به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ یوتیوب در سال ۲۰۰۵ ابتدا کار خود را به عنوان یک سایت به اشتراکگذاری ویدئو شروع کرد، اما محتوای این پلتفرم در بیستمین سالگرد تاسیسش اساسا نحوه تفکر، احساس و تعامل ما را با یکدیگر تغییر داده است.
مجله معتبر تایمز در سال ۲۰۰۶ (یک سال بعد از راهاندازی یوتیوب)، فرد سال خود را «شما» انتخاب کرد و نوشت: بله شما! چون این شما هستید که «عصر اطلاعات» را کنترل میکنید. به دنیای خودتان خوش آمدید.
کاور این شماره از تایمز تصویری از یک کامپیوتر بود که صفحه نمایش آن آینه بود و تصویر خوانندگان را منعکس میکرد. این کاور به شکلی طراحی شده بود که زمانی که خواننده خود را در آینه نگاه میکرد، انگار ویدئویی از او در یوتیوب پخش میشد. تایمز در همان زمان به خوبی متوجه شده بود که این وبسایت نقش ما را در دنیای پیش رو تغییر خواهد داد.
یوتیوب در عرض این ۲۰ سال از یک ابزار جدید به یک ستون تزلزلناپذیر زیرساختهای فناوری تبدیل شده است. هر ماه حدود ۲/۵ میلیارد نفر وارد این سیستم میشوند و به گفته این شرکت، افرادی که یوتیوب را از طریق تلویزیون خود تماشا میکنند، روزانه یک میلیارد ساعت ویدئو مصرف میکنند. اما به همان اندازه که یوتیوب نحوه استفاده ما از اینترنت را تغییر داده، به همان اندازه تأثیر قابل توجهی بر زندگی آفلاین ما هم داشته است.
«مارک برگن» روزنامهنگار آمریکایی در کتاب خود تحت عنوان «لایک، کامنت و اشتراک» مینویسد: چندی پیش هیچکس یوتیوب را جدی نمیگرفت. اما این پلتفرم از بسیاری جهات، بستر جدیدی را برای رسانههای اجتماعی مدرن فراهم کرد و در طول تاریخ خود تصمیماتی اتخاذ کرد که نحوه عملکرد توجه، پول، ایدئولوژی و هر چیز دیگری را شکل داد.
ویدئوهای یوتیوب سهم عظیمی در آگاهی جمعی ما داشتهاند و به ما یاد دادهاند که چه چیزی ما را به هم نزدیک میکند، چه چیزی ما را از هم دور میکند، چه چیزی ما را میخنداند و چه چیزی ما را به گریه میاندازد.
برگن میگوید: تمام پویاییهای رسانههای اجتماعی – توجه، شهرت، مختل کردن رسانههای قدیمی– عمدتاً به دلیل مدل مالی ساخته شده توسط یوتیوب رشد کردهاند. ماهیت انسان در ۲۰ سال گذشته تغییر کرده است و یوتیوب در این چند سال به یک نقطه ارتباطی تبدیل شده و نگاه ما را در مورد خودمان و یکدیگر تغییر داده است.
یوتیوب از زمان شروع ساده خود به عنوان مکانی برای آماتورها، امروزه چنان غولپیکر است که خود را «هالیوود جدید» مینامد. یوتیوب اولین سرویس پخش تلویزیونی در جهان است که کاربران هر روز میلیاردها ساعت آن را تماشا میکنند. یوتیوبرهای پیشرو حتی از استودیوهای مشهور بهتر عمل میکنند. برای مقایسه، تخمین زده میشود که در سال ۲۰۲۴، ۸۲۳ میلیون بلیت سینما در سراسر ایالات متحده و کانادا فروخته شده است؛ در حالی که موفقترین ویدئوی MrBeast به تنهایی ۷۶۲ میلیون بازدید داشته است، یعنی تقریباً یک تماشا برای هر ۱۰ نفر روی زمین.
«مک گریدی»، محقق ارشد ابتکار زیرساخت عمومی دیجیتال در دانشگاه ماساچوست آمهرست در آمریکا، میگوید: یوتیوب فقط یک وسیله نقلیه ای برای حرفهایها نیست، بلکه یک بازوی ویدئویی پیشفرض اینترنت است. یوتیوب یک زیرساخت است و ابزاری حیاتی است که افراد عادی برای برقراری ارتباط از آن استفاده میکنند.
