بی در و پیکری پلتفرم‌ها صدای اهل سینما را هم درآورده است/ بازی شبکه نمایش خانگی با روح و روان مردم

با گسترده‌تر شدن بازار سکوهای نمایش خانگی و افزایش روزافزون مخاطبان آنها، پلتفرم‌ها در حال تغییر ذائقه سینمایی مردم و همچنین تغییر دستمزد و پرداخت ها به فعالین این عرصه از جمله کارگردانان و بازیگران هستند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، چند سالی است که vod ها یا همان پلتفرم‌های نمایش خانگی پا به عرصه رقابت با صداوسیما گذاشته‌اند و هر بار با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کردند که یکی از مشکلاتشان دست‌وپنجه نرم کردن با صداوسیما بود تا بتوانند در کنار این سازمان به تولید محتوا بپردازند و تحت سلطه آن قرار نگیرند.

در این بین ساترا تحت نظر سازمان صداوسیما توانسته تقریباً سایه بزرگ خود را روی پلتفرم‌ها بیندازد و با وجود اینکه همچنان اشخاص و افرادی درباره ماهیت ساترا پرسش دارند و آن را صد درصد قبول ندارند، اما ساترا عملاً نظارت روی عملکرد اکثر پلتفرم‌ های فیلم و سریال را در دستور کار خود قرار داده است. حالا اینکه این نظارت به خوبی انجام می شود یا خیر پرسش دیگری است که باید بدان پرداخته شود.

موضوع مهم‌تر بازار بزرگی است که این پلتفرم‌ها پیدا کرده‌اند. شبکه‌های خصوصی ده‌ها سال است که در کشورهای غربی وجود دارند و هیچ‌گاه تا به امروز در ایران این‌چنین جدی گرفته نشده بودند و در کشورمان سال به سال، بازار این میدان داغ‌تر از قبل می شود.

حالا با گسترده‌تر شدن بازار سکوهای نمایش خانگی و افزایش روزافزون مخاطبان آنها، پلتفرم‌ها در حال تغییر ذائقه سینمایی مردم و همچنین تغییر دستمزد و پرداخت ها به فعالین این عرصه از جمله کارگردانان و بازیگران هستند به طوریکه صداوسیمای عریض و طویل با آن همه بودجه و نیروی انسانی توان نگه داری هنرمندان خود را ندارد و عمده چهره ها مایل هستند تا در محصولاتی که توسط پلتفرم ها تولید می شود حضور داشته باشند.

تغییر دستمزدهای هنرمندان و تغییر ذائقه مردم موضوعی است که اگر در چهارچوب مشخص شده قرار گیرد می‌تواند فرصتی مغتنم باشد و اگر از ریل خارج شود تبدیل به تهدید شود. اما تا اینجای کار و طبق آنچه از سخن فعالین دنیای صوت و تصویر مشخص است فعلا اهتمامی جهت کنترل اوضاع، پرداخت ها و تولیدات پلتفرم ها وجود ندارد تا جایی که بسیاری از منتقدین و حتی خود هنرمندان نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما در نشست خبری که در فروردین ماه سالجاری در این سازمان برگزار شد در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسکانیوز که چرا رسانه ملی همانند گذشته چهره سازی نمیکند گفت: با موجی به صورت روزانه و هفتگی مواجهیم که از مجریان تلویزیون برای همکاری با vod ها دعوت می شوند.

وی ادامه داد: برخی vod ها و سکوهای نمایش خانگی نرخ تولید برنامه را برهم زدند و دستمزد بیشتری می دهند و تغییر نرخ ها باعث شده در آنجا بستر کار ادامه پیدا کند.

همچنین مجید پتکی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: شرافت و انگیزه‌ای که من در بچه‌های فیلم کوتاه می‌بینم بسیار بلند است اما این موضوع در سینما دیده نمی‌شود و در سینما هر کسی کار خودش را به درستی انجام نمی‌دهد و شاید دلیل آن پول بسیار هنگفتی است که در پلتفرم‌ها در حال گردش است.

می‌توان برای سکانس به سکانس آثار تولیدی پلتفرم‌ها، گاف پیدا کرد

بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان اظهار کرد: آن چیزی که در پلتفرم‌ها منتشر می‌شود را اگر بخواهیم بر روی پرده سینما و با دقت ببینیم می‌توان برای سکانس به سکانس آن گاف پیدا کرد.

محمدرضا شریفی نیا بازیگر مطرح کشورمان نیز در برنامه سینما۷ که جمعه ۲۵ آبان از شبکه نمایش پخش شد نسبت به ترویج خشونت در آثار شبکه نمایش خانگی گفت: در پلتفرم‌ها هر سریالی که در حال پخش است بکش بکش دارد و نمیدانم چه خطی و چه دستی در وسط است. همه دارند همدیگر را می‌کشند. چاقو مگر ساده است که دقیقه به دقیقه در شکم و در گردن این و آن برود.

وی ادمه داد: بخش زیادی از سریال هایی که در پلتفرم ها پخش می شود بکش بکش است. چرا باید اینطوری باشد؟ در خانه نشسته‌ای و میخواهی فیلمی را نگاه کنی و مقداری لذت ببری و کیف کنی اما همه‌اش باید استرس داشته باشی.

شریفی نیا با بیان اینکه سریال هایی که اخیرا در پلتفرم ها پخش می شود فاجعه است اظهار کرد: من به عنوان شخصی که تمام فیلم و سریال پلتفرم‌ها را میبینم، ۵-۶ سریال اخیر را فقط یک قسمتش را نگاه کردم و قسمت‌های بعدی‌اش را ندیدم. نمی توانم ببینم. مگر آدم اعصابش را از کجا آورده که بنشیند و اینها را نگاه کند که همه دارند همدیگر را می‌کشند. همه‌اش اینطوری است و یکهو این موضوع فراگیر شد.

رضا منتظری روزنامه‌نگار و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این خصوص گفت: در مورد ترویج خشونت در حوزه نمایش خانگی و همچنین پول پاشی در این حوزه حرف بسیار است که به امروز و دیروز و به این پلتفرم یا آن پلتفرم معطوف نمی‌شود. به یاد دارم که سال‌ها قبل یکی از اولین محصولاتی که در حوزه نمایش خانگی تولید شد به واسطه ورود پول‌های پرشائبه و کثیفی بود که بعداً هم با ورود دستگاه قضایی، سرمایه‌گذار آن پروژه دستگیر شد و جنجال‌های رسانه‌ای زیادی بر سر آن پروژه برپا شد و بعدها هم در پروژه‌های دیگری شاهد اتفاقات مشابهی بودیم.

منتظری با طرح این پرسش که این همه دستگاه، نهاد و سازمان‌های نظارتی با ساختاری عریض و طویل مانند وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی تا بعدترها که ساترا به وجود آمد، اینان چه نقشی می‌توانند در هر دو مورد محتوا و دستمزدها داشته باشد؟ ادامه داد: گویی شبکه نمایش خانگی تبدیل به حیات خلوتی برای پولشویی شده است و بحث فیلمسازی و سریال سازی بیشتر از اینکه جنبه فرهنگی، هنری و ترویج فرهنگ و هنر را داشته باشد گویا به محلی برای افرادی که می‌خواهند از آنجا منافع کاملاً اقتصادی ببرند تبدیل شده است.

بی در و پیکری پلتفرم‌ها صدای اهل سینما را هم درآورده است/ بازی شبکه نمایش خانگی با روح و روان مردم

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد بودم که بسیاری از رسانه‌ها به صورت دغدغه‌مند هشدار داده‌ و معترض بودند که نظارت درستی بر پلتفرم‌ها وجود ندارد تصریح کرد: سوال این است که پلتفرم‌ها به چه نهاد و یا ارگانی مرتبط می‌شوند؛ البته این سوال مربوط به جنبه محتوایی نیست و بحث اساس این تولیدات است که چطور می‌شود یک فردی به منافع اقتصادی فکر نکند و سرخوشانه یک بودجه هنگفتی را روی تولید این محصولات بگذارد .

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه متاسفانه از نظر محتوایی بخش کثیری از تولیدات شبکه نمایش خانگی به شدت اثرات مخربی برای جامعه دارد و وضعیت فاجعه آمیز است اظهار کرد: ترویج خشونت می‌تواند تاثیر عمیقی بر روح و روان آحاد جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان داشته باشد.

وی بیان کرد: نشان دادن روابط بی‌پروای آدم‌ها که نه به هویت ملی ما و نه به هویت دینی ما ارتباطی دارد و نه به سبک زندگی ایرانی اسلامی ما ارتباطی پیدا می‌کند که در اصل با یک ابتذال مفرط علیه سبک زندگی ایرانی اسلامی و هویت ملی مواجهیم و مشخص نیست روابط مالی و پول‌های هنگفت رد و بدل شده در مراحل تولید چنین آثاری است که به این اتفاق منجر شده یا اینکه اساساً اتفاق دیگری در حال رقم خوردن است.

منتظری تصریح کرد: در شبکه نمایش خانگی بخصوص از دوران کرونا به بعد، اتفاقی در حال رقم خوردن است که بخش کثیری از جامعه که قبلاً از سینما استفاده می‌کردند، ناخودآگاه به سمت استفاده از پلتفرم‌ها سوق داده شدند و در این بین به جای اینکه نظارت جدی‌تر دنبال شود از آن کاسته شد.

وی با اشاره به اینکه ما در شبکه نمایش خانگی یا با یک سری از آثار با خشونت های آشکار و پیدا و روابط نامتعارف اجتماعی، اخلاقی و عرفی مواجه هستیم و یا با یک سری رئالیتی شو مواجهیم که اسمش طنز و کمدی است اما در واقع ابتذال و فاجعه‌ای تمام عیار و ضد فرهنگی هستند که هیچ گونه سنخیت و قرابتی با شخصیت یک ایرانی ندارند.

این منتقد سینما ادامه داد: سوال این است که آیا این سریال‌ها و تاکشوها که در بستر نمایش خانگی عرضه می‌شوند تا این اندازه صرفه اقتصادی دارند که همه به دنبال آن می‌روند و یا آیا منافع دیگر و یا اهدافی در پس پرده وجود دارد که شاید یکی از آن اهداف تخریب هویت، فرهنگ ملی و دینی ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما در اغلب این تولیدات یا با یک طبقه متوسط رو به بالایی مواجه هستیم که ماشین‌های گران قیمت، خانه‌ها و زندگی‌های لوکس و اشرافی دارند که رسماً هیچ ارتباطی با زیست واقعی جامعه ما ندارد یا با یک سری افراد بدبخت و بیچاره روبرو هستیم که جز خشونت، یاس و ناامیدی در زندگیشان چیز دیگری نیست.

منتظری با بیان اینکه نمی توان وجود بزهکاری در جامعه را رد کرد گفت: اما اینکه آنقدر به صورت غلو شده این موضوع به تصویر کشیده شود اتفاقی است که هزاران علامت سوال در ذهن هرکسی ایجاد می‌کند. اینکه چگونه عده ای حاضر هستند دستمزدهایی فوق العاده زیاد به بازیگران این آثار بدهند و توازن اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر را بر هم بریزند و چنین آثاری را تولید کنند که اغلب آنان هم با شکست کاملاً جدی مواجه می‌شوند و مخاطب چندانی ندارند.

وی ادامه داد: نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی ورود جدی به بحث پلتفرم‌ها داشته باشند و نظارت جدی‌تری در روند تولید این پروژه‌ها اتفاق بیفتد و نهادهای نظارتی که اصلاً برای این کار شکل گرفته‌اند که نظارت بر محتوای پلتفرم‌ها داشته باشند تا هر محتوایی به خورد مردم داده نشود از آنان سوال شود که چطور بعضی از رئالیتی شوها و سریال‌ها مجوز به دست می‌آورند که در بستر پلتفرم‌ها عرضه شوند زیرا اثرات مخرب آنها فاجعه بار است.

این منتقد سینما در پایان بیان کرد: گویا برخی از این آثار در خدمت نفوذ فرهنگی و آن جنگ نرمی می‌باشند که بارها و بارها نسبت به آن هشدار داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1249632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =