به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز؛ حجتالاسلام سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورا، صبح امروز (چهارشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۴) در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت بازسازی خسارات جنگ ۱۲ روزه در تهران، گفت: پایتخت بهعنوان اصلیترین هدف حملات دشمن، بیشترین خسارات را در این جنگ متحمل شد و افزون بر شهادت فرماندهان سپاه و دانشمندان، تعداد زیادی از ساختمانهای مسکونی، تجاری و اداری نیز آسیب جدی دیدند.
وی افزود: در تصمیم اخیر هیئت دولت و با پیشنهاد مدیریت شهری، شهرداری تهران مسئولیت اصلی بازسازی را برعهده گرفت و اعضای شورای شهر نیز با این اقدام موافقت کردند تا کارها با رویکردی جهادی و انقلابی دنبال شود.
آقامیری در ادامه با ارائه گزارشی تفصیلی از حجم خسارات وارد شده به شهر تهران تصریح کرد: مجموعاً ۸۴۱۱ واحد مسکونی در ۱۹ منطقه مختلف پایتخت دچار آسیب شدند که بیشترین آن مربوط به منطقه چهار است و به تنهایی بیش از ۴۰ درصد کل خسارتها را شامل میشود.
به گفته وی، بخشی از این منازل تنها دچار آسیبهای جزئی مانند شکستگی شیشه، در و پنجره یا نمای ساختمان شدند که تعدادشان بیش از پنج هزار واحد بود. عملیات تعمیر این منازل از روز سوم جنگ آغاز شد و اکنون بیش از ۹۰ درصدشان به پایان رسیده است. دسته دوم منازل، آنهایی بودند که علاوه بر آسیبهای ظاهری، بخشهایی از داخل ساختمان ترک برداشته یا نیازمند تعمیرات اساسیتر بودند. این گروه حدود دو هزار و ۴۸۰ واحد را شامل میشد که برای هرکدام بین دویست میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شد و تاکنون بیش از ۸۰ درصد آنها به سرانجام رسیده است.
وی با اشاره به وضعیت واحدهایی که نیازمند مقاومسازی و بازسازی جدیتر بودند، گفت: در گروه سوم، ۶۶ واحد زیر نظر مهندسین مشاور در حال مقاومسازی است و اغلب آنها تعیین تکلیف شدهاند. اما گروه چهارم که شامل ۶۱۹ آپارتمان بود، آسیب کامل دیده و باید تخریب و نوسازی شوند. از این تعداد، تاکنون بیش از ۳۸۰ واحد تعیین تکلیف شده و بخشی از آنها در مرحله نقشهبرداری یا اجرای پروژه قرار دارند. تمامی هزینههای ساخت این واحدها و عوارض شهرداری بهطور کامل رایگان محاسبه شده تا هیچ باری بر دوش مالکان نباشد.
عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اسکان موقت خانوادههای آسیبدیده اشاره کرد و گفت: مجموعاً ۵۴۷ خانواده نیازمند اسکان شناسایی شدند که از این میان، ۴۹۲ خانواده به هتلهای تهران منتقل شدند و بخشی نیز به دلیل داشتن جایگزین، از این امکان استفاده نکردند. از خانوادههای اسکانیافته، بیش از صد خانواده تاکنون به منازل خود بازگشته یا جای جدیدی پیدا کردهاند و حدود ۳۹۰ خانواده دیگر نیز همچنان در هتلها حضور دارند. در کنار این اقدامات، برای ۳۷۵ خانواده رهن و اجاره تأمین شد تا بتوانند خانه جدیدی انتخاب کنند. همچنین به هر خانواده، حواله ۲۵۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم اولیه منزل اختصاص یافت. شهرداری حتی برای بیش از صد مستأجر قرارداد اجاره جدید منعقد کرده تا در دوران بازسازی با مشکل جدی مواجه نشوند.
وی در ادامه به موضوع خسارات وارد شده به اماکن اداری و تجاری اشاره کرد و گفت: در ابتدا تنها مسئولیت بازسازی منازل برعهده شهرداری بود، اما با توجه به مراجعات گسترده کسبه و مغازهداران و در پی مصوبه دولت، شهرداری مأمور شد تا بازسازی واحدهای تجاری و اداری را نیز در دستور کار خود قرار دهد. به گفته آقامیری، این اقدام سبب شد که بخش قابل توجهی از واحدهای صنفی که در جریان موج انفجار دچار آسیب شده بودند، در صف بازسازی قرار گیرند.
آقامیری همچنین از خسارت سنگین به خودروهای شخصی شهروندان خبر داد و تصریح کرد: در مجموع بیش از هزار و ۹۴۰ دستگاه خودرو در این جنگ آسیب دیدند که هنوز سازوکار نهایی جبران خسارت آنها از سوی دولت مشخص نشده، اما شهرداری پیشنهادهای مختلفی را در این زمینه ارائه داده است.
آقامیری اظهار کرد: شهرداری تهران به تعداد زیادی از خانوادهها یک حواله ۲۵۰ میلیونی داده است تا لوازم اولیه تهیه شود. مصوب شده که مراکز اداری و تجاری هم به عهده شهرداری تهران باشد؛ بیش از ۱۹۰۰ خودرو آسیب دیده وجود دارد که دولت آنها را تعیین تکلیف خواهد کرد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری میتوانست این مسئولیت را قبول نکند اما به دلیل روحیه جهادی پذیرفتند به مردم کمک کنند، گفت: این اتفاق بسیار خوبی بود که در این دوره رخ داد و شهرداری یک کار جهادی انجام داده است؛ امیدواریم کار به نتیجه لازم برسد.
وی با اشاره به پروژههای عمرانی پایتخت بیان کرد: در این دوره مدیریت شهری ۲۳۸ پروژه تملک دارایی – سرمایهای داشتیم که ۷۵ پروژه آن امسال افتتاح میشود؛ این ۲۳۸ پروژه ماحصل بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ است؛ بودجه سال اول با امسال ۴ برابر شده و این نشان دهنده افزایش حجم کارهای عمرانی است.
آقامیری با اشاره به تکمیل تقاطعهای غیرهمسطح پایتخت عنوان کرد: ما ۹۸ مکان برای ایجاد تقاطع را شناسایی کردیم؛ تقاطعی داشتیم که فقط زیرگذر آن در گذشته اجرا شده بود. از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۴۷ تقاطع ناقص را کامل کردیم و ۱۳ تقاطع در دست اجراست و تا آخر امسال به بهرهبرداری میرسد. سعیمان این است که برنامهریزی لازم صورت بگیرد. با اجرای این پروژهها ۲۵۰ کیلومتر مسافت کوتاه میشود.
وی اضافه کرد: پروژههای بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری از سال ۸۸ آغاز شده بود و به لطف خدا تا پایان سال ۹.۲ کیلومتر و فاز اول پروژه شهید شوشتری را بعد از ۲۶ سال افتتاح میکنیم. پروژه شهید بروجردی را با ۳۰ درصد پیشرفت تحویل گرفتیم و بیش از ۳ کیلومتر آن را افتتاح کردیم و امسال انشاءالله ۱.۷ کیلومتر دیگر را بهرهبرداری میکنیم؛ این پروژه دسترسی خوبی به غرب تهران خواهد داد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: ۱.۲ کیلومتر پروژه دو گاز به زودی افتتاح خواهد شد و به دنبال حل معارضین ملکی آن هستیم. در این دوره برای رفع معارضین ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و ۱۰۶۴ معارض داشتیم. پروژه میدان فتح که بزرگترین میدان شهر تهران است؛ در سال ۹۵ یکی از دور برگردانهای آن اجرا شد اما دوره قبل شورا با توجه به پر ریسک بودن جا به جایی تأسیسات ادامه کار را نپذیرفت.
وی تصریح کرد: کار سنگینی در میدان فتح وجود داشت چرا که هم معارض ملکی و هم معارض تأسیسات داشت؛ با توجه به ریسک قطعی آب برای اجرای پروژه، آبفا زیر بار انجام کار نمیرفت؛ اما بالاخره پس از چندین بار مذاکره و توافق در اردیبهشت ماه کار انجام شد؛ ۲۵۰ نفر از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح کار کردند و پیش از آن به مردم اطلاع رسانی شد. کار پر ریسکی انجام شد و همه نگران بودند کار چگونه پیش میرود. این پروژه از اول شهریور تا پایان آبان ماه فاز به فاز به بهرهبرداری میرسد. اجرای این پروژه شجاعت میخواست و خداراشکر همکاران در معاونت عمران کار را به نتیجه رساندند.
آقامیری با اشاره به مقاوم سازی پلهای تهران گفت: در مساله زلزله باید معابر مطمئن و بدون مشکل داشته باشیم؛ به دنبال مقاوم سازی پلها هستیم. در سال ۸۰ اعلام کردند که ۶۶ پل باید مقاوم سازی شود. از سال ۸۱ تا ۱۴۰۰، ۲۴ پل مقاوم سازی شده بود؛ اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷ پل را مقاوم سازی کردیم و در سال پیش رو ۱۴ پل را در دست بهرهبرداری داریم.
وی در خصوص احداث پارکینگهای جدید در شهر تهران بیان کرد: در مساله پارکینگها در این دوره روی ۹ پارکینگ کار کردیم؛ ۳ پارکینگ به بهرهبرداری رسیده که ۳ پارکینگ دیگر امسال اجرا خواهد شد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر در خصوص وضعیت پایانههای شهر تهران گفت: دوره چهارم شورای شهر، پایانه شرق را با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی به دوره پنجم مدیریت شهری تحویل داده بود. در ابتدای این دوره دیدیم که فضای پایانه شرق به مخروبه تبدیل شده بود و تجهیزات آن به سرقت رفته بود؛ ما یک سال در دادگاه دوندگی کردیم و خلع ید پیمانکار انجام شد. با تخریبها و سرقتهایی که صورت گرفته بود، پیشرفت فیزیکی پروژه در آن زمان ۶۰ درصد بود.
وی ادامه داد: اگر این پروژه در سال ۱۳۹۶ اجرا می شد ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشت؛ اما این اقدام انجام نشد. در دوره ششم مدیریت شهری طرح اجرایی شد و سال گذشته به بهره برداری رسید و متأسفانه ۴۰ میلیارد تومان به ۷۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. با همین رویکرد، نگاه ما تکمیل پروژههای نیمه تمام بود و جز یک یا دو پروژه ضروری، این سیاست را به کار گرفتیم.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه یک ایستگاه در مسیر خط ۲ مترو در این پایانه راهاندازی میشود، اظهار کرد: با این اقدام زیرزمین پایانه شرق به مترو متصل خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت آسفالت شهر تهران بیان کرد: از هر منطقه تفاضای آسفالت داریم؛ متوسط تولید آسفالت در ادوار گذشته در سال حدود ۵۰۰ هزار تُن بود، اما بنا داریم تولید آسفالت را به یک میلیون و پنجاه هزار تن در سال برسانیم؛ در این دوره تاکنون ۵.۵ میلیون تن آسفالت تولید شده است.
آقامیری در خصوص پلههای برقی شهر تهران، گفت: ۸۰ درصد پلههای برقی در سال ۱۴۰۰ خاموش بود؛ اما امروز این درصد به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است؛ در سطح شهر تهران ۱۰۷ پل با پله برقی داریم؛ در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ برای پلهای مختلفی پله برقی قرار دادیم.
وی با اشاره به افتتاح میدانگاههای پایتخت تصریح کرد: میدانگاه جهاد، باغ فردوس، سبزمیدان، شهدای صادقیه و متروی صادقیه و خانه شهر در این دوره به بهرهبرداری رسیدند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص وضعیت ایستگاههای مترو گفت: تعداد ایستگاههای مترو در دوره امسال ۱۷ ایستگاه بود و ۳ ایستگاه در شهریور و مهر ماه افتتاح خواهد شد. در این دوره ۱۸ ورودی جدید برای ۱۵ ایستگاه ایجاد کردیم و ۴ ورودی جدید نیز امسال به بهرهبرداری میرسد. ۳۷۱ دستگاه پله برقی در متروها اورهال شده و ۲۴ دستگاه آسانسور کار گذاشته شده است.
وی ادامه داد: از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۰، ۴۰۲ واگن بازسازی شد اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۵۴ واگن بازسازی شده است؛ طول مسیر مترو تا سال ۱۴۰۴ به ۳۰۸ کیلومتر رسیده است. قرارداد خط ۸ و ۹ مترو با حضور آقای پزشکیان بسته شد، خط ۱۰ مترو نیز پیش از آن بسته شد و قرارداد خط ۱۱ هم بسته خواهد شد.
آقامیری اضافه کرد: تاکنون در مساله اتوبوسها ۱۶۰۸ اتوبوس خریداری شده و ۵۸۸ اتوبوس بازسازی شده است. تاکنون ۳۹۰ اتوبوس برقی وارد تهران شده و ۱۱۰ اتوبوس هم به زودی وارد میشود. ۴۰۰ اتوبوس بی آر تی نیز تا اواخر پاییز به شهر تهران میرسد؛ برای واگنهای مترو وقفهای رخ داد و اگر این اتفاق نبود سال گذشته باید میرسد اما انشاءالله دو رام قطار تا بهمن ماه میرسد؛ همچنین تفاهم نامه خرید ۳۲ قطار ۴ کابین برای تراموا نیز بسته شده است.
وی با اشاره به اقدامات شورای شهر درباره فرونشستهای زمین گفت: اولین کاری که در کمیته عمران داشتیم، مساله فرونشست بود؛ کارگروهی در این خصوص تشکیل دادیم. این مساله بحرانی، جدی و پراهمیت است؛ اما اهمیت لازم را به آن ندادهاند. کارهای ویژهای در این خصوص انجام شد و طرحی آماده کردیم و از طریق شورای عالی استانها به مجلس بردیم و مجلس نیز اعلام وصول کرد. ۱۰ جلسه در مجلس و کمیسیون محیط زیست برگزار کردیم و در کمیسیون آن را تصویب کردیم اما دوره مجلس به پایان رسید و کار باقی ماند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره جدید مجلس دوباره جلساتی برگزاری کردیم و مجددا در کمیسیون مصوب شد و باید به صحن برود؛ این کار خیلی باتاخیر انجام شد. وضعیت بحرانی است و باید به سرعت انجام بگیرد. البته لایحه ما برای کل کشور است نه اینکه فقط تهران را در نظر بگیریم. تاکید کردیم اگر این لایحه اجرا شود چاههای ما برمیگردد و بعد از ۱۰ سال فرونشست تمام خواهد شد.
وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم بپذیریم تعدادی از آبخوانها و ذخایر آب شرب را از دست دادیم و احیای آبخوانها ۵۰۰۰ سال زمان نیاز دارد. اگر طرح فرونشست زمین اجرایی شود طی ۱۰ سال میزان فرونشست به صفر خواهد رسید و سه سال بعد از آن آب به چاهها باز میگردد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه میلیونها متر مکعب آب از چاهها و میلیونها متر مکعب آب از سدها را استفاده میکنیم، یادآور شد: برنامه ما این است که آب مصرفی مجدداً بازگردانده شود و در واقع آب تجدیدپذیر باشد. ما شیوههای تزریق مصنوعی را در طرح لحاظ کردیم.
وی با اعلام اینکه زمانی زمین را چهار تا پنج متر حفر می کردیم و به آب می رسیدیم، خاطرنشان کرد: امروز ۴۰ تا ۵۰ متر هم حفر میکنیم به آب نمی رسیم. ما امروز چاهها با آب با کیفیت را به آبفا تحویل دادهایم و چاههای باقی مانده هم مجاز است.
آقامیری با بیان اینکه مشکل آب ۱۰۰ درصد راهکار دارد، گفت: سوال ما این است که اگر آب از سد طالقان هم انتقال دهیم، پس از آن میخواهیم چه کار کنیم؟ ما مشکل آب نداریم؛ مشکل مدیریت آب داریم. وضعیت فرونشست در تهران وحشتناک است. آبفا در منطقه ۱۸ بیش از حد از منابع آب زیرزمینی استفاده میکند و عمق فرونشست در این منطقه به ۲۰ سانتی متر رسیده است.
وی در مورد مقاوم سازی ساختمانها در پایتخت، یادآور شد: با ۱۰ درصد از هزینه ساخت یک ساختمان میتوان آن را مقاوم سازی کرد. کارگروه زلزله کارشناسی دقیقی در این مورد انجام می دهد و ساختمانهایی که مقاوم سازی میشوند، میتوانند پروانه مقاوم سازی بگیرند.
آقامیری با بیان اینکه تهران برای زلزله با ۶ ریشتر به بالا آمادگی ندارد، اظهار کرد: اگر زلزله رخ دهد، فاجعه رخ خواهد داد چرا که تأسیسات آب و گاز برای زلزله آماده نیستند.
وی با بیان اینکه یکی از سیاستهای ما کار در مساله حمل و نقل بود و بیش از ۴۰ درصد از بودجهمان را روی این کار گذاشتیم، خاطرنشان کرد: قصدمان گسترش حمل و نقل شامل اتوبوس و واگنهای مترو بود. در تأمین اتوبوسهای برقی سنگ اندازیهایی انجام شد؛ ما امروز حدود ۱۳۰۰ واگن داریم در حالی که ظرفیت ۳۰۰۰ واگنی داریم. متأسفانه فناوری ساخت واگن مترو را در کشور نداریم؛ البته با شرکتهای دانش بنیان قراردادهایی بستیم تا یک روز به این تکنولوژی دست پیدا کنیم. با این حال کارهای ورود قطارها را انجام دادیم و انشاءالله تا بهمن ماه دو رام قطار را به تهران خواهیم آورد.
آقامیری با اشاره به مدیریت یکپارچه شهری، گفت: طرحی در مجلس به نام مدیریت واحد شهری است و باید مصوب شود. دولت باید اختیاراتی به شهرداری بدهد و این کار باعث میشود مشکل معارضین تاسیساتی حل شود. ما باید ۲۰۰۰ ملک تملک کنیم تا معارضین و موانعمان برداشته شود.
وی با اشاره به وضعیت پل حافظ و دوگانگی در تصمیمات در خصوص این پل بیان کرد: این دوگانگی بین معاونت عمران و معاونت ترافیک شهرداری است؛ معاونت ترافیک میگوید این پل مساله ترافیکی را حل نمیکند و خواستار جمع کردن آن است؛ اما معاونت عمرانی میگوید مقاومت سازی میکنیم که باید این مساله حل شود.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به تیر چراغ برق نامناسب در برخی معابر شهر گفت: این مساله به عهده اداره برق است، اما شهرداری وقتی میبیند آنها اقدام نمیکنند خودش کار را انجام میدهد؛ همه مناطق برای این کار بودجهای در نظر گرفتهاند.
آقامیری با بیان اینکه «۷۰۰ هزار خودرو با این سطح معابر در تهران میتوانند عبور و مرور کنند، اما بیش از ۳ میلیون خودرو امروز در تهران وجود دارد» عنوان کرد: معابر کشش خودروها را ندارد و باید تدبیری شود که راه بندان رخ ندهد؛ اقدامات ما معابر را روان سازی میکنند.
عضون شورای شهر تهران در خصوص سیستمهای هشدار دهنده در تهران بیان کرد: نیازمند سیستم هشدار در سطح تهران هستیم. با هماهنگی سازمان مدیریت بحران ایستگاه شتاب نگاری ایجاد کردیم که ۷ ثانیه زودتر به ما اطلاع میدهد که زودتر به دستگاهها خبر دهیم. هنوز روی سیستم اطلاع رسانی عمومی کار نشده است؛ زلزله فشم هشدار داد که آمادگی داشته باشیم. پیش بینیمان این است که کانون زلزله در مرکز شهر تهران نباشد و بیرون شهر باشد.
وی در ادامه با اشاره به آسیب دیدن یک مسجد در جنگ ۱۲ روزه در منطقه ۴ گفت: برای طبقه بالای این مسجد چنین اتفاقی رخ داد که مسئولیت بازسازیاش با ماست؛ در جنگ مساجد مراکز خوبی برای خانوادههای آسیب دیده بودند.
آقامیری درباره اقدامات شورای شهر و شهرداری تهران برای کاهش بافتهای فرسوده عنوان کرد: در تمام ادوار بنا بر این بود که مشوقهایی برای بافت فرسوده بگذارند؛ در این دوره هم عوارض را رایگان کردیم و هم طبقات را تشویقی کردیم. تا آنجایی که فکر میکردیم در اختیار شهرداری است، اقدامات لازم را انجام دادیم. میدانیم تعداد صدور پروانهها برای بافت فرسوده به نسبت بقیه مناطق بیشتر بوده است.
انتهای پیام/
نظر شما