سمپادی‌ها گوی سبقت را در کنکور ربودند / چرا مدارس دولتی روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند؟

کارشناس آموزش‌و پرورش گفت: حدود ۸۰ درصد قبولی‌های دانشگاه‌های ما مربوط به بچه‌های سمپاد است؛ بعد از آن، بچه‌های مدارس غیردولتی، سپس نمونه دولتی و بعد مدارس شاهد قرار دارند. اما قبولی دانش‌آموزان مدارس دولتی حتی به ۲ تا ۳ درصد هم نمی‌رسد.

اسفندیار نظری کارشناس آموزش‌و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به سهم اندک دانش‌ آموزان مدارس دولتی در کسب رتبه‌های برتر توضیح داد: اصلی‌ترین مسئله به جهت تنوع مدارسی است که ما در کشور ایجاد کرده‌ایم؛ تحت عنوان سمپاد، نمونه دولتی، غیردولتی و مدارس دیگر اما بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش مجلس، ما تنها باید دو نوع مدرسه داشته باشیم، مدارس دولتی و مدارس غیردولتی. با این حال در خود مدارس دولتی انواع مدارسی داریم که ظاهرا دولتی هستند، اما عملاً ناعدالتی آموزشی را گسترش می‌دهند.

وی افزود: متأسفانه آموزش و پرورش در کشور به مدارس سمپاد، مدارس نمونه دولتی، مدارس شاهد و از آن طرف به مدارس غیردولتی پرداخته است. این امر باعث ناعدالتی آموزشی شده است. یکی از این ناعدالتی‌ها این است که معلمان بسیار خوب و تنوع آموزشی در این مدارس بیشتر از مدارس دولتی است. در مدارس دولتی، مدیر نه می‌تواند نگاه انعطاف‌پذیری داشته باشد، نه حق انتخاب دارد و نه می‌تواند برنامه‌ریزی جداگانه‌ای انجام دهد. همه‌چیز در چارچوب بخشنامه‌هایی است که صادر می‌شود اما در مدارس سمپاد، نمونه دولتی و غیردولتی، این تنوع‌های آموزشی وجود دارد.

نظری در ادامه تاکید کرد: درمقطع متوسطه دوم برخی مدارس عملاً تبدیل به کلاس کنکور و آموزشگاه شده‌اند و دانش‌آموزان تنها با فن تست‌زنی آشنا می‌شوند و آن نگاهی که باید از نظر عدالت آموزشی به مدارس دولتی داشته باشیم، وجود ندارد. این عین ناعدالتی آموزشی است که امروز آموزش و پرورش با دست خود به گسترش این مدارس خاص پرداخته است. به این ترتیب، کمر مدارس دولتی ما شکسته شده، معلمان خوب کمتری در این مدارس حضور دارند، امکانات و تجهیزات آموزشی کافی وجود ندارد.

کارشناس آموزش‌و پرورش گفت: البته رویکرد دولت چهاردهم، به‌ویژه رئیس‌جمهور در جهت ایجاد عدالت آموزشی است. من فکر می‌کنم تنها رئیس‌جمهوری که به مسئله آموزش توجه می‌کنند ایشان هستند. خدا به ایشان قوت بدهد، ان‌شاءالله که این مسیر را ادامه دهند و فقط در حد شعار نباشد.

وی افزود: امروز به همین دلیل، چون آن مدارس از امکانات، تجهیزات و معلمان خوب برخوردارند، ورودی دانش‌آموزان‌شان به دانشگاه‌ها آن هم دانشگاه‌های خوب بسیار بیشتر است. هر روز ورود دانش‌آموزان مدارس دولتی به مراکز آموزش عالی خوب کمتر و کمتر می‌شود. به جرأت می‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد قبولی‌های دانشگاه‌های ما مربوط به بچه‌های سمپاد است؛ بعد از آن، بچه‌های مدارس غیردولتی، سپس نمونه دولتی و بعد مدارس شاهد قرار دارند اما قبولی دانش‌آموزان مدارس دولتی حتی به ۲ تا ۳ درصد هم نمی‌رسد. دلیل اصلی آن، نبود امکانات، تجهیزات، معلمان مجرب و مشکلات عدیده ناشی از مدیریت متمرکز بر مدارس دولتی است.

کارشناس آموزش‌وپرورش تاکید کرد: این مدیریت متمرکز، حق هرگونه انعطاف‌پذیری، نوآوری و بروز نبوغ را از معلمان ما گرفته است. همیشه همه‌چیز به بخشنامه گره خورده است. دست معلمان بسته است، اما دست مدیران مدارس سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و غیردولتی در ایجاد تنوع آموزشی باز است. همچنین ورود آموزشگاه‌ها به این مدارس، به دلیل پول‌هایی که خانواده‌ها خرج می‌کنند و تمکن مالی که دارند، باعث شده ورودی فارغ‌التحصیلانشان به مراکز آموزش عالی ــ آن هم در مراکز بسیار خوب بسیار زیاد باشد.

نظری درادامه گفت: از سوی دیگر، موضوع نمره مستمر در بحث سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها اهمیت پیدا کرده است. می‌دانید که اکنون کنکور ۴۰ درصد تأثیر دارد و ۶۰ درصد مربوط به سوابق تحصیلی است اما متأسفانه هر سال یک بخشنامه جدید صادر می‌شود. در حال حاضر، نمره مستمر تأثیرگذار نیست و تنها نمره خام ورقه خردادِ امتحان نهایی ملاک سوابق تحصیلی است. من اختلاف نمره مستمر با نمره امتحان نهایی را رد نمی‌کنم.

وی افزود: در مدارس خاص، بیشتر به دنبال قبولی دانش‌آموزان در امتحان نهایی و کنکور سراسری هستند. بعضاً در این مدارس به‌ویژه سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و غیردولتی شاید کلاس‌های درسی هم تشکیل نشود و صرفاً تست‌زنی و نمونه‌سوال تمرین شود اما دانش‌آموزان مدارس دولتی محکوم‌اند تا اردیبهشت‌ماه سر کلاس‌ها حاضر شوند، بدون اینکه امکانات خاصی در اختیار داشته باشند.

کارشناس آموزش‌وپرورش توضیح داد: با وجود بیش از ۳۰ یا ۴۰ کانال در سامانه شاد و کتاب‌های کمک‌درسی و نمونه‌سوالات امتحانات نهایی، ما هر سال افت داریم. دلیل آن هم نحوه تدریس معلمان و پاسخگویی آن‌ها به سؤالات دانش‌آموزان است. در برخی موارد، کلاس‌ها کیفیت لازم را ندارند. همچنین در مدارس غیردولتی، دادن نمره ۲۰ به دانش‌آموزان باعث می‌شود که در امتحان نهایی نمره پنج یا ۶ بگیرند، اما چون نمره مستمرشان ۱۸ است، به‌راحتی نمره‌شان به ۱۰ می‌رسد و قبول می‌شوند اما در مدارس دولتی چنین چیزی وجود ندارد. بنابراین، نیازمند یک واکاوی جدی هستیم که چرا با وجود این همه منابع و امکانات آموزشی بیرونی، هنوز افت تحصیلی در مدارس دولتی مشاهده می‌شود.

خبرنگار: مهدیه امجدیان

انتهای پیام /

کد خبر: 1279394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =