به گزارش ایسکانیوز، ابتکار اجرای این برنامه توسط مؤسسه آموزشی «نیکنامان آموزش، ورتا» و با مدیریت معصومه خانکی، از مشاوران باسابقه کنکور و یکی از چهرههای فعال حوزه آموزش در دانشگاه تهران برگزار شد. در این اردو، بیش از ۲۰۰ دانشآموز از سراسر کشور حضور داشتند
از سراسر کشور تا قلب دانشگاه تهران
شرکتکنندگان این اردو از استانهای مختلف کشور، از جمله اهواز، بندرعباس، کرمان، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، زاهدان و … خود را به تهران رسانده بودند تا تعطیلات نوروزی را به فرصتی برای تمرکز کامل بر مطالعه تبدیل کنند.این رویداد برای نخستینبار در فضای رسمی و آکادمیک دانشگاه تهران برگزار شد؛ محیطی که با زیرساختهای آموزشی مناسب، بستری متفاوت از محیط خانه یا کلاسهای عمومی برای داوطلبان فراهم آورد.
بر اساس برنامهریزی ارائهشده توسط مؤسسه ورتا، دانشآموزان روز خود را از ساعت ۶ صبح آغاز کرده و تا ساعت ۱۰ شب بهصورت پیوسته و با زمانبندی دقیق، مشغول مطالعه و مرور دروس بودند. این برنامه شامل بازههای مطالعه فردی، جلسات جمعبندی گروهی، رفع اشکال، آزمونهای شبیهسازیشده و کارگاههای انگیزشی میشد.
خدمات فراتر از مطالعه
با هدف ایجاد تمرکز بیشتر، تمامی امکانات رفاهی نیز در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. برای شرکتکنندگانی که از شهرهای دیگر به تهران آمده بودند، پانسیونهای اقامتی مجهز با خدمات کامل رفتوآمد تدارک دیده شده بود. وعدههای غذایی کامل، شامل صبحانه، ناهار، شام و میانوعده، بهصورت روزانه در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. همچنین امکان رفع اشکال حضوری و آنلاین در طول شبانهروز، توسط تیمی از مشاوران و دبیران، فراهم بود.
نظرات دانشآموزان
برخی از شرکتکنندگان در گفتوگو با ما، از تأثیر مثبت این اردو در بهبود نظم مطالعاتی و افزایش انگیزه صحبت کردند. سارا، دانشآموز رشته تجربی از تبریز گفت:
«توی خونه تمرکز لازم رو نداشتم. این اردو باعث شد بتونم جدیتر درس بخونم. حتی آزمون آخر اردو نشون داد که تراز من بیشتر شده.»
امیر، داوطلب رشته ریاضی از شیراز نیز چنین عنوان کرد:
«حضور بین دانشآموزانی که همه هدف مشترکی دارند خیلی انگیزهبخشه. احساس رقابت سالمی به وجود میاد و برنامهریزیها باعث میشه از زمانت بهترین استفاده رو بکنی.»
بازخورد دانشآموزان و والدین از مدیریت خانکی در اردو دانشگاه تهران
از سوی دیگر، مشاوران حاضر در اردو، سه عامل «افزایش نظم»، «تمرکز» و «ایجاد فضای روانی امن» را از مهمترین دلایل موفقیت این برنامه عنوان کردند.
یکی از مشاوران ارشد مؤسسه ورتا در اینباره گفت:
«بسیاری از این دانشآموزان پیش از حضور در اردو، مطالعههایی پراکنده و بدون انسجام داشتند؛ نه ساعت مشخصی برای درس خواندن داشتند، نه روال ثابتی. اما حالا نهتنها ساعات مطالعهشان بهطور چشمگیری بیشتر شده، بلکه کیفیت یادگیری و تمرکز آنها هم محسوساً بالا رفته. فضای جمعی، برنامهریزی دقیق و محیط روانی سالم، تأثیر عمیقی روی عملکرد تحصیلیشون گذاشته.»
معصومه خانکی، مدیر علمی اردوی مطالعاتی دانشگاه تهران، درباره تجربه دانشآموزان چنین گفت:
«هدف اصلی ما این بود که دانشآموزان با حضور در محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تجربهی مطالعهی گروهی و درک تأثیر مثبت آن بر کیفیت و زمان مطالعه، از نظر روانی نیز برای ورود به این فضا آمادهتر شوند. وقتی دانشآموزان در محیطی قرار میگیرند که رؤیای تحصیل در آن را در سر دارند، نهتنها انگیزه و روحیهشان تقویت میشود، بلکه دستیابی به این هدف برایشان ملموستر و دستیافتنیتر به نظر میرسد.»
همچنین مادر یکی از دانشآموزان شرکتکننده در تماس با برگزار کنندگان اردو گفت:
«برای ما والدین، این مسیر هم یه تجربهی جدیده. خیلیهامون برای اولین بار داریم با فضای کنکور بچههامون روبهرو میشیم، نه تجربهای داریم، نه دقیق میدونیم چطور باید کمکشون کنیم. فقط یهسری نشونهها میبینیم: استرس، بیقراری، نگرانی بابت درس خوندن توی ایام عید... مخصوصاً وقتی خونه شلوغه، مهمون داریم یا برنامهی سفر پیش میاد.
نگران بودیم که این شرایط باعث بشه بچههامون نتونن خوب از وقتشون استفاده کنن یا فشار روانی روشون زیاد بشه. این اردو برای ما یه دلگرمی بزرگ بود؛ چون دیدیم که توی یه محیط آروم، هدفمند و کنار بقیهی دانشآموزای پرتلاش، هم تمرکز بهتری دارن، هم روحیهشون تقویت میشه. واقعاً برامون آرامش خاطر زیادی آورد.»
جمعبندی و چشمانداز آینده
برگزاری این اردو در فضای رسمی دانشگاه تهران، با حضور جمعی گسترده از داوطلبان از نقاط مختلف کشور، گامی قابل توجه در مسیر ایجاد الگوهای نوین آموزشی محسوب میشود. تجربه موفق این اردو، که با ترکیب فضای آکادمیک، خدمات آموزشی و پشتیبانی حرفهای شکل گرفت، میتواند بهعنوان الگویی برای سایر مؤسسات آموزشی نیز مدنظر قرار گیرد.
مسئولان مؤسسه ورتا اعلام کردهاند که در حال بررسی راهاندازی دورههای مشابه در تابستان و پاییز آینده نیز هستند. با توجه به بازخورد مثبت شرکتکنندگان و والدین، بهنظر میرسد چنین مدلهایی از برنامهریزی مطالعاتی متمرکز، جای خود را در نظام آموزشی غیردولتی کشور بهتدریج باز میکنند.
نظر شما