به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با افزایش آلودگی هوا و مشکلات ناشی از کمبود انرژی، بسیاری از مدارس در نقاط مختلف کشور به دلیل شرایط نامساعد جوی و سرمای شدید تعطیل میشوند.
این تعطیلیهای متعدد اثرات قابل توجهی بر روند تحصیلی و روانی آنها دارد. تعطیلی مدارس کشور در سالهای اخیر به مسئلهای جدی تبدیل شده است. یکی از چالشهای بزرگ در این زمینه، تعطیلیهای ناگهانی است. این نوع تعطیلیها که در برخی موارد بدون پیشبینی لازم و با تصمیمات آنی اتخاذ میشوند، میتوانند تأثیرات منفی زیادی بر روند تحصیلی و روانی دانشآموزان داشته باشند.
هوای ناسالم، عامل اصلی کلاسهای خالی
شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، و مشهد هستند که با آلودگی هوای شدید بهویژه در فصل زمستان مواجهاند. حالا سرما و کمبود انرژی هم به آن اضافه شده و این تعطیلیها به معنای از دست دادن فرصتهای آموزشی و در برخی موارد افزایش استرس و اضطراب در دانشآموزان است.
در سال ۱۴۰۲، تهران بیش از ۳۰ روز وضعیت هوای ناسالم را تجربه کرد که منجر به تعطیلی مکرر مدارس شد.
اگرچه آموزش مجازی جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری در مواقع ضروری است اما با مشکلات متعددی دارد. قطعی اینترنت و نبود فضای مناسب برای ارتباط موثر میان آموزگار و دانشآموزان از جمله این مشکلات است.
بسیاری از خانوادهها مجبورند برای خرید تجهیزات دیجیتال، اینترنت و یا ثبتنام در کلاسهای خصوصی هزینههای اضافی پرداخت کنند، این موضوع باعث بروز چالش در خانواده ها میشود.
تعدادی از دانش آموزان در گفتگو با ایسکانیوز عنوان کردند که آموزش آنلاین برای تدریس دروس مفهومی مانند علوم و ریاضی ناموثر است، آنها معتقدند که در چند سال اخیر و با روی کار آمدن آموزش مجازی و کمرنگ شدن نقش مدارس احساس بی هدفی و بیانگیزگی میکنند.
بسیاری از والدین نگران افت تحصیلی فرزندان و تاثیرآن بر آینده شغلی آن ها هستند. برخی والدین نیز در گفتوگو با ایسکانیوز از نبود برنامهریزی مناسب در آموزش و پرورش برای جبران تعطیلیها انتقاد کردند. در بسیاری از نقاط کشورهم به دلیل نبود نظارت آموزش و پرورش بر آموزش غیرحضوری، آموزش مجازی نیز توسط مدارس برگزار نمیشود.
در روزهایی که آموزش به صورت مجازی انجام میشود، به خصوص در مقطع ابتدایی والدین مجبورند وظیفه تدریس را به عهده بگیرند و اگر والدین شرایط تدریس به فرزند خود را نداشته باشند، فرزندشان آموزش مناسبی دریافت نمیکند.
تعطیلی مدارس در ایران نه تنها شکاف آموزشی بین مناطق برخوردار و محروم را عمیقتر کرد، بلکه فشار روانی و اقتصادی قابل توجهی به خانوادهها وارد ساخت. نظرات دانش آموزان و والدین نشان دهنده نارضایتی از نبود زیرساختهای دیجیتالی کارآمد، برنامههای حمایتی ضعیف و بی توجهی به سلامت دانش آموزان است.
خبرنگار: مهدیه امجدیان
انتهای پیام/
نظر شما