قالیباف: وزارت راه مناقصه‌ای برای واگذاری پایش جاده‌ها به بخش خصوصی برگزار کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا اصناف را ملزم به استفاده از دوربین‌های نظارتی برای کاهش دزدی‌ و سرقت و افزایش ایمنی نمی‌کنیم؟ تا چهار ماه دیگر وزارت راه مناقصه‌ای برای واگذاری پایش جاده‌های کشور به بخش خصوصی برگزار کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، دقایقی پیش زنگ آغاز جلسه روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ صحن مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نواخته شد.

نمایندگان در جلسه امروز خود در صحن مجلس رسیدگی به موارد زیر را در دستور کار دارند:

- بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاه‌های مسئول در شبکه حمل و نقل کشور به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۴

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در واگذاری محصولات کلزای کشاورزان به شرکت‌های بخش خصوصی، توسعه و افزایش تولید دانه‌های روغنی زیتون و روغن و حمایت از کشاورزان و صنایع مرتبط

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با پدیده گرد و غبار از سال ۱۳۹۵ تا کنون

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه معاهده انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه انتقال محکومان میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاری‌های تأیید صلاحیت آسیا - اقیانوسیه (اَپَک)

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه معاهده استرداد مجرمان بین دولت جمهوری اسلامی ۲۱۴۸ ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه معاضدت متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا

قالیباف: وزارت راه مناقصه‌ای برای واگذاری پایش جاده‌ها به بخش خصوصی برگزار کند

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و بعد از  بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاه‌های مسئول در شبکه حمل و نقل کشور به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۴، در جمع‌بندی گفت: ابتدا نگاهی به گذشته کنیم؛ یک روزی تصادفات در کشور ما، با تعداد خودروهایی کمتر از امروز، سالانه ۲۸ هزار کشته داشت اما اکنون این تعداد به ۱۷ تا ۱۸ هزار رسیده است. این کاهش بدان معنای نیست که وضعیت ما خوب است بلکه نسبت به استانداردهای جهانی بسیار وضع بدی داریم پس باید برای شرایط قابل قبول اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود: اگر به برنامه‌های سوم و چهارم برنامه‌های توسعه نگاه کنیم، موضوع نقاط حادثه‌خیز همچنان وجود دارند. این نشان می‌دهد که ما در برخی حوزه‌ها دچار مشکل هستیم. اگر اشکالی در حوزه قانونگذاری وجود دارد، دوستان باید آن را اصلاح کنند و اگر در حوزه اجرا مشکلی وجود دارد، باید آن را درست کنیم. کمیسیون عمران توجه کند و پلیس راه این موارد را احصا کرده و اقداماتی انجام دهد؛ البته در صحبت‌های سردار حسینی هم اشاره‌ای شد.

رییس مجلس تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم به خصوص امسال که سال سرمایه‌گذاری و تولید است؛ چرا باید بودجه دولتی برای پایش‌ها همچون تجهیز دوربین، امکانات و نگهداری درنظر گیریم آن هم در شرایطی که بخش خصوصی می‌تواند این کارها را انجام دهد و اینکه مشکل قانونی هم وجود ندارد؟

وزارت راه مناقصه‌ای برای واگذاری پایش جاده‌های کشور به بخش خصوصی برگزار کند

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند بگوید که قانونی وجود ندارد. بخش خصوصی می‌تواند کل مسیرها را پایش کند و از محل درآمد خود هزینه و سرمایه‌گذاری کند و امکان اجرایی آن است و مشکل قانونی وجود ندارد اما چرا این کار انجام نمی‌شود. ما امروز این جلسه‌ را برگزار کردیم اما چه کسی باید پاسخ دهد که تا چهار ماه دیگر وزارت راه مناقصه‌ای برای واگذاری پایش جاده‌های کشور به بخش خصوصی برگزار کند؛ این موضوع شامل همه شهرها و جاده‌ها می شود لذا کمیسیون عمران پیگیری کند.