در ادامه آمار و ارقامی از یوتیوب را ارائه میدهیم تا بهتر متوجه سیر توسعه و پیشرفت این پلتفرم را درک کنیم:
درآمد یوتیوبرها
میزان درآمد از یوتیوب به چند فاکتور بستگی دارد. خیلی از مردم فکر میکنند یوتیوب در ازای هر بازدید از ویدئوی شما پول پرداخت میکند، اما این تصور اشتباه است. ۲ نوع بازدید از یوتیوب داریم بازدیدهای ویدئویی و بازدیدهای تبلیغاتی. منظور از بازدیدهای ویدئویی تعداد بازدیدی است که ویدئوی شما دریافت کرده است و بازدیدهای تبلیغاتی تعداد بازدیدی است که تبلیغات در ویدئوی شما دریافت میکند. یوتیوب به میزان بازدید دریافتی از بازدید تبلیغاتی شما پول میدهد. یعنی اگر ویدئوی شما بازدید میلیونی هم داشته باشد، اما تبلیغی روی آن ویدئو نباشد، هیچ پولی به شما تعلق نمیگیرد.
به طور کلی، به درآمد رسیدن یوتیوبرها شرایطی دارد که عبارت است از:
کانال یوتیوبش حداقل هزار مشترک (سابسکرایبر) داشته باشد.
بازدید ویدئوهای کانال در یک سال اخیر حداقل چهار هزار ساعت باشد.
محتوای کانال باید با خط مشیها و سیاستهای محتوایی و تبلیغاتی گوگل سازگار باشد.
برای تسویه حساب و برداشت پول، درآمد باید حداقل به ۱۰۰ دلار رسیده باشد.
دومین وبسایت پربازدید جهان
یوتیوب با بیش از ۷۹ میلیارد بازدید سالانه، دومین وبسایت پربازدید در سراسر جهان است. جایگاه اول این فهرست وبسایت شرکت مادرش یعنی گوگل به خود اختصاص داده است.
محبوبترین پلتفرم رسانههای اجتماعی در آمریکا
در میان کاربران ایالات متحده، یوتیوب محبوبترین پلتفرم رسانه اجتماعی است که از فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و حتی تیکتاک پیشی گرفته است.
۱۰۰ میلیون مشترک پولی
خدمات پریمیوم یکی از سادهترین راهها برای کسب درآمد پلتفرمهای رسانههای اجتماعی است و یوتیوب نیز از این قاعده مستثنی نیست. این پلتفرم در حال حاضر ۱۰۰ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد.
دومین برنامه ویدئویی موبایل محبوب در سراسر جهان
طبق آمار «استاتیستا»، یوتیوب در رتبه دوم لیست محبوبترین برنامههای ویدئویی موبایل در سراسر جهان قرار دارد. این در حالی است که در سال گذشته پس از تیکتاک و نتفلیکس در جایگاه سوم قرار داشت.
جای تعجب نیست که تیکتاک با ۸۷۵ میلیون دانلود در سرتاسر جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. یوتیوب اکنون با کمتر از نیم میلیون دانلود بین این ۲، نتفلیکس را به سختی شکست داده است.
پراستفادهترین اپلیکیشن موبایلی
یوتیوب در بالای لیست برنامههای تلفن همراه برای کاربران فعال ماهانه و کل زمان صرف شده در برنامه قرار دارد. همچنین پس از تیکتاک در رتبه دوم هزینههای مصرف کننده برای برنامههای تلفن همراه قرار دارد.
دومین صفحه پربازدید ویکیپدیا در سال ۲۰۲۴
ویکیپدیا مکانی عالی برای دریافت خلاصهای سریع از تقریباً هر چیزی است که میتوانید در اینترنت جستوجو کنید. جایگاه یوتیوب به عنوان شماره ۲ ویکیپدیا نشان میدهد که مردم علاقهمند به یادگیری بیشتر در مورد این پلتفرم هستند - که نشانه خوبی از مرتبط بودن این پلتفرم با فضای مورد نیاز کاربران است.
بیش از ۲۱۶ میلیون کاربر از میان بزرگسال آمریکا
تا سال ۲۰۲۳، حدود ۲۶۲ میلیون بزرگسال در آمریکا کاربر یوتیوب بودند؛ یعنی حدود ۸۲/۴ درصد از کل بزرگسالان آمریکا از یوتیوب استفاده میکنند. این آمار نشان میدهد که این پلتفرم چقدر محبوب است، زمانی که بیش از چهار نفر از هر پنج بزرگسال آمریکایی به این پلتفرم دسترسی دارند.
بیش از نیمی از کاربران مرد هستند
کاربران مرد یوتیوب همچنان اکثریت یوتیوب را تشکیل میدهند، به طوری که ۵۴/۳ درصد از کاربران را مردان و ۴۵/۷ درصد آن را زنان تشکیل میدهند.
۲۵ تا ۳۴ سال؛ بزرگترین گروه سنی یوتیوب
برخلاف پلتفرمهای رقیب مانند تیکتاک، که پایگاه کاربران آن به شدت نسل زد را تغییر میدهد، یوتیوب همچنان یک پلتفرم محبوب برای کاربران در تمامی نسلها به شمار میآید. بیشترین توزیع پایگاه کاربران یوتیوب بین ۲۵ تا ۳۴ سال و پس از آن افراد ۳۵ تا ۴۴ سال و سپس ۱۸ تا ۲۴ سال قرار دارند.
نمودار بالا توزیع کاربران یوتیوب را در سراسر جهان از فوریه ۲۰۲۵ بر اساس گروه سنی و جنسیت نشان میدهد.
کاربران یوتیوب آمریکا معمولاً تحصیلکرده هستند
در حالی که برخی از پلتفرمها، مانند BeReal و تیکتاک، سطح تحصیلات نسبتاً پایینی در بین کاربران خود دارند، کاربران یوتیوب تحصیلات نسبتا بالایی دارند. ۸۷ درصد از کاربران یوتیوب دانشآموخته دانشگاهی شناخته میشوند که ۹۰ درصد آنها فارغالتحصیل دانشگاهی یا بالاتر به شمار میآیند.
پایگاه کاربری متنوع در آمریکا
در ایالات متحده، پایگاه کاربران یوتیوب بسیار متنوع است. طبق مرکز تحقیقات Pew، استفاده از یوتیوب کم و بیش به طور مساوی بین جمعیت سفیدپوست (۸۲ درصد)، سیاهپوست (۸۸ درصد)، اسپانیایی (۸۹ درصد) و آسیایی (۹۳ درصد) تقسیم شده است.
امارات متحده عربی بالاترین ضریب نفوذ یوتیوب را دارد
وقتی صحبت از ضریب نفوذ جهانی برنامه یوتیوب به میان میآید، امارات متحده عربی با ۹۴/۱ درصد نفوذ پیشتاز است. ضریب نفوذ یوتیوب در کانادا ۸۷/۵ درصد و در آمریکا با ۷۷/۴ درصد است.
یک میلیارد ساعت تماشای محتوا در روز
به گفته گوگل، کاربران روزانه بیش از یک میلیارد ساعت وقت خود را صرف تماشای ویدئوهای یوتیوب میکنند.
۲۹ ساعت در ماه در یوتیوب موبایل
به احتمال زیاد، یوتیوب یکی از برنامههایی است که زمان تماشای ویدئوی بسیاری از کاربران را به خود اختصاص میدهد. در سال ۲۰۲۴، کاربران در سراسر جهان هر ماه به طور متوسط ۲۹ ساعت را در برنامه تلفن همراه یوتیوب سپری کردند. جالب است بدانید که تایلندیها بیشترین زمان را به صورت ماهانه در یوتیوب موبایل صرف میکنند. کاربران تایلندی هر ماه حدود ۴۹ ساعت از این برنامه استفاده میکنند و کاربران سوئیسی کمترین زمان را در این اپلیکیشن میگذرانند یعنی کمتر از ۱۰ ساعت در ماه. کاربران در آمریکا به عنوان مهد این پلتفرم، هر ماه ۲۶/۲۱ ساعت را در یوتیوب صرف میکنند.
بخش کودکان یوتیوب در سال ۲۰۱۴ شاهد ۱۴۴ میلیون دانلود بود
«یوتیوب کیدز» بهترین سال خود را تا به امروز در سال ۲۰۲۴ سپری کرد و ۱۴۴ میلیون بار دانلود شد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ میزان دانلود آن ۱۰۲ میلیون بار بود.
به طور کلی - به غیر از کاهش جزئی در سال ۲۰۲۱ – دانلود یوتیوب کیدز از زمان راهاندازی آن در سال ۲۰۱۶ همواره رو افزایش بوده است.
فقط ۱/۱ درصد از کاربران به طور انحصاری از یوتیوب استفاده میکنند
اکثریت قریب به اتفاق کاربران یوتیوب در دیگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی هم فعالیت میکنند و فقط ۱/۱ درصد به طور انحصاری فقط از یوتیوب استفاده میکنند. بیشترین همپوشانی در پایگاه کاربران مربوط به اینستاگرام (۷۷ درصد)، فیسبوک (۷۵/۳ درصد) و واتساپ (۷۱/۴ درصد) است.
۳۲ درصد از بزرگسالان آمریکا اخبار را در یوتیوب دنبال میکنند
بسیاری از کاربران اینترنت برای دریافت اخبار خود به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی متکی هستند، اما انتخاب پلتفرم به سلیقه و روحیه افراد بستگی دارد. اگرچه فیسبوک در طول سالها کاهش جزئی داشته است، اما با اختصاص ۳۳ درصد از بازار همچنان محبوبترین سایت خبری برای بزرگسالان آمریکا به شمار میآید، در حالی که یوتیوب با ۳۲ درصد پس از آن قرار میگیرد.
MrBeast بیشترین مشترک را در کانال یوتیوب دارد
MrBeast با ۳۶۰ میلیون مشترک در صدر فهرست کانالهای محبوب یوتیوب قرار دارد. او با محتوای ویدئویی بشردوستانه خود موفقیت بزرگی را به دست آورده است. MrBeast با درآمد سالانه 30 میلیون دلار خود را به عنوان یک یوتیوبر موفق در سنین جوانی تثبیت کرده است که حساب های بانکی او را به جوش می آورد. درآمد آقای Beast از یوتیوب حدود سه میلیون دلار در ماه است که بیشتر به ساخت ویدئوها بازمی گردد.
بعد از آن کانال T-Series با ۲۸۶ میلیون مشترک در رده دوم و Cocomelon با ۱۸۹ میلیون مشترک در رده سوم قرار دارند.
بیش از ۱۱۳ میلیون کانال در یوتیوب وجود دارد
یک محقق کشف کرده که حدود ۱۱۳/۹ میلیون کانال یوتیوب در این پلتفرم ایجاد شده است. این بدان معناست که حدود ۴/۴ درصد از ۲/۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه یوتیوب یک کانال برای خودشان ایجاد کردهاند و بقیه کاربران صرفاً مصرف کننده محتوا هستند.
تنها ۱۴ کانال بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک دارند
تنها تعداد انگشتشماری از کانالها به مرز ۱۰۰ میلیون مشترک رسیدهاند. ۸۰ کانال بیش از ۵۰ میلیون مشترک دارند.
پربازدیدترین کانال در یوتیوب موسیقی و محتوای کودکان است
موسیقی همچنان عامل اصلی ترافیک کاربران یوتیوب است و بعد از آن کانال مخصوص کودکان قرار میگیرد. همین امر باعث شده است که یوتیوب یک مرکز موسیقی با نام «یوتیوب میوزیک» ایجاد کند که اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک دارد.
«بیبی شارک» پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب در تمام دوران است
دلیلی وجود دارد که آهنگهای خاصی مورد توجه قرار میگیرند، و بدیهی است که Baby Shark فرمول عالی را به عنوان پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب برای سالها در وهله اول پیدا کرده است. این ویدئو تاکنن نزدیک به ۱۶ میلیارد بار دیده شده است، اما به نقطه عطفی تبدیل شد که اولین (و تنها) ویدئویی بود که در سال ۲۰۲۱ به ۱۰ میلیارد بازدید از یوتیوب رسید.
۱۴ میلیارد ویدئو در یوتیوب وجود دارد
با وجود چنین تعداد زیادی ویدئو در پلتفرم، توجه به تاکتیکهای سئوی یوتیوب برای اطمینان از یافتن محتوای شما در میان رقبا بسیار مهم است.
محتوای ویروسی یوتیوب میتواند در کمتر از یک روز به ۱۰۰ میلیون بازدید برسد
برخی از ویدئوهای پرطرفدار یوتیوب در کمتر از یک روز میتوانند ۱۰۰ میلیون بار تماشا شوند. ویدئوی یوتیوبی گروه موسیقی پاپ کرهای BTS، رکورد سریعترین ویدئو برای رسیدن به ۱۰۰ میلیون بازدید را دارد.
رشد عظیم جوامع گیمر
به گفته گوگل، یوتیوب مکانی برای تولیدکنندگان محتوای بازی است. بسیاری از جوامع، از Roblox گرفته تا Minecraft، شاهد موفقیت در رسیدن به مخاطبان هدف خود در یوتیوب بودهاند.
ششمین پلتفرم بزرگ تبلیغات دیجیتال در آمریکا
یوتیوب با ۸/۲۹ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی در ایالات متحده، ششمین پلتفرم بزرگ تبلیغات دیجیتال در این کشور است. با این حال، اگر ۷۷/۴۹ میلیارد دلار گوگل را بشکند، به سرعت به رتبه اول میرسد.
انتهای پیام/
نظر شما