ویژه روحانیون جدا نسازند. ایشان در بیانات خود در خصوص لزوم تعلیم تخصصها در دانشگاه می.فرمایند:«اگر دانشگاهها خالی از مردانی دانشمند و متخصص شوند، اجانب منفعت طلب چون سرطان در تمام کشور ریشه دوانده و زمام امور اقتصادی و علمی ما را به دست میگیرند و سرپرستی می کنند.» لذا مفهوم دانشجو و هیئتهای دانشجویی برای خود نظام اسلامی داری امتیاز زیادی هست، و اصل عدالت خواهی و مطالبهگری برای دانشجویان یک واجب حیاتی است به ویژه در آنجا که جامعه در معرض طغیانها و آشوبهای شدید اجتماعی قرار میگیرد. یعنی دامنه نابرابریها به اینجا برسد که عدهای، در توزیع منابع اولیه، امکانات زیستی و مشاغل و فرصتهای اجتماعی با تبعیض بیش از حقّ، توان و استعداد خود در نظر بگیرند.
آرمان خواهی و انقلابی گری با چاشنی آینده نگری
برخلاف نظریههای غربی که رفاه و لذت خواهی، معیار همه چیز است و انسان مساوی با نیازها و خواستههای مادی است و آرمان نهایی همه فعالیتها و رفتارهای انسان، در محدوده تنگ مادی و لذات جسمانی خلاصه میشود.
لیکن در اسلام بر آرمان خواهی و انقلابی گری برای تحقق آیندهای درخشان تأکید شده است، آینده بسیار روشنی که بعد از بروز تاریکیها و آشکار شدن ظلمتها به مسلمین نوید داده شده است. آیندهای که به دست توانای مهدی موعود (عج) رقم میخورد، و با طلوع خورشید جمالش، تاریکیها و ظلمتها رخت بر میبندد.
لذا آرمان خواهی دانشجویان باید با چاشنی آینده نگری و ایجاد زمینههای معرفت ظهور همراه باشد. اینگونه است که برخلاف آنچه بعضی فکر میکنند، رابطه امام در زمان غیبت به کلی از مردم بریده نیست؛ بلکه آنگونه که از روایات اسلامی بر میآید گروه کوچکی از آمادهترین افراد که سری پرشور از عشق خدا، و دلی پر ایمان، اخلاصی فوق العاده برای تحقّق بخشیدن به آرمان اصلاح جهان دارند، با او در ارتباطاند و از طریق این پیوند تدریجاً ساخته میشوند؛ و روح انقلابی بیشتری کسب میکنند. انقلابی سازنده و بارور برای ریشه کن ساختن هر گونه ظلم و بیداد گری در جهان. ممکن است آنها خودشان پیش از این قیام از دنیا بروند ولی به هر حال آمادگی و تعلیمات انقلابی را به نسلهای آینده شان، و به دیگران منتقل میسازند، و در پرورش گروه نهایی سهیم و شریک هستند.
صفورا بهاریان-فعال دانشجویی*
انتهای پیام/
نظر شما