به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از یزد، محمد صمدنیا در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز، با اشاره به چالشهای توسعه گردشگری معنوی در یزد اظهار داشت: عدم حمایت از برنامههای رویدادمحور توسط سازمانهای مردم نهاد که جو فرهنگی و خوبی در بافت سنتی ایجاد میکند و در صورت تبلیغات مناسب سبب جذب گردشگر میشود، از مهمترین چالشهای این حوزه است.
وی افزود: عدم استمرار در برگزاری برنامهها و رویدادها باتوجهبه ظرفیت مجموعههای مردمنهاد نیز از دیگر چالشهاست. وقتی حمایتی از این برنامهها نمیشود، بهناچار استمرار هم به وجود نمیآید، درحالیکه در برنامههای رویدادمحور باید استمرار وجود داشته باشد تا رونق حاصل شود.
دبیر مؤسسه مردمنهاد روشنای نگین دارالعباده با اشاره به چالش سوم تصریح کرد: عدم تخصیص بودجه و حمایت از تولید محتوای گردشگری نیز از دیگر مشکلات است. باتوجهبه فراگیری استفاده از شبکههای اجتماعی توسط مردم، تولید محتوا و تبلیغ میتواند سبب جذب گردشگر شده و صنعت گردشگری را رونق دهد.
صمدنیا با اشاره به فعالیتهای شبکه میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: یکی از شبکههای فعال جوانان در استان یزد، شبکه میراث فرهنگی و گردشگری است که متشکل از چندین سمن تخصصی در این حوزه است و همدلی و همافزایی زیادی چه در داخل این شبکه و چه با شبکههای دیگر از سمنهای جوانان وجود دارد.
وی با تأکید بر ظرفیتهای گردشگری معنوی استان یزد گفت: یکی از ظرفیتهای ویژه استان یزد که چه در ایران و چه در فضای بینالملل زبانزد است، بحث گردشگری معنوی مذهبی است که جای فعالیت و جذب گردشگری بیشتری دارد.
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به تفاوت گردشگری معنوی و مذهبی افزود: گردشگری مذهبی برای افرادی است که در فضای دینی مشترک هستند، ولی در گردشگری معنوی، مخاطب از هر دین و آیین و تفکری حضور دارد و این حضور در مجالس آئینی و دینی یک مکتب خاص است؛ مثل گردشگری معنوی محرم در یزد که از ادیان و مکاتب مختلف در آن حضور دارند.
صمدنیا با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری معنوی در یزد گفت: تخصیص هرساله یک غرفه تخصصی در زمینه گردشگری معنوی مذهبی استان یزد در نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران، تولید محتوای رسانهای و تبلیغات در شبکههای اجتماعی و رسانهها و از همه مهمتر همت و دغدغه مسئولین ذیربط در استان و کشور از جمله این راهکارهاست.
وی در پایان با اشاره به فرصتهای توسعه گردشگری مذهبی در بافت تاریخی یزد تصریح کرد: رویکرد ما در گردشگری معنوی مذهبی، حضور گردشگران خارجی در مراسمات آئینی و سنتی یزد است که در حسینیهها و مساجد بافت سنتی یزد برگزار میشود. به دلیل فعالیت چندین ساله در این زمینه، یزد بهعنوان مقصد گردشگری در ایام محرم شناخته میشود و هر ساله گروههای خاصی از کشورهای متعدد فقط به جهت حضور در مراسمات عزاداری یزد به ایران و این استان سفر میکنند.
خبرنگار: اسراء علیپور
انتهای پیام/
نظر شما