اصناف را ملزم به استفاده از دوربین‌های نظارتی برای کاهش دزدی‌ و سرقت و افزایش ایمنی نمی‌کنیم

رییس مجلس خاطر نشان کرد: چرا اصناف را ملزم به استفاده از دوربین‌های نظارتی برای کاهش دزدی‌ و سرقت و افزایش ایمنی نمی‌کنیم آن هم در شرایطی که در قانون آمده است یا اینکه چرا طلاسازی‌ها از امکانات استاندارد استفاده نکرده و این موارد را رعایت نمی‌کنند.

باید مدیری که ترک فعل کرده، بازخواست شود

قالیباف ادامه داد: فکر می‌کنم ما در مجلس مقصر هستیم که مطالبه نمی‌کنیم. کمیسیون قضایی به قانون توجه کرده تا  ضمانت اجرایی در قانون لحاظ شود. همچنین باید مدیری که ترک فعل کرده، بازخواست شود. معاونت نظارت، کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه‌ها در این زمینه دقت کنند تا این کار صورت گیرد.

وی بیان کرد: خیرینی هستند که در نقاط حادثه‌خیز بارها دچار حادثه شدند و آن‌ها می‌خواهند برای کاهش تلفات و حفظ جان مردم کمک کنند.

تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است

رییس مجلس بیان کرد: علی‌رغم اینکه امسال کار فرهنگی کردیم اما متأسفانه، تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و این نشان‌دهنده شدت بالای تصادفات است. قرار است ۱۵ اردیبهشت آمار به مجلس ارائه شود که مطمئنم این آمار اورژانس افزایشی خواهد بود.

بعضا بیماران اورژانسی به دلیل نبود پزشک پذیرش نشدند

وی گفت: در بیمارستان‌ها به ویژه در شب‌های عید، شرایط بیمارستان‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که بیمارستان تلاش می‌کند بیماران را زودتر ترخیص کرده و مرخصی‌ها هم بیشتر شده و حتی بعضا بیماران اورژانسی به دلیل نبود پزشک پذیرش نشدند. این واقعیت تلخی است که وجود دارد. افرادی که مسئول کشیک و سایر مسئولان هستند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. حتما باید در این موارد در حوزه نظارت یک گام به جلو برداشته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع حمل و نقل جاده‌ای گفت: کمیسیون عمران باید این موارد را پیگیری کند که طبق ماده ۵۶، ۱۱۰ هزار کامیون و اتوبوس جاده‌ای را در طول برنامه هفتم اجرایی کنیم. مجلس مصوباتی را برای واردات کامیون‌ها حتی دست دوم داشته است اما وزارت راه و شهرسازی در اجرا دچار اشکال است. نمونه آن وضعیت کامیون‌هایی است که در پشت مرز مانده و دچار مشارکت و خسارات آن ها شده است؛ در این مورد اگر افراد تخلف کردند باید با آن ها برخورد شود اما اگر در سیستم اجرایی دچار اشکال هستیم، باید این موارد معلوم  شود.

وی افزود: قبل از تصویب قانون ۳۰۰۰ دستگاه کامیون باید وارد می‌شد که تا قانون تصویب شد به ۱۷ هزار کامیون رسید؛ این داده‌ها در سامانه وزرات راه و شهرسازی است و در آن جا تاکید به کامیون های خودراننده و خودمالک شده بود. مگر بیش از ۷۰ درصد این بخش خودراننده و خودمالک نیستند؟ اصلا به این بخش توجه نمی‌شود.

رییس مجلس اظهار کرد: حوزه نظارت، کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون عمران باید به نکات مطرح شده در این جلسه توجه کرده و آن را ثبت و ضبط و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کنند. حتما قبل از عید سال آینده، عملکرد این موضوعات را پیگیری خواهیم کرد تا گام‌ رو به جلو برداریم.

تعداد اتوبوس های نو در حمل و نقل شهری و جاده ای آنقدر کم است که قابل بیان نیست

وی در پایان گفت: تعداد اتوبوس های نو در حمل و نقل شهری و جاده ای آنقدر کم است که قابل بیان نیست. ان‌شاءالله این موارد را پیگیری می کنیم.

نوروزی: چرا گره راه‌ها توسط وزارت راه باز نمی‌شود؟

رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی‌آباد کتول در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری گفت: ثبت تخلفات در سال ۱۴۰۴ نسبت به  سال۱۴۰۳ چهار برابر شده است؛ یعنی ۱۲ میلیون ثبت تخلفات رانندگی در کشور داشتیم. کشته‌های زیادی نیز داشتیم. چرا می‌گوییم دلیل تخلفات و کشته‌ها اشتباهات انسانی است؟ من سال ۱۴۰۱ گفته بودم ماشین‌های ما ارابه‌های مرگ هستند. چرا نمی‌گوییم اشتباه از  خودروسازان است؟

نوروزی تاکید کرد: چرا گره راه‌ها توسط وزارت راه باز نمی‌شود؟ ۲۰ همت برای این موضوع تخصیص داده شده است. چرا امروز گره‌های کور را از جاده‌ها باز نکردیم که انسان‌ها از هیئت علمی گرفته تا نخبگان و شهروندان پرپر شوند؟ امروز آمارهایمان در تصادفات از کشور همسایه یعنی افغانستان بدتر است. چه اقدامات پیشگیرانه را برای حل این موضوع انجام داده‌ایم؟

میعادفر: پنج استان بالاترین مصدومین ترافیکی را در ایام نوروز داشته‌اند

جعفر میعادفر رییس سازمان اورژانس کشور در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاه‌های مسئول در شبکه حمل و نقل کشور به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۴، گزارش عملکرد اورژانس در این ایام را به شرح زیر قرائت کرد:

«نوروز ۱۴۰۴، که همزمان با ایام پرفیض و معنوی لیالی قدر بود، نقطه عطفی در رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

ویژگی ممتاز این سال، تمرکز ویژه بر مقوله پیشگیری از حوادث ترافیکی ذیل شعار ملی «پویش نه به تصادف» بود. این شعار به ابتکار و تدبیر وزیر بهداشت پیشنهاد و با حمایت مستقیم ریاست جمهوری اسلامی ایران و همکاری سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، به عنوان راهبردی اساسی در اولویت برنامه اجرایی کشور قرار گرفت.

این اقدام نه تنها پاسخی به مطالبه به حق مردم شریف ایران در راستای کاهش حوادث جاده‌ای بود، بلکه تجلی اراده ملی در مسیر تحقق بند «ت» ماده ۵۹ قانون برنامه هفتم کشور محسوب می‌شود. این بند با حسن نظر و حمایت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در آن  سازوکارهایی برای تأمین پایدار اعتبارات مورد نیاز پیش بنی شد که گامی در راستای نهادینه‌سازی مدیریت کاهش خطر و صدمات ناشی از حوادث ترافیکی است.

در همین راستا، سازمان اورژانس کشور به موجب ابلاغ وزیر بهداشت، مسئولیت راهبری کمیته سلامت نوروزی در ستاد مرکزی خدمات سفر را همچون سنوات گذشته بر عهده گرفت. این مأموریت شامل هماهنگی و نظارت بر ارائه خدمات در سه حوزه حیاتی اورژانس پیش بیمارستانی، بهداشت و درمان و همچنین سازمان‌های غذا و دارو و انتقال خون بود.

در اواسط بهمن ۱۴۰۳، جلسات کارشناسی و عملیاتی آغاز گردید تا کلیه ظرفیت‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی و ارائه خدمات مطلوب در ایام نوروز بسیج شود. خوشبختانه با هم‌افزایی نهادهای داخلی وزارت و نیز تعامل مؤثر با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور، آمادگی مطلوبی حاصل شد.

در اجرای سلامت نوروزی، با توجه به نوع ارائه خدمات سازمان اورژانس کشور از طریق اورژانس زمینی، هوایی و دریایی، از ۳۹۵۴ دستگاه آمبولانس، ۶۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۵۲ بالگرد، یک فروند هواپیما و ۵ فروند آمبولانس دریایی بهره‌برداری شد. ۲۸۸۵۰ نفر نیروی آموزشی‌دیده در قالب ۳۴۰۸ پایگاه استفاده شد و ۳۵۰ ایستگاه سلامت نوروزی در مبادی ورودی شهرهای گردش‌پذیر استقرار یافت.

بر این اساس، اهم اقدامات انجام شده به شرح زیر است:

• پاسخ‌گویی به بیش از ۹۱۳ هزار تماس با تلفن ۱۱۵

• انجام ۲۸۰ هزار مأموریت در شهرها، جاده‌ها و روستاها

• انتقال ۱۵۹۳۷۰ بیمار و مصدوم به مراکز درمانی که از این تعداد ۴۸۸۸۳ مصدوم حوادث رانندگی بود که از این تعداد   ۶۵ درصد در شهرها، ۲۲ درصد در برون‌شهری و ۶ درصد در معابر روستایی بود.

• ۹۷ درصد مصدومین ترافیکی ایرانی و ۳ درصد از مصدومین اتباع خارجی

• ۷۴ درصد مصدومین مرد و ۲۶ درصد مصدومین زن

• اوج حوادث ترافیکی در روزهای ۲۸ اسفند و ۱۳ فروردین در مرکز مدیریت هدایت عملیات و بحران سازمان اورژانس کشور ثبت گردید.

• استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، فارس و کرمان به ترتیب بالاترین مصدومین ترافیکی را داشته‌اند.

علاوه بر این خدمات، احیای موفق ۲۰۲ بیمار دچار ایست قلبی-تنفسی، انتقال ۱۵۲۵ بیمار سکته قلبی و سکته مغزی در زمان طلایی، انجام ۲۶۹ پرواز انتقال هوایی جهت انتقال ۲۷۶ بیمار و مصدوم، انجام ۴۵ مأموریت اورژانس دریایی جهت انتقال ۵۲ بیمار و مصدوم به مرکز درمانی، ثبت ۱۴۱ زایمان در حین انتقال بیماران در آمبولانس‌ها و ارائه خدمات فوریت پزشکی به ۱۲۶۹۰ نفر در ایستگاه‌های سلامت و همچنین اعزام ۵ تیم نظارتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بازدید میدانی ۴۴۵ پایگاه و مراکز ارتباطات، بهره‌گیری از نرم‌افزار بومی طراحی شده برای بازدیدهای مجازی پایگاه اورژانس در سراسر کشور از دیگر اقدامات این دوره بود.

خدمات حوزه معاون بهداشتی با بهره‌گیری از تیم‌های تخصصی بهداشت محیط و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها از طریق نظارت و بازرسی مستمر از اماکن عمومی، اقامتی و رستوران‌ها و همچنین کنترل بیماری‌ها و غربالگری مسافران در پایانه‌های مرزی، هوایی و زمینی نقش حیاتی در سلامتی مردم در سفرهای نوروزی داشته که قدردانی می‌کنم.

از سازمان غذا و دارو برای تامین داروهای ضروری و سازمان انتقال خون برای دریافت خون‌های اهدایی و توزیع آن به مراکز درمانی تشکر می‌کنم.

شایان ذکر است این خدمات‌رسانی گسترده با توجه به تقارن ایام نوروز با مناسبت‌های چهارشنبه آخر سال، لیالی قدر، روژ جهانی قدس، نماز پرشکوه عید سعید قطر به امامت رهبر معظم انقلاب و روز طبیعت با بسیج کامل ظرفیت‌های انسانی و لجستیکی در سراسر کشور انجام گرفت.

این در حالی است که این سازمان با چالش‌هایی نظیر فرسودگی شدید ناوگان آمبولانسی، کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی برای حفظ وضعیت موجود و توسعه پایگاه‌ها رنج می‌برد.

در پایان، بر خود فرض می‌دانم که از تلاش شبانه‌روزی و ایثارگرانه همکاران عزیزم در اورژانس سراسر کشور که با چشم‌پوشی از حق قانونی مرخصی خود در کنار مردم ماندند، تقدیر و تشکر ویژه‌ای داشته باشم. همچنین از خانواده‌های بزرگوارشان که با تحمل فراق عزیزانشان در این ایام در این خدمت ملی شریک بودند، قدردانی می‌کنم.

از درگاه حق برای این عزیزان توفیق تندرستی و عزت و روزافزون را مسئلت نمایم. امیدوارم این خدمات گام موثر در ارتقای امنیت سلامت سفرهای نوروزی و تثبیت فرهنگ سلامت محور در جامعه بوده باشد.

بی‌تردید ادامه این مسیر نیازمند حمایت مستمر عالمانه و دلسوزانه نهاد قانون‌گذاری کشور خواهد بود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1264482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =