گزارش خبرنگار ایسکانیوز، سومین نشست مسئولین و اعضای دفاتر استانی ایسکانیوز در سراسر کشور ۴ تا ۸ اسفندماه ۱۴۰۳ در کرمانشاه در حال برگزاری است.
محمدمهدی کرمانی رئیس مرکز ایرنای کرمانشاه در جلسهای که امروز یکشنبه پنجم اسفندماه برگزار شد، با مدیران دفاتر ایسکانیوز استانها به گفتوگو نشست.
کرمانی با بیان این که خبرنگاری که صفر تا ۱۰۰ تولید و توزیع خبر را خودش انجام میدهد، به خبرنگار کولهپشتی معروف است، اظهار کرد: در عصر کنونی خبرنگاری امری سهل ممتنع است. به عبارت دیگر، تولید محتوا در عصر جدید بسیار آسان است؛ اما تولید محتوایی که برای مخاطب جالب باشد، سخت است.
رئیس مرکز ایرنای کرمانشاه گفت: برای مثال به تفاوت سعدی و حافظ توجه کنید. حافظ به شاعر خلوت معروف است و سعدی به شاعر جلوت. سعدی میفرماید بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران، کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران. این بیت سهل ممتنع است، در عین حال که مفاهیم آسانی دارد؛ اما سرودن آن دشوار است. تولید محتوا و برقراری رابطه با جامعه هدف، کار سختی است. در کشور ما تولید محتوا، چالش دارند و معمولا محتواها بدون توجه به سلایق مخاطبان انجام میشود.
وی تصریح کرد: اقتصاد رسانه یکی از موضوعات مهم برای رسانهها به خصوص رسانههای محلی است. رسانهها در ایران معمولا مصرفگرا هستند. کمتر رسانهای در ایران پیدا میشود که درآمدزا باشد. لازم به ذکر است که نوع تولیدات رسانه میتواند به گونهای باشد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درآمدزا باشند.
کرمانی یادآور شد: یکی دیگر از چالشهای رسانههای محلی این است که منابع کافی در اختیار ندارند. در گذشته شرکتهای پردرآمد جهان، کشورهایی بودند که کالاهای فیزیکی بزرگ تولید میکردند؛ اما امروز شرکتهایی که تولید محتوا انجام میدهد، بیشترین درآمد را دارند.
رئیس مرکز ایرنای کرمانشاه افزود: خبرها در دوران جدید سوژه محور شدهاند. رسانههای محلی اگر ظرفیتسازی خوبی داشته باشند، به راحتی میتوانند تشکیلات عریض و طویلی مثل صدا و سیما را به چالش بکشند. برای مثال مشکلی در یک رسانه محلی مطرح میشود و مورد توجه جامعه قرار میگیرد. در ادامه این روند صدا و سیما از آن سوژه گزارش تهیه میکند. این موضوع اثرگذاری رسانههای محلی را نشان میدهد.
انتهای پیام/
نظر شما