شریفی‌نیا: جای استعدادیابی در آموزش و پرورش خالی است/ باید علاقمندان به هنر و تصویرسازی را کشف کنیم

رئیس هیئت داوران دومین جشنواره ملی تولیدات فضای مجازی «آسمون» گفت: به نظرم استعدادیابی در ارکانی مثل آموزش و پرورش جایش خالی است و این بزرگترین معضل ماست.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری دومین جشنواره ملی تولیدات فضای مجازی «آسمون»، امشب چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۳، با حضور محمدرضا شریفی‌نیا رئیس هیئت داوران، زهرا محسنی‌فرد عضو شورای سیاست‌گذاری و سیدحمید امامی دبیر جشنواره، در ساختمان دبیرخانه این رویداد برگزار گردید.

سیدحمید امامی دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: جشنواره «آسمون» با هدف حمایت از تولیدات فضای مجازی نوجوانان زیر ۱۸ سال برگزار می‌شود. در اولین دوره این جشنواره، شاهد دریافت ۷ هزار اثر با موضوع هویت از سوی نوجوانان بودیم. در دومین دوره این رویداد، منتظر دریافت آثار «حال خوب کن» نوجوانان هستیم. شرکت‌کنندگان می‌توانند در هر بخش، تولیدات تصویری ۹۰ ثانیه‌ای ارائه دهند. با توجه به اینکه نوجوانان امروزی بیشتر با تصاویر عمودی در فضای مجازی سروکار دارند، تولیدات فضای مجازی «آسمون» نیز به همین شکل طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره دارای سه بخش اصلی، جانبی و ویژه است. در بخش جانبی، تولیدات با هوش مصنوعی داوری می‌شوند؛ همچنین در بخش ویژه، آثاری که با موضوع خلیج فارس مرتبط هستند، ارزیابی خواهند شد. در بخش اصلی نیز نوجوانان می‌توانند با موضوع امیدآفرینی، جوایز را کسب کنند.

دبیر جشنواره ادامه داد: در دوره گذشته، نفرات اول تا سوم هدایایی شامل کنسول بازی PS5 و تلفن همراه دریافت کردند؛ نفر اول ۱۰۰ میلیون تومان، نفر دوم ۷۰ میلیون تومان و نفر سوم ۵۰ میلیون تومان جایزه گرفتند. در این دوره نیز جوایز فیزیکی در نظر گرفته شده است، اما تلاش کرده‌ایم هدایایی ارائه دهیم که نوجوانان بتوانند با استفاده از آن‌ها به تولید محتوا بپردازند. بدین ترتیب، برای نفر اول لپ‌تاپ، برای نفر دوم دوربین فیلم‌برداری و برای نفر سوم تلفن همراه در نظر گرفته شده است.

امامی با بیان اینکه جشنواره «آسمون» توسط مرکز ملی فضای مجازی راه‌اندازی شده است، گفت: ما سعی داریم از نوجوانان حمایت کنیم تا مسیر درست تولید و انتشار محتوا خود را پیدا کنند و شاهد تولیدات حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تر باشیم. اختتامیه دومین جشنواره «آسمون»، در دهه کرامت برگزار خواهد شد. شایان ذکر است که بیش از نود درصد اعضای دبیرخانه این رویداد و مجریان آن، نوجوانانی زیر بیست سال هستند و داوری اولیه توسط خود نوجوانان در پلتفرم‌های شاد، روبیکا و دیدیمون انجام می‌شود. پس از انتخاب هزار اثر، بخشی از نوجوانان تحت هدایت دو داور، آثار را بررسی می‌کنند و صد اثر برای داوری نهایی به داوران اصلی ارسال خواهد شد.

امامی در خصوص همکاری با آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش تا حدی همکاری کرده است، اما ممکن است برخی سیاست‌های ما را قبول نداشته باشند؛ سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، در شورای سیاست‌گذاری حضور دارند و تلاش خواهیم کرد تعامل بیشتری برقرار کنیم. همچنین، صداوسیما و اپلیکیشن شاد نیز همکاری کرده‌اند.

همچنی زهرا محسنی‌فرد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره درباره رویکرد شورای سیاست‌گذاری این رویداد بیان کرد: سعی کردیم محدود به یک نوع خاص از نوجوان نباشیم، بلکه تنوع مختلفی از نوجوانان را مدنظر قرار دادیم. نگاه ما مبتنی بر ظرفیت خود نوجوانان است و هدف ما ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت‌های مثبت آنان خواهد بود. همچنین، مفهوم امید که با وطن تعریف شود، یکی از مهم‌ترین تأکیدهای شورای سیاست‌گذاری بود.

محمدرضا شریفی‌نیا رییس هیئت داوران نیز اسامی داوران این رویداد را اعلام کرد و گفت: هفت نفر برای داوری از هنرمندان و افرادی که در حوزه نوجوانان کار کردند و منشا اثر و تاثیر بودند، انتخاب شدند. رسول صدرعاملی که کارهای بسیاری برای نوجوانان انجام داده‌است و پخش کرده‌ است؛ همچنین ایرج طهماسب در حوزه کودکان و نوجوانان همواره فعال بودند؛ آزیتا حاجیان هم معلم مدارس بوده و هم در زمینه ادبیات کتاب‌هایی را چاپ کردند؛ بهرام عظیمی که پارسال هم در این جشنواره داور بوده‌ است، امسال نیز در زمینه انیمیشن و هوش مصنوعی به قضاوت آثار می‌پردازد. همچنین شیلا خداداد و امین زندگانی از دیگر داوران این دوره خواهد بود و مهراوه شریفی‌نیا و گلاره عباسی دیگر اعضای هیات انتخاب دومین دوره جشنواره «آسمون» هستند.

وی معیار ارزیابی تولیدات فضای مجازی را مانند ملاک‌های سینما دانست و تصریح کرد: در تمامی این سال‌ها متوجه شدم بهترین کار جهان ساخت فیلم‌های کوتاه است زیرا هم لذتبخش و تاثیرگذار و هم حوصله تماشاچی سر نمی‌رود؛ حدود پنج سال است به ساخت فیلم کوتاه مشغولم و به ساخت فیلم‌های پانزده دقیقه‌ای براساس موضوعات مختلف می‌پردازم. تولید آثار جشنواره «آسمون» که باید زیر ۹۰ ثانیه باشد، برای نوجوان سخت است. باید در این بخش به گونه‌ای آن‌ها را راهنمایی کنیم.

وی ادامه داد: کار من معلمی است و از دوران قدیم با بچه ها کار کردم و قصه نوشتم و دنیای کودکان را می شناسم. به نظرم استعدادیابی در ارکانی مثل آموزش و پرورش جایش خالی است و این بزرگترین معضل ماست. می‌بایست افرادی را که علاقمند به حرفه هنر و تصویرسازی هستند کشف کنیم تا بتوانیم جریان بهتری را در سال‌های آینده ترسیم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1260908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =