تحولات دانشگاه آزاد از تاسیس تا امروز

قائم مقام ایسکانیوز در سومین نشست دفاتر استانی این رسانه از تحولات دانشگاه آزاد از ابتدای تاسیس تاکنون گفت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، سومین نشست مسئولین و اعضای دفاتر استانی ایسکانیوز در سراسر کشور ۴ تا ۸ اسفندماه ۱۴۰۳ در کرمانشاه در حال برگزاری است.

محمد اسلامی قائم مقام ایسکانیوز در جلسه‌ای با عنوان (تحولات دانشگاه آزاد اسلامی) که امروز دوشنبه ششم اسفندماه برگزار شد، با مدیران دفاتر ایسکانیوز استان‌ها به گفت‌وگو نشست.

اسلامی با بیان این که مدیران و اعضای ایسکانیوز برای کارآمدی در دفاتر خودشان باید با تاریخچه دانشگاه آزاد آشنا باشند، اظهار کرد: دانشگاه آزاد در ابتدای تاسیس رابطه خوبی با مجلس و دولت داشت. این مجموعه، از قاعده فقهی مالکیت زمین به ازای آباد کردن آن استفاده کرد و موفق به کسب اموال زیادی شد. به علاوه خیرین هم کمک بسیار زیادی به ساخت دانشگاه کردند.

قائم مقام ایسکانیوز افزود: دانشگاه آزاد در گذشته آموزش انحصاری به غیر از دانشگاه‌های دولتی را داشت و در این مدت شهریه‌ها بسیار سنگین بودند. به تدریج شهریه‌ها کاهش یافت. در قدیم دانشگاه آزاد به آباد شدن مناطق کمک می‌کرد. به همین دلیل، برخی با اهدای بخشی از زمین خود به دانشگاه آزاد، سعی در بهبود موقعیت مکان زمین خود داشتند. این موضوع سبب شد که برخی واحدهای دانشگاه آزاد بدون توجه به نیاز منطقه تاسیس شوند.

وی تصریح کرد: شهر مجلسی در اصفهان به دلیل حضور دانشگاه آزاد در این منطقه تاسیس شد. هم‌اکنون این دانشگاه تقریبا تعطیل است و باید کاربری ساختمان دانشگاه تغییر کند. قبل از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد رابطه دانشگاه آزاد با دولت و مجلس خیلی خوب بود؛ اما با آغاز ریاست جمهوری ایشان شرایط تغییر کرد. احمدی نژاد با تقویت دانشگاه پیام‌نور و علمی کاربردی، انحصار آموزش عالی را از دست دانشگاه آزاد درآورد. این فضای رقابتی به کاهش شهریه‌ها منجر شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد برای مقابله با این شرایط، تصمیم گرفت تحت قانون وقف قرار بگیرد. با وجود رای گرفتن از سوی مجلس؛ اما احمدی نژاد اجازه نداد این اتفاق بیفتد. در ادامه این روند جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد و دانشجو جایگزین او شد. همچنین افرادی از دولت مانند وزیر علوم به جلسات دانشگاه آزاد راه یافتند. پس از آغاز ریاست جمهوری روحانی، دانشجو هم برکنار شد و میرزاده جایگزین وی شد. در این دوره تصمیم گرفته شد که برخی واحدهای دانشگاه آزاد به صورت ورشکسته درآید. هدف از اعلام ورشکستگی، واگذاری آن واحدها بود. به این ترتیب برخی واحدهای موفق تعطیل شدند.

قائم مقام ایسکانیوز تاکید کرد: تعطیلی واحد سنجش دانشگاه آزاد یکی دیگر از اقدامات عجیب این دوره بود. سنجش دانشگاه آزاد به اندازه چند واحد درآمدزایی داشت و با این تصمیم، درآمد آن صفر شد. در دوره میرزاده تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد به ۸۰۰ هزار نفر کاهش یافت. سال ۱۴۰۰ زمانی که دکتر طهرانچی به ریاست دانشگاه آزاد منصوب شد، شرایط تغییر کرد. قبلا شهریه هر واحد به حساب خودش واریز می‌شود و خود واحد هزینه‌هایش را تقبل می‌کرد؛ اما در دوره ریاست دکتر طهرانچی واحدها موظف شدند شهریه‌ها را به حساب سازمان مرکزی واریز کنند و سازمان بودجه به واحدها می‌داد. دانشگاه آزاد با این شیوه توانست مانع تعطیلی واحدهای زیان‌ده شود.

