به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ ۱۶ آذر هر سال برای نسلهای مختلف دانشجویان یادآور انبوه خاطرات تلخ و شیرین است و شاید بسیاری از آنها مانند خاطره ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ در صفحات تاریخ ثبت نشود اما آن چه خاطرات فرد، فردِ دانشجویان را به یک جریان تبدیل میکند حضور آنها در تشکلهای دانشجویی است که در طی دهههای متمادی از اعتراض به سفر نیکسون در دهه ۳۰ تا زمان فعلی فراز و فرودهای متعددی داشته است.
بیشتر بخوانید؛
سیمایی: تشکلهای دانشجویی از تبدیل شدن به پایگاه احزاب سیاسی اجتناب کنند
اما هر زمان که جنبش دانشجویی توانسته است به یک نقطه اثر گذار در تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور دست یابد، شاخصه حقطلبی و حریت در مرکز ثقل این جریان قرار داشته و اوج آن نیز در سالهای اولیه انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرد و موجب تغییرات چشمگیر پس از یک انقلاب نوپای مردمی شد. این جریان در ادمه و در طی سیر تکوینی خود در برخی دههها زیر سیطره نگاه سیاستزده قرار گرفت و بدل به تریبون جریانهای سیاسی شد. هر چند جریانهای دانشجویی در یکی دو دهه اخیر با خودنگری توانستهاند تا حدود زیادی از این آسیب عبور کنند اما هنوز راههای نرفته بسیاری مقابل جنبشهای فعالان عرصه دانشجویی قرار دارد که با شناختن آسیبهای آن میتوانند مسیر را با آزمون و خطای کمتر طی کنند.
در ادامه گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه نقاط قوت و ضعف جنبشهای دانشجویی فعلی و مقایسه آن با جنبشهای دهههای گذشته را میخوانید:
مهمترین حلقه مفقوده جنبش دانشجویی «عدم تمرکز بر اولویتهای کشور» است
روحالله نجابت عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که تشکلهای دانشجویی برای حرکت در راستای مطالبهگری صحیح از مسئولان چه راهبردی باید در پیش بگیرند به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: من مدتی اندکی است که از از تشکلهای دانشجویی جدا شدهام و به مجلس آمدهام اما کماکان ارتباطم را با دوستان حفظ کردهام و اگر بخواهم پاسخ به این پرسش را صادقانه عرض کنم مهمترین حلقه مفقوده جنبش دانشجویی در فضای فعلی «عدم تمرکز کافی بر اولویتهای کشور» است.
نماینده مردم شیراز در ادامه تصریح کرد: حوزه مسائل کشور متعدد است و آرمانگرایی دانشجویان را به سمت پیگیری همه مسائل و مشکلات سوق میدهد و این روند موجب میشود تا دانشجویان از تمرکز بر مسائل اصلی باز بمانند. اگر واقعبینانه بخواهم بگویم باید یک تقسیم کار واقعی بین دانشجویان تشکلهای مختلف شکل بگیرد تا بتوانند همه مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بینالملل را رصد کنند و در همه این زمینهها مطالبهگری داشته باشند. البته هیچ یک از این زمینهها از هم جدا نیستند و قرار نیست هر تشکل فقط به یک موضوع بپردازد. اما تقسیم کار موجب دقیق و تخصصی شدن مطالبهگری میشود و میتوانند به یک نقطه تحولی برسند و شاهد اثرگذاری بیشتر جنبشهای دانشجویی باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نقاط ضعف و قوت جنبشهای دانشجویی در مقایسه با سالهای اولیه انقلاب گفت: اصل تداوم مسیر دانشجویی نشان از ارتقاء و بالندگی آن دارد اما گاهی اوقات تشکلهای دانشجویی درگیر برخی مسائل حاشیهای میشوند که به نظرم طی چند سال گذشته کمتر شده و بیشتر به سمت مسائل اساسی متمایل شدهاند که این تمایل باید پیوسته باشد و منقطع نشود.
جنبشهای دانشجویی همواره مقابل نظام سلطه ایستادهاند
ابراهیم عزیری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: تشکلهای دانشجویی یک جامعه بزرگ و رو به رشد هستند و از ظرفیت و امکان جوانی برای رشد و بالندگی برخورد هستند که این امکانات میتواند کمک بزرگی به رشد کشور و جامعه اسلامی ما کند. اگر تشکلهای دانشجویی بتوانند دانشجویان را با نگاه اعتقادی و در عین حال کاربردی درون خود جذب و سپس هدایت کنند بسیاری از مشکلات کشور از یک دریچه نو تجزیه و تحلیل میشود و مسئولان با استفاده از این این نگاه نو میتوانند مسیر گرهگشایی از مشکلات را سریعتر طی کنند. علاوه بر این چنین نگاه نویی میتواند نقش موثری در فساد ستیزی داشته باشد زیرا این جوانان از حلقههای فساد دور هستند و بدون هیچ قید و وابستگی به لایههای قدرت میتوانند در این مسیر خط شکن باشند. مجموع این راهبرها وظایف یک «تشکل انقلابی» است.
وی با اشاره به پیشگام بودن جنبش دانشجویی در دهه ۵۰ و ۶۰ در زمینه استکبارستیزی تصریح کرد: یکی از ویژهگی های جوانان دانشجوی ما این است که همواره مقابل نظام سلطه ایستادهاند و هرگز ظلمپذیر نبودهاند. جوان ایرانی که متکی به ارزشهای دینی است میشود «شهید حسین علمالهدی» فاتح هویزه و البته باید بگویم از دل ۱۶ آذرها شهید علمالهدیها به میدان آمدند و درخشیدند. اکثر فرماندهان و سرداران شهید ما که مردان بزرگ تاریخساز ایران اسلامی ما بودند، از همین دانشگاهها با وجود مدارج عالی علمی وارد میدانهای رزم شدند و کشور را در یک مقطع حساس با تخصص و البته خون خود نجات دادند.
مطالبهگری جنبشهای دانشجویی باید در مسیر «حقطلبی» قرار گیرد
الهام آزاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: قشر دانشجو نباید در طی کردن مسیر بالندگی اسیر دانشپژوهی صرف شود بلکه در کنار علم و تحصیل حرکت در مسیر مطالبهگری از سوی دانشجویان موجب میشود تا آنها آینده روشنی برای خودشان و کشور رقم بزنند. البته این مطالبهگری جنبشهای دانشجویی باید در مسیر «حقطلبی» و «عدالتمحوری» و فارغ از هر نگاه سلیقهای قرار گیرد و صرفا در این صورت میتوانند در تصمیمگیریهای کلان کشور نقشآفرینی کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ادامه افزود: جنبشهای دانشجویی در نیم قرن گذشته روندی رو به رشد را طی کردهاند و مانند هر جریان سازندهای رو به پیشرفت و بالنده بودهاند. رویکرد امروز دانشجویان به چالشهای کشور نیز منبعث از گذر زمان و تجربه قریب به نیم قرن گذشته و به طور خاص پس از انقلاب اسلامی است. در مسیر این تغییر و تحول که در طی چند نسل ایجاد شده، جنبشهای دانشجوی در یک سیر تحولی به بالندگی و پختگی رسیدهاند که دیگر نمیتوانند برخی خطاهای گذشته را تکرار کنند.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مردم چگونه میتواند به عنوان یک وظیفه متقابل آسیبهای احتمالی جنبشهای دانشجویی را به حداقل برسانند، گفت: وظیفه ما قانونگذاران این است که فضایی را ایجاد کنیم که دانشجویان با یک رویکرد منطقی به مطالبهگری در موضوعات روز پردازند و سوی دیگر نیز در این فضا با روی باز پاسخگوی سوالات آنها باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما