به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شوق ورود به دانشگاه در وجود پشتکنکوریهای موج میزند تا زمانی که از نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در ایران بیخبر باشند. بر اساس دادههای مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۳ سهم جمعیت بیکار فارغالتحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۳ درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. به عبارت دیگر، از هر ۱۰ نفر بیکاری که در کشور وجود دارد، حداقل چهار نفرشان دانشگاه رفتهاند.
این ناامیدی بیشتر میشود وقتی بدانیم بر اساس گزارشهای آماری این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲.۲درصد افزایش داشته است.
از آنجایی که اشتغال فارغالتحصیلان یکی از مهمترین شاخصهای کارآمدی آموزش عالی است. به نظر میرسد، آموزش عالی ایران نیازمند رصد اشتغال و برنامهریزی برای افزایش توانمندی دانشآموختگان خود است. متاسفانه تلاشهای ایسکانیوز برای دستیابی به آمار اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاههای دولتی تهران بینتیجه ماند، چرا که این دانشگاهها یا اصلا اداره امور دانشآموختگان نداشتند یا سالها بود که این اداره غیرفعال شده بود.
البته اداره دانشآموختگان وزارت علوم هر سال آماری از اشتغال فارغالتحصیلان در همه مقاطع تحصیلی ارائه میدهد. نمودار زیر وضعیت اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی در مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳ را نشان میدهد؛
بر اساس نمودار بالا، درصد اشتغال فارغالتحصیلان دکتری در ۶ سال گذشته از ۸۲ درصد به ۷۵ درصد رسیده است که نشاندهنده کاهش ۷ درصد اشتغال دانشآموختگان این مقطع است. همچنین اشتغال فارغالتحصیلان کاردانی از ۶۰ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۵۵ درصد در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است.
در حالی که اشتغال فارغالتحصیلان کارشناسی از ۴۹ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۵۴ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است که نشاندهنده افزایش ۵ درصدی اشتغال دانشآموختگان کارشناسی در این مدت است. همچنین اشتغال فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد از ۵۲ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
بر اساس این نمودار، بیشترین درصد اشتغال به فارغالتحصیلان مقطع دکتری اختصاص دارد.
ایسکانیوز پیشتر در گزارش فارغالتحصیلان بیکار و بیمهارت؛ نتیجه دروس دانشگاهی منقضی شده به بررسی وضعیت بیکاری و اشتغال دانشآموختگان کشورمان پرداخته است. در این گزارش آمده است که فارغالتحصیلان بیکار و بیمهارت دستپرورده نظام آموزشیای هستند که دروس دانشگاهی را بدون توجه به نیازهای جامعه و توانمندسازی دانشجویان برای اشتغال تدوین میکند. دروس دانشگاهیای که منقضی شدهاند.
همچنین در گفتوگو با متخصصان به بررسی دلایل بیکاری فارغالتحصیلان پرداختیم. حسین مومنی مهموئی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد معتقد است که بیکاری دانشآموختگان، به معنای نبود کار نیست. این بیکاری یا به این دلیل است که دانشآموختگان توانایی اشتغال در آن کار را ندارند یا این که در بسیاری از حوزهها، زمینههای کار و اشتغال وجود دارد؛ اما دانشآموختگان ترجیح میدهند به جای آفرینش کار، منتظر استخدام بمانند.
توجه به آمار بیکاری فارغالتحصیلان بدون بررسی دلایل و عوامل آن نتیجهای جز ناامیدی برای جامعه نخواهد داشت. اگر سیاستگذاران آموزش عالی از این آمارها استفاده کرده و به دنبال راهکارهایی برای افرایش توانمندی دانشجویان با تغییر سرفصلهای دروس دانشگاهی و مهارتمحوری آموزشها باشند.
انتهای پیام/
نظر شما