به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در سالهای اخیر، تغییرات متعددی در سیستم آموزشی و شیوههای پذیرش دانشجو در ایران اعمال شده است. یکی از این تغییرات، تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری است که با هدف کاهش استرس و فشار روانی بر داوطلبان و همچنین توجه بیشتر به عملکرد تحصیلی آنان در طول سالهای تحصیل، صورت گرفت. با این حال، به نظر میرسد این تغییر، اگرچه با اهداف مثبتی اجرایی شده اما با انتقادات گسترده و نگرانیهای جدی مواجه شده است.
نگرانی دانشآموزان فارغالتحصیل از تاثیر پایه یازدهم
دانشآموزان فارغ التحصیل باید برای بهبود تراز معدل خود، تمام دروس پایه یازدهم را مجدداً مطالعه و امتحان دهند چرا که امتحانات پایه یازدهم در زمان آنها نهایی نبوده و به صورت امتحانات داخلی برگزار میشده، که این موضوع فشار زیادی را به آنها وارد میکند. با توجه به نزدیک بودن زمان کنکور، دانشآموزان زمان کافی برای مرور و آمادگی برای امتحانات مجدد را ندارند. علاوه بر آن دانشآموزان مجبورند در طول یک ماه در بیش از ۲۰ آزمون شرکت کنند که آمادگی و مطالعه و شرکن در این امتحانات فشار روانی و جسمی بسیاری را برای دانشآموزان به دنبال دارد. از طرفی هزینه شرکت در بیش از ۲۰ آزمون برای خانوادههای بسیاری از دانشآموزان مشکلساز است. یکی از داوطلبان در گفتوگو با ایسکانیوز عنوان کرد: متاسفانه شرایط بسیاری از دانشآموزان و پشت کنکوری ها مناسب نیست و امکان ثبت نام کردن در ۲۱ آزمون و رفت آمد برای بسیاری از دانشآموزان و خانوادهها با چالشهای بسیاری همراه است.
رعایت نشدن عدالت آموزشی
یکی از اصلیترین انتقادات به این تصمیم، مسئله عدالت آموزشی است. برخی کارشناسان و خانوادهها معتقدند که تأثیر قطعی معدل ممکن است به نفع دانشآموزانی باشد که در مدارس خاص یا با امکانات آموزشی بهتر تحصیل کردهاند. این موضوع میتواند منجر به ایجاد نابرابری و بیعدالتی در فرصتهای تحصیلی شود. دانشآموزانی که در مدارس با امکانات کمتر یا در مناطق محروم تحصیل میکنند، ممکن است به دلیل تفاوت در کیفیت آموزش و شیوههای ارزشیابی، معدل پایینتری کسب کنند. این موضوع باعث میشود شانس آنها برای رقابت با دانشآموزان مدارس خاص یا مناطق برتر کاهش یابد. سحربیات معلم و کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در گفتوگو با ایسکانیوز گفت: یکی از مهمترین دلایل افت تحصیلی دانشآموزان کاهش کیفیت آموزشی است. نمیتوانیم از دانشآموزانی که در کلاس های ۴۰ نفره درس میخوانند و هنوز تجهیزات آموزشی مناسب ندارند انتظار داشت که در رقابت با دانشآموزانی که در مناطق بیشرفته درس میخوانند موفق عمل کنند.
افزایش فشار روانی
برخی دانشآموزان و خانوادهها اعلام کردهاند که این تغییر نه تنها استرس آنها را کاهش نداده، بلکه باعث افزایش فشار روانی شده است. دانشآموزان مجبور هستند در طول ۲ سال پایانی تحصیل، به طور مداوم نمرات بالایی کسب کنند تا شانس خود را برای ورود به دانشگاههای برتر حفظ کنند. همچنین اخباری و شایعات متفاوتی که درباره تغییرات این مصوبه به گوش میرسد باعث نگرانی و سردرگمی دانشآموزان و خانوادههای آنها میشود. محمدرضا نیکنژاد معلم وکارشناس آموزشوپرورش دراین باره به ایسکانیوز گفت: متفاوت بودن و چندگانگی اخباری که به گوش دانشآموزان و خانواده ها میرسد گرهی از این مشکل باز نمیکند و تنها باعث اضطراب دانشآموزان میشود.
تفاوت در شیوه ارشیابی
یکی دیگر از انتقادات، تفاوت در شیوههای ارزشیابی و نمرهدهی معلمان است. برخی معلمان ممکن است سختگیری بیشتری در نمرهدهی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر نمرات بالاتری به دانشآموزان میدهند. این موضوع میتواند منجر به ناعدالتی در تأثیر معدل شود. چطور میتوان برگه امتحانی سه میلیون دانشآموز مقطع دبیرستان را به طور یکسان و باعدالت کامل تصحیح کرد. نبود زیر ساخت در آموزشوپرورش و تقلبهایی که دانشآموزان در زمان امتحانات شاهد آن هستند باعث نگرانی روزافزون آنها میشود.
تأثیر قطعی معدل پایههای یازدهم و دوازدهم در کنکور، اگرچه با اهداف مثبتی اجرایی شده است، اما با چالشها و نگرانیهای جدی مواجه شده است. به نظر میرسد برای کاهش این نگرانیها، نیاز به بازنگری و اصلاح برخی از جنبههای اجرایی این سیاست وجود دارد تا بتوان به عدالت آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در کشور دست یافت.
خبرنگار: مهدیه امجدیان
انتهای پیام /
نظر شما