وی گفت: در ادامه این تغییرات، سامانه آموزشیار تاسیس شد. دانشگاه آزاد در دوره‌های قبل از ۳ هزار تا ۱۱ هزار حساب مالی داشت. هیج کس نمی‌دانست دانشگاه آزاد چند حساب دارد و چقدر درآمد کسب می‌کند. این موضوع دلیل اصلی شکل‌گیری سامانه آموزشیار بود. همچنین جعل مدارک دانشگاه آزاد به شدت افزایش یافته بود. فقط در یک واحد و در یک سال ۲۰ هزار واحد جعلی صادر شد. تاسیس آموزشیار با موانع زیادی مواجه بود، چرا که در آن دوره باید این سامانه به صورت مخفیانه تاسیس می‌شد. زمانی که آموزشیار فعلا شد، ۱‌.۵ همت به درآمد دانشگاه آزاد اضافه شد. پیش‌تر یک پنجم شهریه دانشجویان به مکان نامعلومی می‌رفت.

اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد برای تغییر شرایط، رایزنی با شرکت‌های مختلف بود. این اقدامات ذیل طرح پایش انجام شد و بر اساس آن، پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد به سوی نیازهای صنایع جهت‌دهی شد. دانشگاه آزاد با تاسیس واحد آکسفورد و انتشار یک مجله، این امکان را برای پژوهشگران خود فراهم کرد که مقالات مرتبط با مشکلات داخل کشور را در یک مجله بین‌المللی منتشر کنند. در ابتدای اجرای طرح پایش، دکتر طهرانچی بارها به اصفهان سفر کرد.

قائم مقام ایسکانیوز خاطرنشان کرد: در این چند سال طرح‌هایی در دانشگاه آزاد اجرا شد که توانستند گام‌های موثری برای تغییر شرایط بردارند. طرح دستیار آموزشی از جمله طرح‌هایی است که در کنار طرح الف و ب برای بهبود کیفیت آموزش‌های دانشگاهی تدوین شد. دستیاران آموزشی با یادگیری علم روز به ارتقای دانشجویان کمک می‌کنند. از طرف دیگر طرف الف و ب با سطح‌بندی استادان محدوده کاری و فعالیت آن‌ها را تفکیک می‌کند. دستیاران فرهنگی هم به همین شیوه فقط در حوزه فرهنگی تعریف می‌شوند.

وی افزود: طرح حامی با هدف برطرف کردن مشکلات دانشجویان در برخورد با برخی کارمندان دانشگاه تدوین شده است. حامی فردی است که از ۶۰۰ نفر دانشجو می‌تواند حمایت کند. دانشجویان به حامی ایمیل می‌زنند و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. حامی دانشجو را به وسیله ایمیل به مسئول مربوطه ارجاع می‌دهد و اگر آن کارمند با تاخیر به مشکل دانشجو رسیدگی کند، در حقوقش موثر خواهد بود. این طرح در حال انجام است؛ اما اعمال در حقوق نیازمند زمان است.

اسلامی گفت: قوانین برای مواخذه استادان هیئت علمی که عملکرد خوبی ندارند، با ما همراهی نمی‌کنند. به همین دلیل، نمی‌توانیم این افراد را برکنار کنیم، حتی جا به جا کردن این افراد هم حواشی زیادی به دنبال خواهد داشت. طرح صدرا یکب دیگر از طرح‌های دانشگاه آزاد است که به دنبال برقراری ارتباط واقعی دانشگاه و صنعت است. مشابه این طرح در دانشگاه‌های دولتی هم انجام می‌شود. طرح پویش تدوین شد تا دانشجویان به محض ورود به دانشگاه با یک شرکت مرتبط شده و شاغل شوند. نتیجه این طرح در دانشجویان کشاورزی و صنایع اصفهان دیده شد و خیلی خوب بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1259869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =