به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، داوطلبان معتقدند در شرایطی که هزاران نفر با صرف زمان، انرژی، هزینه و برنامهریزی دقیق برای آزمون آماده شده بودند، دفترچهای منتشر شده که فاقد استانداردهای علمی و منطقی بوده و اصول عدالت آموزشی و رقابت سالم را نقض کرده است.
داوطلبان نبود ظرفیت در بسیاری از شهرها را یکی از اصلی ترین چالشهای خود میدانند. موضوعی که به گفته آنان، هزینههای مالی و روانی سنگینی به همراه داشته و باعث گسست از زندگی شخصی و اجتماعی شده است. همچنین امتیازدهی نابرابر بر اساس تأهل، فرزند و سابقه اداری، موجب حذف داوطلبان مجرد یا فاقد سابقه شده و اصل شایستهسالاری را زیر سؤال برده است.
حذف رشتههای غیرمرتبط از فرآیند جذب نیز از دیگر موارد مورد انتقاد است. داوطلبان معترض تأکید دارند که بسیاری از افراد با وجود تحصیل در رشتههایی خارج از دبیری یا علوم تربیتی، توان علمی، انگیزه و صلاحیت لازم برای تدریس را دارند و محروم کردن آنها از فرصت استخدام، مغایر با عدالت آموزشی و بهرهگیری از ظرفیتهای انسانی است.
اعلام منابع جدید تنها یک ماه پیش از آزمون
همچنین اعلام منابع جدید تنها یک ماه پیش از آزمون، باعث سردرگمی و فشار مضاعف بر داوطلبان شده است. این در حالی است که نیروهای غیررسمی باسابقه، که سالها در سیستم آموزشی کشور خدمت کردهاند، به دلیل نبود رشتههایشان در دفترچه آزمون، از فرآیند جذب رسمی کنار گذاشته شدهاند و هیچ سهمی در رقابت استخدامی ندارند.
جمعی از دانشجویان رشتههای مهندسی صنایع و کشاورزی با اعتراض به نحوه برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال جاری، محتوای دفترچه آزمون را فاقد استانداردهای علمی و مغایر با عدالت اجتماعی دانستند.
نبود ظرفیت در بسیاری از شهرها
این دانشجویان در گفتوگو با ایسکانیوزعنوان کردند که در بسیاری از شهرها هیچ ظرفیتی برای پذیرش اعلام نشده است؛ موضوعی که به ویژه برای داوطلبانی که سالها در همان مناطق تحصیل و زندگی کردهاند، ناعادلانه و غیرقابل توجیه است. آنان همچنین یادآور شدند که در سالهای گذشته، رشتههایی مانند کشاورزی و صنایع امکان شرکت در آزمون دبیری حرفهوفن را داشتند، اما امسال این رشتهها بهطور کامل از فرآیند جذب حذف شدهاند.
دانشجویان معترض تأکید کردند که در حالی که محتوای دروس دبیری حرفهوفن و حتی زیستشناسی با واحدهای درسی آنها همپوشانی علمی دارد، امکان شرکت در این آزمونها از آنان سلب شده است. این مسئله، به گفته آنها، فرصت اشتغال را از بخش بزرگی از فارغالتحصیلان دانشگاههای دولتی گرفته و آنها را در بنبست شغلی قرار داده است.
افزون بر این، این دانشجویان به اعلام منابع جدید و گسترده تنها یک ماه پیش از آزمون اعتراض کردهاند؛ موضوعی که به باور آنان، موجب فشار روانی، سردرگمی و تضعیف آمادگی داوطلبان شده و اصول آزمونگیری عادلانه را زیر سؤال برده است.
گلایه معلمان خرید خدمات
جمعی از معلمان شاغل در قالب طرح خرید خدمات آموزشی با سابقه چندین سال تدریس در مدارس دولتی، نسبت به بیتوجهی به وضعیت استخدامی خود و جذب گسترده نیروهای جدید بدون تعیین تکلیف آنها اعتراض کردهاند.
این معلمان با اشاره به سابقهای تا بیش از یک دهه خدمت در مدارس، تأکید دارند که سالها با حداقل حقوق، شرایط دشوار و بدون امنیت شغلی در کلاسهای درس حضور فعال داشتهاند و نقش مؤثری در نظام آموزشی کشور ایفا کردهاند. با این حال، در روند استخدام، بارها نادیده گرفته شدهاند و اولویت به داوطلبانی داده شده که فاقد سابقه آموزشی بوده و حتی از نظر رشته تحصیلی با نیازهای آموزشی تطابق نداشتهاند.
آنها از امتیازدهی ناعادلانه در آزمونهای استخدامی، از جمله امتیازهای مربوط به تأهل و فرزندآوری، گلایه دارند و معتقدند این امتیازات عملاً شانس آنها را برای قبولی در رقابت کاهش داده است. همچنین، بسیاری از این معلمان در آزمونهای گذشته شرکت کرده و با اختلاف اندک از پذیرش بازماندهاند.
این معلمان خواستار آن هستند که پیش از جذب گسترده نیروهای جدید، ابتدا تکلیف نیروهای خدوم خرید خدمات و حقالتدریس مشخص شود و تجربه و سابقه آنها به رسمیت شناخته شود. به باور آنان، عدالت استخدامی زمانی محقق میشود که ابتدا به وضعیت نیروهایی رسیدگی شود که سالها بدون قرارداد رسمی، بار آموزش و پرورش را به دوش کشیدهاند.
خبرنگار: مهدیه امجدیان
انتهای پیام /
نظر شما