سوریه‌سازی ایران یا حفظ نظام؛ مطلوب تندروها کدام است؟/ راز افشاگری نبویان علیه تجمعات حجاب 

اجرای قانون عفاف و حجاب تا زمانی که با ایجاد دوقطبی برای کل ساختار حکمرانی آسیب‌زا باشد، اجرا نخواهد شد. چنانچه علاوه بر نبویان افراد دیگری نیز در جبهه پایداری با این راهبرد هم داستان شوند، احتمالا در آینده نزدیک شاهد انشقاق درون این جبهه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ سید محمود نبویان، نماینده مجلس و از چهره‌های شاخص جبهه پایداری که از طراحان و مدافعان «لایحه عفاف و حجاب» بود، در پی بالا گرفتن تحرکات برخی اعضای این جبهه در تجمعات حجاب مقابل مجلس با انتشار ویدئوها و توئیتی‌هایی از توقف اجرای آن دفاع کرد. این سخنان بی‌سابقه وی واکنش‌های متعددی را در میان فعالان رسانه‌ای و نیز در فضای مجازی برانگیخته است. البته این اولین باری نیست که نبویان موضع متفاوتی نسبت به جریان کلی جبهه پایداری می‌گیرد.

بیشتر بخوانید؛

اصرار به اجرای قانون حجاب یا عدم آن، کدام‌یک لج‌بازی است؟

نبویان در بخشی از ویدئویی که در کانال ایتا منتشر کرده تفاوت شرایط فعلی کشور و شرایط زمان تصویب لایحه عفاف و حجاب را دلیلی اصلی موافقتش با توقف این لایحه دانسته و گفته است: «زمانی که ما لایحه حجاب را تصویب کردیم قبل از سقوط سوریه بود، قبل از شهادت سیدحسن بود و شرایط را می‌دانید. اما بر اساس اینکه مبادا دشمن بخواهد ایران را سوریه‌سازی بکند. دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی گفته است که فعلا جلوی هر چیزی که باعث دوقطبی‌سازی شود را باید گرفت.»

چهره شاخص جبهه پایداری همچنین هدف از این دو قطبی‌سازی‌ها را رو در روی هم قرار دادن مجلس و شورای عالی امنیت ملی می‌داند و گفته است: «ابلاغ این قانون به مصلحت نیست و با توجه به شرایط فعلی نباید انجام شود اما برخی با انتقادات غیرمنطقی به رئیس مجلس میخواهند، مجلس را مقابل شورای عالی امنیت ملی قرار دهند.»

این نماینده مجلس چند ساعت پس از انتشار ویدئوهای مذکور، در رد ادعای سکولاریزه شدن حکومت به علت عدم اجرای قوانینی مانند عفاف و حجاب نوشت: «برخی دلسوزان می‌گویند که عدم اجرای قانون حجاب و برخی احکام دیگر، این نظام را یک نظام سکولار خواهد کرد. ‏آیا عدم توفیق حضرت علی (ع) در اجرای کامل برخی احکام و اصلاح آنها بعلت معذوریت، به‌معنای سکولار بودن حکومت ایشان بود؟! ‏این سخن درست نیست چون در رأس حکومت، نائب امام زمان (عج) قراردارد.»

وی همپنین یک روز پس از تجمع ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ در مقابل مجلس نیز با انتشار توئیتی این حرکات را زمینه‌ساز حوادث امنیتی و ایجاد ناآرامی در کشور معرفی کرده و نوشته بود: «ابعاد برنامه‌ریزی جریان تندرو برای بحران‌سازی بر سر مسئله حجاب در کشور:۱- ایجاد دوقطبی و تشدید لجاجت اجتماعی بر سر حجاب در دستور کار جریانات تندرو قرار گرفته است.۲- فراخوان تجمع سراسری درباره حجاب تکمیل کننده برنامه دشمن برای ایجاد ناآرامی در کشور است. ۳- کشاندن اعتراض مستقیم به سطح رهبرانقلاب در شبکه‌های اجتماعی برنامه دیگر این جریان است.۴- طرف خارجی با استقبال از این دوقطبی درصدد ایجاد یک رخداد امنیتی و به دنبال آن موج جدید برهنگی در کشور است.»

اما با وجود رسیدن موج مخالفت با تجمعات غیرقانونی درباره حجاب به درون جبهه پایداری، حامیان اجرای قانون حجاب و عفاف حدود دو هفته است که مقابل مجلس شورای اسلامی تحصن کرده‌اند. آن‌ها در حالی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس را به ترک فعل در اجرای قانون متهم می‌کنند که به گواه بسیاری از مسئوالان علی‌رتبه نظام، عدم اجرای قانون حجاب تصمیم شورای عالی امنیت ملی است. موسی علیزاده یکی از روحانیونی که مقابل مجلس دست به تحصن و اعتصاب غذا در ماه مبارک رمضان زده است در گفتگوی میدانی با خبرنگار ایسکانیوز، تنها شرط پایان دادن به این رفتار اعتراضی را اجرای قانون عفاف و حجاب می‌داند.

مقام‌های مختلف دولتی از جمله مسئولین وزارت کشور و فرمانداری تهران بارها برگزاری این تجمعات را غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم دانسته‌اند، با این حال برگزارکنندگان تجمعات بدون توجه به هشدارهای آن‌ها به اعتراضات ادامه می‌دهند. نکته جالب ماجرا اینجاست که حامیان و برگزارکنندگان این تجمعات در آغاز کار مدعی بودند که تجمع برای عفاف و حجاب نیازی به مجوز ندارد و بنابراین غیرقانونی نیست. با این حال امیرحسین ثابتی، نماینده تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری در تجمع سه‌شنبه ۲۱ اسفند مقابل مجلس، در میان معترضین ضمن اعتراف به غیرقانونی بودن این حرکت گفت: « [تحصن] قانونا مجوز می‌خواهد، ولی به یکی از نمایندگان گفتم وقتی ظریف را غیرقانونی معاون راهبردی رئیس‌جمهور کردید، غلط می‌کنید به چهار نفر جلوی مجلس بگویید تجمع نکن. اگر قرار است قانون اجرا شود، از بالا اجرا کنید»!

نبویان، سبیل جدید حملات تندروها به بهانه قانون عفاف و حجاب

همانطور که پیش‌بینی می‌شد مخالفت‌های نبویان با جریان حامی تجمعات خیابانی برای حجاب، نام وی را نیز در لیست سیاه تندروها قرار داد. حمید رسایی که در ماه‌های اخیر بارها به رئیس مجلس برای عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب تذکر داده است، حالا در کانال تلگرامی خود با اشاره به اظهارات ویدئویی اخیر نبویان نوشته است: «ناگهان برادری که مردم از او انتظار نداشتند، برای این تخلف قانونی (عدم ابلاغ قانون حجاب) لباس شرعی دوخت! برای خیلی‌ها موضع آ نبویان قابل هضم نبود برخی متأسف، برخی عصبانی و البته جماعتی پشکن می‌زنند که خوب این‌ها را روبروی هم قرار دادیم. برای من اما عجیب نبود چون فقط تحلیل‌های ایشان در برجام را واقعی می‌بینم.»

پایگاه خبری رجانیوز؛ ارگان رسانه‌ای جبهه پایداری نیز ضمن انتقاد از به کار بردن کلمه «تندرو» در اظهارات نبویان خطاب به وی نوشته است: «آقای نبویان؛ کلمه «تندرو» که متاسفانه در کلام شما بازتاب پیدا کرده، در منطق جریان فاسد رسانه‌ای، کل جریان انقلابی از جمله خود شما را شامل می‌شود. شما در سخنان خود فرمودید دشمن خارجی و نفاق داخلی به دنبال تعمیق شکاف‌های اجتماعی هستند و مع‌الاسف در ساعات گذشته، سخنان شما چنین بهانه‌ای را برای آنان فراهم کرده است. دو جریانی که اولی شما را «تندرو» می‌خواند و دومی حضور شما در ستاد جلیلی را «گناه نابخشودنی» می‌داند، اکنون به بهانه سخنان اخیر شما مشغول سلاخی نیروهای انقلابی شده‌اند.»

صادق کوشکی، فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری و سخنران جنجالی تجمع ۲۱ اسفند مقابل مجلس که رئیس‌جمهور را به منافقین تشبیه کرده بود نیز ضمن اتهام بی‌خبری از محتوای قانون عفاف و حجاب به یکی از طراحان آن! نوشته است: «جناب آقای نبویان قانون عفاف و حجاب را خوانده بودند متوجه می شدند که این قانون آن قدر ملایم و بدون سخت گیری است که درصد قلیلی از افراد بی حجابی با آن مخالفت خواهند کرد و به هیچ روی موجب مشکل در جامعه نمی شود!»
وی در ادامه نیز ضمن رد سخنان نبویان درباره ایجاد دوقطبی درپی پافشاری بر قانون حجاب و عفاف نوشته است: «اشتباه دیگر آقای نبویان آن است که هر گونه دو قطبی را موجب آسیب به امنیت کشور می‌دانند. آیا مخالفت قاطع رهبر انقلاب با مذاکره با آمریکا جامعه را دو قطبی نکرده است؟ آیا این دوقطبی‌سازی اشتباه است و به امنیت ملی آسیب می زند؟ به نظر جناب آقای نبویان رهبر انقلاب باید برای پیشگیری از دوقطبی شدن جامعه،تسلیم نظر کاملا غلط پزشکیان و حامیانش در خصوص لزوم مذاکره با آمریکا می شدند؟»

علاوه بر این در روزهای گذشته کانال ایتا و شبکه ویراستی که رسانه‌های اصلی جبهه پایداری در فضای مجازی هستند تبدیل به فضای نقدهای تند علیه نبویان شده‌اند. محمدصالح مشفقی‌پور، استاد جامعه‌المصطفی و از چهره‌های نزدیک به این جبهه، در واکنشی به توئیت نبویان درباره ابعاد برنامه‌ریزی جریان تندرو برای بحران‌سازی بر سر مسئله حجاب در کشور نوشته است: «شما که معمّم هستید و از قضا با رأی همین (به تعبیر زشت شما) «تندروها» به مجلس راه یافته اید! باید بدانید که دو قطبی در موضوع حجاب، دوقطبیِ «حق - باطل»؛ «حکم خدا - حکم شیطان»؛ و «حرام الهی- حلال الهی» است و نه دو قطبی کاذب که از آن بپرهیزیم! آقای نبویان! در زمانه ای که بر «تساهل و تسامح و کوتاه نشستن از احکام الهی» وفاق شده است، شما طرف عمامه خودتان (احکام الهی) بایستید.»

در این چارچوب #نبویان این روزها به یکی از هشتک‌های داغ شبکه ویراستی تبدیل شده و ویراست‌های متعددی تا لحظه نگارش این گزارش در انتقاد به اظهارات اخیر نماینده تهران درباره قانون عفاف و حجاب در این شبکه منتشر شده است که برخی از آن‌ها حاوی اتهامات بسیار تند علیه وی است.

مثلا کاربری با هشتک نسل-شهدا نوشته است: «ای انقلابیون!به پاخیزیدوبیرون برانید #نبویان های امویان این جرثومه های فسادغده سرطانی ومهره شیطانی راکه در بدنه حکومت لانه خوش کرده‌اند واحکام الهی رابه بازیچه گرفته‌اند. والله به سرسوزنی نه خداراقبول دارند نه مردم را. دشمن خدا ودوست دشمن‌اند.از رهبری عزیز، روحانیت معزز وسادات پوزش می‌طلبیم. #نسل_شهدا»

کاربر دیگری نیز با اشاره به مخالفت‌های نبویان با روحانی در ماجرای برجام نوشته است: «باورم نمیشه آقای نبویان شما هم؟؟ مگه پزشکیان ادامه روحانی نیست چطور است انقدر به روحانی منتقد باشید و سمت پزشکیان بی قانون !! نکنه شما هم در تله وفاق گیر افتادید!! ما جریان تندرو هستیم؟! از ما رای گرفتید حالا شدیم تندرو ؟!عجب !!»

ابوالقاسم طالبی، فیلم‌ساز سینما و تلویزیون نیز وارد گود انتقاد از نبویان شده و از وی خواسته است تا حرفش را پس بگیرد. وی نوشته است: «جناب نبویان مقایسه ایران و رهبر عزیزش با سوریه نشان از غلبه جنگ روانی رسانه های لیبرال بر شما و بعضی دیگر از دوستان است. غوغا کردند تا حرام شرعی و سیاسی را مجاز بدانید و پالس بدهید که ما ترسیده ایم. حرفتان را پس بگیرید.#حجاب»

پای نوحجتیه در میان است؟/ احتمال انشقاق در جبهه پایداری

در هفته پایانی فعالیت مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳ محمدجواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در صحن علنی مجلس مدعی شد برخی از افرادی که تجمعاتی درباره حجاب برگزار می‌کنند، در ازای این کار پول دریافت کرده‌اند. این اظهارات واکنش‌های زیادی را در میان نمایندگان مجلس و نیز محافل سیاسی برانگیخت. وی پس از آن سخنان در گفتگویی اعلام کرد: «اصلا قصد تهمت نداشتم، البته تهمت هم نزدم گفتم شنیدم چنین چیزی وجود دارد، گفتم دستگاه‌های امنیتی ورود پیدا کنند. ورود هم پیدا کردند و ان‌شاءالله گزارش کار را دستگاه امنیتی خواهند داد. اما معتقدم باید مراقب جریان نفوذ و جریان انجمن حجتیه و البته نوحجتیه‌ها هم باشیم.»

پیش از سخنان نیک‌بین نیز ادعایی درباره تحریک هواداران قانون عفاف و حجاب از سوی جریان موسوم به انجمن حجتیه مطرح شده بود، از جمله حجت‌الاسلام عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصول‌گرا درباره خاستگاه سیاسی تندروی درباره قانون عفاف و حجاب گفته بود: «بعید است از جای خاصی دستور گرفته باشند، در طول انقلاب هم حضور داشتند و الآن هم هستند و الآن هم رنگ عوض کردند. در واقع بخشی از انجمن حجتیه هستند و همان تفکرات را دارند. باید به این افراد کم محلی کرد و وزارت کشور نیز باید با آنان برخورد قانونی کند.»

با این حال آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم و از اعضای جدا شده از موسسه مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در خلال گفتگویی ضمن رد این ادعا گفته است: «انتساب این افراد به انجمن حجتیه درست نیست، ممکن است که انجمن حجتیه هم بخشی از این تفکر را قائل باشد، اما من این افراد را منسوب به یک گروه خاص نمی دانم. طیف های زیادی از احزاب و گروه های متعددی شاید این تفکر را داشته باشند اما عملا این تفکر نتیجه نداده است. شورای عالی امنیت ملی هم گفته که این قانون فعلا نباید اجرا شود.»

واقعیت این است که به جز حدس و گمان‌های رسانه‌ای هنوز فکت قابل استنادی درباره خاستگاه سیاسی و فکری مطالبات غیرمنطقی حامیان اجرای قانون عفاف و حجاب بدست نیامده است و بنابراین نمی‌توان این جریان را به تفکر منزوی انجمن حجتیه نسبت داد اما بر اساس حضور نمایندگان جبهه پایداری در تجمعات عفاف و حجاب و حمایت فعالان رسانه‌ای این جریان، انتساب آن به جبهه پایداری امری مستند است. هر چند با مخالفت‌های صریح اخیر سیدمحمود نبویان، این احتمال وجود دارد که افراد دیگری از این جریان نیز دست به مخالفت با اجرای قانون عفاف و حجاب در شرایط فعلی کشور بزنند.

در این راستا نقوی حسینی فعال سیاسی سیاسی اصول‌گرا درباره چنددستگی در میان جبهه پایداری گفته است: «در جبهه پایداری به عنوان یک جریان که طیفی را تشکیل می‌دهند، قطعا افراد تندرو، معتدل و واقعی هم وجود دارد. به نظرم آن بخشی که به اصطلاح معتدل‌تر و واقع بین هستند، قطعا اولین نفراتی بودند که در این ماجرا موضع گرفتند و در روزهای آینده نیز شاهد موضع گیری‌های دیگری از این طیف خواهیم بود. بخش عمده‌ای از افراد در بین جبهه پایداری مقابل این تندروی‌ها خواهند ایستاد.» اگر پیش‌بینی این فعال سیاسی درست از آب درآید، انشقاق در جبهه پایداری این بار بر سر مسئله حجاب رخ خواهد داد. انشقاقی که پیش از این نیز با جدا شدن جریان سیاسی «شریان» در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی از جبهه پایداری تجربه شده بود.

سوریه‌سازی ایران با ایجاد دوقطبی‌های مکرر

پیشگیری از زمینه‌سازی برای ایجاد دوقطبی‌های کاذب از جمله مسائل مهمی است که بارها در بیانات رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید شده است. دوقطبی‌هایی که در صورت استمرار ممکن است با انحراف افکار مسئولین و انرژی آن‌ها از مسائل اصلی کشور و نیز سرگرم شدن جامعه به شبه مسئله‌ها سرنوشتی مانند سوریه را برای ایران رقم بزند.

در شرایط فعلی که کشور با انواع مشکلات داخلی و تهدیدات خارجی روبرو شده است، اگر اجرای قانون حجاب زمینه تشدید دوقطبی‌ها و سوریه‌سازی کشور را فراهم کند، قطعا اجرای آن به صلاح جامعه و نظام حکمرانی نخواهد بود و به این دلیل شورای عالی امنیت ملی اجرای آن را متوقف کرده است. زیرا مقدم بر اجرای هر قانونی، فراهم بودن شالوده‌ای به نام «نظام حکمرانی» برای اجرا و نظارت بر قوانین قرار دارد و واضح است که اگر این بستر آسیب ببیند دیگر نه تنها قانون حجاب بلکه هیچ یک از قوانینی که در این نظام تصویب شده‌اند، فرصتی برای عرضه اندام نخواهند داشت.

نبویان روز گذشته در ویدئویی دیگر، بر مبنای استدلال‌هایی از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری توضیح داد: «اسلام یعنی حکومت؛ حجاب، نماز و روزه مطلوب اصلی نیست، مطلوب اصلی حفظ نظام است؛ پس نگویند اگر حجاب نبود این چه نظام اسلامی است؟ خیر اگر لایحه حجاب موجب تضعیف نظام است باید کنار گذاشته شود؛ تا کی؟ تا هر وقتی که نظام ضربه نبیند.»

بر اساس جمله مشهور «حفظ نظام اوجب واجبات است» امام خمینی (ره)، چنانچه میان کل (نظام) و جزء (یک قانون) ولی به صورت موقتی تعارض منافع ایجاد شود، به حکم منطق هرگز کل فدای جزء نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1262095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =