دانشگاه‌ها نیازمند اصلاح ساختاری برای انطباق با تحولات هوش مصنوعی

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: عقب ماندگی دانشگاه‌های کشور به عقب ماندگی ساختاری در دانشگاه‌ها بازمی‌گردد.

علی‌محمد احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در آموزش عالی اظهار کرد: واقعیت این است که دانشگاه‌های ایران در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای شرق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی که در سال‌های اخیر توانسته‌اند خود را با تحولات حوزه صنعت و نوآوری تطبیق دهند، تا حدودی عقب است. این تأخیر ناشی از عدم توانایی در انطباق با تغییرات سریع علمی و فناوری است که به‌ویژه در زمینه‌های نوین مانند هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات مشاهده می‌شود.

وی افزود: در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها در این کشورها با ایجاد برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار و همکاری نزدیک با صنایع، به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند، دانشگاه‌های ما هنوز در این زمینه‌ها نیاز به اصلاحات اساسی دارند. برای جبران این عقب‌ماندگی، ضروری است که ما به‌طور جدی به بازنگری در ساختار آموزشی و پژوهشی خود پرداخته و با بهره‌گیری از تجربیات موفق دیگر کشورها، رویکردهای نوین را در دانشگاه‌های خود پیاده‌سازی کنیم.

به گفته احمدی، این تغییرات نه‌تنها به نفع دانشگاه‌ها بلکه به نفع کل جامعه و اقتصاد کشور خواهد بود، چرا که با تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، می‌توانیم به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی در جامعه کمک کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به عقب‌ماندگی‌های دانشگاه‌های ما در زمینه علوم نوین بیان کرد: این عقب‌ماندگی به اصلاحات ساختاری در دانشگاه‌ها برمی‌گردد. ما نتوانسته‌ایم فرایند دانشگاه ماموریت‌محور را به‌خوبی اجرا کنیم. به دلیل عدم وجود نقشه علمی کشور یا اجرای نادرست آن، دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند به‌عنوان نهادهای توسعه‌ای در پاسخ به تحولات و مطالبات جامعه در عرصه‌های صنعتی، اجتماعی و اقتصادی عمل کنند.

احمدی گفت: استفاده از فناوری‌های جدید، به‌ویژه هوش مصنوعی، می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت آموزشی داشته باشد. اما این استفاده نیاز به آموزش و آماده‌سازی اساتید دارد.

وی اضافه کرد: سرعت تحولات علمی افزایش یافته و ما در حال ورود به یک عصر جدید هستیم. در سه دهه گذشته، تمرکز ما بر حوزه IT و اینترنت بوده است، اما اکنون باید به هوش مصنوعی توجه کنیم. دانشگاه‌ها باید توانایی انطباق با این تحولات را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: هوش مصنوعی باید به‌عنوان یک پدیده نوین در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. اگر دانشگاه‌ها نتوانند از ظرفیت‌های هوش مصنوعی بهره‌برداری کنند، این پدیده به‌سرعت از دست خواهد رفت. ما باید به‌طور هدفمند به بررسی ماهیت هوش مصنوعی و کاربردهای آن بپردازیم و از آن برای خلق ارزش افزوده در کشور استفاده کنیم.

احمدی عنوان کرد: متأسفانه، در حال حاضر، دانشگاه‌ها هنوز به‌طور کامل آمادگی استفاده از این فناوری‌ها را ندارند. هر بخش دانشگاه برداشت متفاوتی از هوش مصنوعی دارد و این جزیره‌ای عمل کردن می‌تواند منجر به هدررفت منابع شود. ما نیاز به یک رویکرد سیستمی داریم تا دانشگاه‌ها را به‌سمت استفاده بهینه از هوش مصنوعی هدایت کنیم.

وی گفت: وزارت علوم باید به‌عنوان متولی این امر، برنامه‌ای جامع برای ورود به این پدیده جدید داشته باشد. آیا ما آمادگی داریم که به‌طور سیستماتیک و هدفمند به هوش مصنوعی بپردازیم؟ این سؤال بسیار مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که تغییرات و تحولات در آموزش عالی باید به‌گونه‌ای باشد که دانشگاه‌ها از لحاظ ساختاری و اجرایی بتوانند با تحولات نوین همگام شوند. برای ورود به عصر جدید هوش مصنوعی، نیاز به یک هم‌افزایی و همکاری بین دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی داریم تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی بهره‌برداری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1262464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =