۶۸ درصد از رتبه‌های برتر کنکور برگزاری ۲ آزمون در سال را به نفع داوطلبان می‌دانند

تحلیل نظرات ۲۵ نفر از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که ۱۷ نفر معادل ۶۸ درصد برترین‌های کنکور در گروه‌های ریاضی، تجربی، انسانی و زبان انگلیسی از برگزاری ۲ بار کنکور در سال حمایت کرده و آن را به نفع داوطلبان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، مثل هر سال رسانه‌ها را درگیر مصاحبه با رتبه‌های برتر کرده. مصاحبه‌هایی که برای خواننده هم جذابیت‌هایی دارد. از میزان مطالعه روزانه و مدرسه‌ای که داوطلبان در آن تحصیل کردند گرفته تا نحوه درس خواندن و آینده‌ای که برای خود متصور هستند.

بیان این روایت‌ها از زبان داوطلبانی که توانستند در یک ماراتن سخت علمی جزء برترین‌ها باشند؛ برای مخاطب‌ عام جذابیت دارد اما افرادی که در حوزه پژوهش و سیاست‌گذاری آموزش عالی فعالیت می‌کنند یا حتی داوطلبانی که در سال‌های آتی قرار است کنکور دهند و تغییرات پیاپی قوانین، باعث سردرگمی آن‌ها شده است نگاهی سخت‌گیرانه‌تر به مقوله کنکور دارند و شاید انتظار داشته باشند رتبه‌های برتر کنکور سراسری نسبت به مسائل مهم‌تری اظهارنظر کنند.

از همین رو خبرنگاران تحریریه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران تصمیم‌ گرفتند در یک کار تحقیقی، نظر رتبه‌های برتر کنکور نسبت به مصوبه ۴ سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی را جویا شوند و در یک گزارش تحلیلی نتایج آن را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

سال ۱۴۰۰ بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم بحث تغییرات در برگزاری کنکور سراسری و تصویب قوانین جدید آن هم توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد.

در ایامی که نمایندگان مجلس بسی تلاش کردند که مانع تصویب مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شوند؛ سرانجام مصوبه پرحاشیه شورا تیرماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید و درست یکسال بعد یعنی تیرماه ۱۴۰۱ پس از اعمال تصحیحات حداقلی، توسط رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد کنکور ۲ بار در سال ( دی ماه و تیر ماه) برگزار شود. حذف دروس عمومی از کنکور و اعمال نمره آن‌ها فقط در سوابق تحصیلی (تاثیر قطعی معدل) از جمله دیگر مفاد این مصوبه بود. «انتقال تاثیر مثبت معدل به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه» و افزایش سهم معدل و امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در سنجش داوطلب به نحوی که در یک بازه ۵ ساله سهم امتحانات نهایی به ۶۰ درصد و آزمون سراسری به ۴۰ درصد برسد؛ از دیگر بندهای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

از همان زمان نمایندگانی که نقش قانون‌گذاری و نطارتی‌شان در این آزمون نفس‌گیر زیر سئوال رفته بود؛ سعی کردند با کمک رسانه‌ها ابلاغ مصوبه کنکوری شورا را به تاخیر بیندازند یا کلا مانع ابلاغ شوند تلاشی که حداقل در عرصه رسانه‌ای موفق بود و چند بار خبر لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خروجی رسانه‌ها نمایان شد.

برخی از داوطلبان کنکور سراسری هم با برگزاری تجمعاتی مقابل سازمان سنجش و دفتر نهاد ریاست جمهوری، پشتیبانی از وکلای ملت را در پیش گرفتند.

نمایندگان مجلس معتقد بودند شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد سیاست‌گذار است و حق قانون‌گذاری ندارد بخصوص در موضوع کنکور که خود مجلس مصوبه قانونی دارد از طرفی داوطلبان کنکور هم در تجمعات خود نسبت به افزایش سهم امتحانات نهایی در سنجش نهایی آن هم با تاثیر قطعی و نه مثبت، اعتراض خود را نشان می‌دادند.

در این میان برخی کارشناسان هم هشدار می‌دادند که با افزایش سهم قطعی معدل، کیفیت آموزش در مدارس مناطق محروم بیش از پیش بر سرنوشت دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد. به بیان دیگر، اگر امکانات آموزشی، معلم و کیفیت برگزاری امتحانات در سراسر کشور یکسان نباشد، اتکا به معدل می‌تواند نابرابری‌ها را تشدید کند.

از سوی دیگر، حذف دروس عمومی نیز محل مناقشه بود. برخی معتقد بودند این اقدام موجب کمرنگ شدن توجه دانش‌آموزان به مباحث فرهنگی و اجتماعی می‌شود، در حالی‌که گروهی دیگر بر این باور بودند که حذف عمومی‌ها باعث تخصصی‌تر شدن کنکور و تمرکز دانش‌آموزان بر رشته مورد علاقه‌شان خواهد شد.

اما از سوی دیگر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با رسانه‌ها اذعان کردند که هم حق قانون‌گذاری در موضوع کنکور را دارند و هم قانون مصوبشان به عدالت آموزشی نزدیکتر است. موضوعی که بارها توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام شد و از دیدگاه حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مخالفان مصوبه در سمت مافیای برگزاری کنکور قرار می‌گرفتند.

استدلال اعضای شورا این بود که بحث کنکور از دهه ۶۰ در شورا مطرح شده در حالیکه مجلس از اواخر دهه ۸۰ به این موضوع ورود کرده است. دیگر استدلال اعضای شورا این بود که سنجش و محک اطلاعات علمی داوطلب در عرض ۴ ساعت مصداق بی عدالتی است چرا که فرد یا خانواده او ممکن است در رزوهای منتهی به برگزاری کنکور سراسری دچار مشکل یا حادثه شوند و زحمات چند ساله داوطلب هدر رود به عبارتی اکثر اعضا برای دفاع از مصوبه کنکوری، روی بند برگزاری ۲ بار کنکور در سال مانور می‌دادند و معتقد بودند این امر به کاهش استرس داوطلب کمک می کند و کشورهای دیگر هر ۲ ماه یک سنجش ارزیابی تحصیلی برای ورود به دانشگاه دارند.

اما رضا محمدی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در روزهای گذشته خبر از حذف برگزاری ۲ بار کنکور در سال داد. به گفته او برای سال ۱۴۰۵ کنکور سراسری فقط یک نوبت برگزار می‌شود. توجیه رئیس سازمان سنجش برای این تصمیم هم این بود که از سال بعد سهم کنکور در سنجش داوطلبان فقط ۴۰ درصد و سوابق تحصیلی ۶۰ درصد خواهد بود لذا منطقی نیست برای سهم ۴۰ درصدی ۲ بار کنکور برگزار شود باید به روح و روان داوطلبان هم توجه کنیم.

اظهارات رئیس سازمان سنجش در حالی است که یکی از نوآوری‌های مصوبه، برگزاری کنکور در دو نوبت سالانه بود. از سال ۱۴۰۲ داوطلبان می‌توانستند در دی‌ماه و تیرماه در آزمون شرکت کنند و بهترین نمره آن‌ها برای انتخاب رشته ملاک قرار گیرد. هدف از این تصمیم، کاهش اضطراب و دادن فرصت دوباره به دانش‌آموزان عنوان شد.

اتفاقا آنچه در ادامه گزارش هم خواهیم خواند اکثر رتبه‌های برتر کنکور سراسری امسال، نسبت به برگزاری ۲ بار کنکور در سال رضایت داشته و آن را در راستای کاهش استرس داوطلب می‌دانند حتی خود اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اگر خاطرشان باشد در زمان تصویب مصوبه بسیار روی برگزار ۲ بار کنکور در سال مانور داده و آن را مطابق و مبتنی بر عدالت آموزشی و در راستای کاهش استرس داوطلبان برشمردند اما حالا معتقدند منطقی نیست و باید به روح و روان داوطلب هم توجه شود.

با ذکر این توضیحات و تشریح روند تغییرات در کنکور سراسری در ادامه نظر رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ را نسبت به این تغییرات جویا شدیم که مشروح نظرات آن ها در ادامه خواهد آمد. البته از میان داوطلبان گروه آزمایشی هنر هیچکدام از برترین‌ها حاضر به پاسخگویی و شرکت در این پروژه تحقیقی نشدند از دیگر گروه های آموزشی هم برخی داوطلبان یا خانواده‌ها برای انجام مصاحبه تمایل نداشتند.

سئوالات مشترکی که از برترین‌های کنکور سراسری امسال پرسیده شد:

۱) ‌ چند بار در سال تحصیلی اخیر کنکور دادید؟ تراز و نمره کدام آزمون شما بهتر شد؟ نظر شما راجع به برگزاری ۲ بار کنکور در سال چیست و چقدر به کاهش استرس داوطلبی چون شما کمک کرده؟

۲)‌ حذف دروس عمومی از کنکور و تاثیر آن در امتحانات نهایی و برای داوطلب چطور ارزیابی می کنید؟ بنظر شما حذف عمومی‌ها از روند کنکور سراسری و اعمال نمره دروس عمومی در روند برگزاری امتحانات نهایی کشوری در قالب تستی_ تشریحی اتفاق مثبتی است؟

۳)‌ معدل امتحانات نهایی شما چند بود؟ نظر شما در خصوص افزایش سهم معدل امتحانات نهایی که سال آینده به ۶۰ درصد هم میرسد و اعمال تأثیر قطعی معدل در روند سنجش داوطلبان کنکور سراسری چیست؟ آیا به عدالت در سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها کمک کرده است؟


یادآور می‌شود که از میان ۴۰ رتبه برتر کنکور سراسری ۵ داوطلب گروه آزمایشی هنر، تمایلی به شرکت در این کار پژوهشی نداشتند و از میان ۳۵ رتبه برتر گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، علوم انسانی و زبان انگلیسی ۲۵ نفر به سئوالات مطرح شده پاسخ دادند به نحوی که گروه آزمایشی علوم انسانی ۸ نفر، تجربی و ریاضی هر کدام ۷ نفر و زیان انگلیسی ۳ نفر که جمعا ۲۵ نفر از برترین‌های کنکور سراسری در این پروژه افکارسنجی شرکت کردند.

در این گزارش پاسخ داوطلبان برتر کنکور سراسری به سوال « چند بار در سال تحصیلی اخیر کنکور دادید؟ تراز و نمره کدام آزمون شما بهتر شد؟ نظر شما راجع به برگزاری ۲ بار کنکور در سال چیست و چقدر به کاهش استرس داوطلبی چون شما کمک کرده؟» را می‌خوانیم:

علیرضا اسمعیلی رتبه ۱ گروه زبان‌های خارجی کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ معتقد بود که برگزاری ۲ کنکور در سال به نفع داوطلبان است، زیرا فرصتی به آنها می‌دهد تا اگر در کنکور اول نتیجه مطلوب خود را کسب نکردند، در کنکور دوم آن را جبران کنند. و این مساله تا حد زیادی میزان استرس را در داوطلبان کاهش می‌دهد. من در هر ۲ نوبت کنکور شرکت کردم. در کنکور نوبت اول تراز اول را در زبان انگلیسی و در کنکور دوم تراز سه هزار را در رشته علوم تجربی کسب کردم، ولی می‌خواهم رشته‌ای را در زمینه علوم تجربی انتخاب کنم.

رسادخت جهانشانی رتبه ۲ گروه زبان‌های خارجی هم در این زمینه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: در هر ۲ نوبت کنکور شرکت کردم، ولی امسال کنکور دوم به دلیل جنگ ایران و اسرائیل خیلی استرس‌زا بود. چون نمی‌دانستیم که دقیقا کنکور چه تاریخی و چطور برگزار می‌شود. به همین دلیل شرایط کنکور دوم خیلی بد بود. در حالت عادی، ۲ نوبت بودن کنکور به کاهش استرس کمک می‌کند. چون نوبت اول کنکور قبل از امتحانات نهایی است، داوطلبان مجبورند که تست‌ هم بزنند. در غیر این صورت داوطلبان به همان شکل تشریحی درس بخواند و این تست‌زنی را موکول به زمان دیگری کند.

آیسان عزیزپور لیندی رتبه ۳ گروه زبان‌های خارجی هم توضیح داد: من هر ۲ نوبت کنکور را شرکت کردم و به نظرم ۲ نوبتی شدن کنکور به کاهش استرس داوطلبان کمک بسیاری کرد، فقط بازه زمانی بین ۲ کنکور کمی خسته‌کننده و استرس‌زا بود. چون قبلا داوطلبان یک نوبت کنکور داشتند و تمام تلاش‌شان را برای آن کنکور می‌کردند و زمانی که کنکور برگزار می‌شد، فراغت بال بیشتری پیدا می‌کردند.

آریا ابراهیمی رتبه ۱ گروه ریاضی و فیزیک معتقد است: برگزاری ۲ بار در سال کنکور، خیلی خوب است و استرس داوطلبان را کاهش می‌دهد. داوطلبان ممکن است روز کنکور به دلایل مختلف مانند کمبود خواب یا استرس، نتوانند در یک کنکور عملکرد خوبی داشته باشند. به همین دلیل، ۲ بار برگزار شدن کنکور اضطراب را کم می‌کند و بهتر است.

امیرحسین ابراهیمی رتبه ۲ گروه ریاضی برگزاری ۲ بار کنکور در سال را به دلیل آماده شدن برای هر کنکور استرس‌زا می‌داند. تداخل با امتحانات نهایی هم به استرس داوطلبان اضافه می‌کند. از ظرف دیگر، فرصت دوباره برای داوطلبان ایجاد می‌کند

دانیال جیشی رتبه ۵ گروه ریاضی هم معتقد است حضور در جلسه کنکور هر چند باری که باشد، باز هم استرس دارد. ۲ مرحله‌ای بودن سبب می‌شود که داوطلبان یکی از مراحل را جدی نگیرند. یک مشکل دیگر این است که ترازهای کنکور اول و دوم منطبق نیستند. اگر یک مرتبه باشد بهتر است چرا که داوطلب همه تلاش خود را معطوف به همان یک مرحله می‌کند. این یک کنکور برگزار شود، بعد داوطلبان امتحان نهایی داشته باشند و دوباره کنکور، عجیب است و خوب نیست.

آرش بهادری رتبه ۶ ریاضی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: برگزاری کنکور ۲ بار در سال تصمیم خوبی نیست. کنکور یکبار در سال برگزار شود، خیلی بهتر است. چرا که باعث می‌شود داوطلبان برای کنکور اول تلاش کنند و برای کنکور بعدی انرژی کمتری بگذارند. ۲ بار برگزار شدن کنکور در سال هیچ کمکی به کاهش استرس داوطلبان نمی‌کند.

به گفته کامیار حقیقت دوست رتبه ۷ ریاضی، وقتی ۲ بار در سال کنکور برگزار می‌شود، داوطلبان برای کنکور اول استرس کمتری دارند و این موضوع بازدهی افراد را افزایش می‌دهد. البته یک نکته‌ای وجود داشت که برای خود من اتفاق افتاد، با این که در کنکور دوم درصدهای بالاتری داشتم؛ اما تراز کمتری نسبت به کنکور اول به دست آوردم. به این صورت من می‌توانستم رتبه بهتری داشته باشم.

اما مهرشاد امانی رتبه ۹ گروه ریاضی نظر متعادلی دارد. به گفته او برگزاری کنکور ۲ بار در سال هم خوبی دارد هم بدی. در ۲ کنکور بودن داوطلبان فرصت دوباره پیدا می‌کنند که اگر از کنکور اول راضی نبودند، دوباره امتحان دهند. همچنین کنکور اول برای کسب تجربه خیلی خوب بود. ایرادش این بود که سیستم ترازدهی کنکورها متفاوت بود و حق داوطلبان ضایع می‌شد. برای مثال من در کنکور دوم، درصدهای بالاتری داشتم، اما ترازم پایین‌تر شد. به نظر من یک کنکور بهتر است چون ۲ کنکور حالت فرسایشی پیدا کرد.

پانیذ حسینی رتبه ۱۰ کنکور ریاضی هم در این زمینه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: به نظر من ۲ بار کنکور در سال بهتر بود. چرا که این فرصت را به داوطلبان می‌دهد اشتباهات دفعه اول را دوباره تکرار نکنند و کنکور اول می‌تواند به نوعی تجربه باشد. این که کنکور قبل از امتحان نهایی برگزار شود، خوب است. چرا که امتحان نهایی بسیار سخت و طاقت فرسا است. یک ماه داوطلبان را از فضای تست دور می‌کند و به نوعی باعث افت می‌شود. من در کنکور اردیبهشت تراز بهتری کسب کردم و رتبه‌ام خوب شد. همچنین معدل امتحان نهایی هم بالا بود.

در همین زمینه زهرا شمسایی رتبه ۱ گروه علوم انسانی گفت: دو بار در آزمون شرکت کردم و معتقدم برگزاری دو نویت کنکور در سال تحصیلی بهتر از یک نوبت است. البته ممکن است بسیاری از افراد با تجربه شخصی من مخالف باشند. کنکور اردیبهشت ماه را آن طور که مدنظرم بود خوب ندادم و نتیجه بدتر از تصوراتم شد و اگر قرار بود نتیجه آزمون اردیبهشت‌ماه ملاک شود، کار برایم بسیار دشوار می‌شد. البته بگویم برای بعضی از داوطلبان دیگر برگزاری دو نوبت کنکور بسیار سخت و استرس‌زا بود.

جواد عبدیان سیدمحله، رتبه ۲ گروه آزمایشی علوم انسانی هم ۲ بار در کنکور شرکت کرد ه است و به اعتقاد او این تصمیم اتفاق خوبی بود زیرا در مرحله اول کنکور به طور طبیعی استرس ایجاد می‌شود اما شرکت در نوبت دوم تاثیر زیادی بر کاهش استرس دارد و باعث می‌شود شرکت در یک آزمون کشوری تا حدی عادی شود و دانش‌آموزان با روحیه بهتری در جلسه آزمون حاضر شوند. عبدیان به خبرنگار ایسکانیوز گفت: در نوبت اول کنکور فضای جلسه آزمون بر من غلبه کرده بود ولی در کنکور تیرماه با توجه به تجربه‌ای که کسب کرده بودم با روحیه بهتری به سوالات پاسخ دادم و موفق شدم از دانشی که بدست آورده بودم بهتر استفاده کنم. فکر می‌کنم دومرحله‌ای شدن کنکور در کاهش استرس اکثر دانش‌آموزان موثر بود.

سید محمدرضا موسوی رتبه ۴ کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی هم ۲ بار در کنکور شرکت کرده است. به اعتقاد او این روند باعث می‌شود، دانش‌آموز تجربه‌ای از کنکور نوبت اول بدست آورد و برای کنکور نوبت دوم استرس کمتری داشته باشد. کنکورهای آزمایشی هرگز قادر به شبیه‌سازی تمام و کمال یک کنکور واقعی نبستند. در اولین نوبت کنکور به علت استرسی که داشتم در وارد کردن پاسخ دو درس در پاسخنامه دچار اشتباه شدم و به همین علت ترازم پایین آمد. اما در کنکور تیرماه به علت تجربه‌ای که داشتم، استرس آزمون کمتر شده بود و ترازم افزایش پیدا کرد.

فاطمه و زهرا ناطقی دوقلوهایی که امسال در کنکور علوم انسانی رتبه ۵ و ۶ را کسب کردند هم از برگزاری ۲ بار کنکور در سال ابراز رضایت کردند.

فاطمه ناطقی رتبه ۵ گروه علوم انسانی به خبرنگار ایسکانیوز توضیح داد: ۲ بار کنکور دادم و برگزاری کنکور در دو نوبت کنکور کمک زیادی به ما کرد چون دومرحله‌ای شدن کنکور مانند یک فرصت دوباره بود و تجربه‌ای که در اردیبهشت‌ماه داشتیم کمک زیادی به کنکور تیرماه کرد و بنابراین بهتر است که این روند ادامه پیدا کند.

زهرا ناطقی رتبه ۶ کنکور علوم انسانی هم در این خصوص گفت: ۲ بار در کنکور شرکت کردم. برگزاری دو نوبت کنکور در سال تاثیر زیادی در کاهش استرس دانش‌آموزان دارد، البته اساتید کنکور سال‌های قبل را به صورت آزمایشی از ما می‌گرفتند اما اصلا نمی‌توانستند شرایط یک کنکور واقعی را شبیه‌سازی کنند. به لطف خدا امسال با دومرحله‌ای شدن کنکور این مشکل برطرف شد و ما دو شانس پیدا کردیم و وقتی سر جلسه کنکور تیرماه رفتیم، انگار وارد جلسه یک آزمون معمولی شده‌ایم.

امیررضا حاجی نوروزی رتبه ۷ گروه علوم انسانی هم اذعان کرد: ۲ بار در کنکور شرکت کردم و برگزاری کنکور در دو نوبت استرس دانش‌آموزان را به شدت افزایش می‌دهد اما از طرف دیگر می‌تواند امید ولو کوچکی به دانش‌آموزان برای فرصت جبران بدهد اما در نهایت فشار روانی بالایی به آن‌ها وارد می‌کند. در کنکور اردیبهشت بسیار موفق‌تر از کنکور تیرماه عمل کردم اما برای بسیاری از دانش‌آموزان دیگر و از جمله دوستانم، کنکور تیرماه فرصتی برای جبران ضعف‌ها بود. بر این اساس می‌توانم بگویم کنکور اردیبهشت‌ماه برای برخی دواطلب‌ها فرصت خوبی برای تجربه‌اندوزی بود اما برای برخی دیگر استرس‌زا بود. زیرا فاصله بین کنکور اردیبهشت‌ماه تا تیرماه کم بود و در این میان آزمون خردادماه نیز برگزار شد. این پروسه باعث شد تا دانش‌آموزان نزدیک به ۳ ماه تحت فشار روانی شدید قرار بگیرند و روند درس خواندن برای آن‌ها فرسایشی شود. بنابراین تبعات چنین تصمیمی برای دانش‌آموزان وجوه مثبت و منفی دارد و ارزیابی آن از دانش‌آموزی تا دانش‌آموز دیگر متفاوت است.

علی بهمن آبادی رتبه ۹ کنکور علوم انسانی به ایسکانیوز گفت: امسال در ۲کنکور شرکت کردم. به نظر برگزاری کنکور در تک مرحله بهتر است و ۲کنکوره شدن هیچ تاثیر مثبتی روی نتیجه کنکور ندارد. رتبه کنکور دومم دقیقا مثل کنکور اول شد و عمدتا کنکور دوم یا بدتر میشود یا مثلا اولی میشود و تاثیر آنچنانی روی نتیجه کنکور نمیگذارد. برگزاری ۲کنکور شاید برای کمتر از یک درصد داوطلبان بهتر باشد مثلا برای آنان که به هر دلیلی نمی توانند در کنکور اول شرکت کنند و دیر میرسند یا مریض میشوند و نمی توانند یک کنکور سالم بدهند.

امیرحسین سعیدی رتبه ۱۰ کنکور علوم انسانی هم امسال در ۲کنکور شرکت کرده است به اعتقاد او قطعا برگزاری کنکور ۲ بار در سال بهتر است. رتبه ۱۰ کنکور علوم انسانی در این زمینه توضیح داد: خود من به شخصه بخاطر استرس کنکور اول را خراب کردم و شاید اگر مبنا فقط کنکور اولی بود رتبه خوبی کسب نمیکردم اما وقتی بار اول کنکور را دیدم و با فضای آن آشنایی پیدا کردم و دفع دوم برایم بسیار راحت بود.

محمد آیدین منفرد رتبه ۲ گروه تجربی در خصوص برگزاری ۲ بار کنکور در سال به خبرنگار ایسکانیوز گفته است: امسال در هر دو نوبت کنکور شرکت کردم و تجربه‌ای متفاوت برایم رقم خورد. در یکی از آزمون‌ها نتیجه بهتری گرفتم، اما مهم‌تر از نتیجه، آرامشی بود که از وجود دو فرصت به دست آوردم. وقتی می‌دانستم اگر در یک روز خاص شرایط جسمی یا روحی خوبی نداشته باشم، باز هم امکان شرکت در آزمون دیگری وجود دارد، فشار روانی بسیار کمتر می‌شد. این موضوع کمک می‌کرد با خیال راحت‌تری در جلسه حاضر شوم و اگر در یک مرحله عملکرد مطلوبی نداشتم، منتظر یک سال کامل نباشم. از نگاه من برگزاری دو نوبت کنکور اقدامی مثبت و مفید است. با این حال، در زمینه تأثیر معدل جای بازنگری جدی وجود دارد. اگر شیوه اعمال آن منطقی‌تر و عادلانه‌تر طراحی شود، می‌تواند بخشی سازنده از فرایند سنجش باشد؛ اما در شرایط کنونی بیشتر به عاملی برای اضطراب و نارضایتی شبیه است.

آریانا امامی رتبه ۳ گروه علوم تجربی که او هم در هر ۲ نوبت کنکور سراسری امسال شرکت کرده، توضیح داد: تجربه من نشان داد که هر دو کنکور مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهم‌ترین مزیت، فرصت جبران در صورت بروز مشکلات در کنکور اول است؛ برای مثال کسالت، استرس زیاد یا عدم آمادگی کامل. این موضوع موجب کاهش فشار روانی و کسب تجربه بیشتر از فضای آزمون می‌شود. از سوی دیگر، تفاوت ترازها در دو کنکور ممکن است موجب سردرگمی و نگرانی داوطلب شود، زیرا ممکن است فردی در کنکور اول رتبه پایین‌تری کسب کند و در کنکور دوم با تراز بالاتر رتبه بهتری به دست آورد. با این حال، داشتن دو مرحله برای آشنایی با فضای کنکور و اصلاح اشتباهات، مزیت مهمی به شمار می‌آید و تجربه مفیدی برای داوطلبان فراهم می‌کند.

امیرمهدی خزائی رتبه ۴ گروه علوم تجربی هم مانند بسیاری از داوطلبان، امسال دوبار در کنکور شرکت کرده است یک‌بار در اردیبهشت و بار دیگر در تیرماه. به گفته او تجربه‌ای متفاوت و در عین حال ارزشمند بود. به نظر او برگزاری دو نوبت کنکور در سال مزایای قابل توجهی دارد، زیرا ممکن است داوطلب در یک نوبت شرایط مناسبی نداشته باشد؛ شاید بیمار باشد، روحیه مساعدی نداشته باشد یا نتواند نتیجه مطلوب خود را کسب کند. وجود فرصت دوم باعث می‌شود فشار روانی کاهش یابد و داوطلب با آرامش بیشتری به جلسه آزمون برود. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که در مرحله اول نتیجه دلخواهشان را نگرفته‌اند، بسیار کمک‌کننده است. البته می‌توان معایبی نیز برای این شیوه در نظر گرفت. برای مثال، برخی معتقدند برگزاری دو نوبت آزمون موجب کاهش تمرکز یا دشوارتر شدن برنامه‌ریزی می‌شود. با این حال، از دید من وجود یک فرصت دیگر بسیار بهتر از آن است که داوطلب ناچار باشد یک سال کامل برای امتحان مجدد منتظر بماند.

متین مهدوی مقدم رتبه ۶ گروه تجربی امسال در هر دو نوبت کنکور شرکت کرده است. به نظر او برگزاری دو نوبت آزمون در سال مزایای زیادی دارد. بسیاری از داوطلبان ممکن است در نوبت اول صرفاً برای آشنایی شرکت کنند یا اگر در کنکور اردیبهشت نتیجه دلخواه خود را نگرفته باشند، بتوانند روی نوبت تیرماه حساب باز کنند. وجود این فرصت دوم باعث کاهش فشار روانی می‌شود و به داوطلب امکان می‌دهد با آرامش بیشتری به آزمون دوم وارد شود. البته برخی معتقدند برگزاری دو نوبت ممکن است بی‌نظمی ایجاد کند، زیرا سیستم ترازدهی دو آزمون ممکن است با هم تفاوت داشته باشد یا عده‌ای تنها در یکی از آزمون‌ها حاضر شوند. با این حال، از دید من، ادامه این روند به نفع داوطلبان است و تجربه‌ای مفید به شمار می‌رود.

سید ایلیا میرابراهیم رتبه ۸ کنکور تجربی گفت: امسال در هر دو نوبت کنکور شرکت کردم. تجربه شرکت در این دو آزمون، تجربه‌ای آموزنده و متفاوت بود و هم مزایا و هم محدودیت‌های خود را داشت. یکی از مزایای مهم این شیوه، امکان جبران در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب در نوبت اول بود. این فرصت دوم موجب کاهش بخشی از فشار روانی داوطلب و تمرکز بیشتر بر مطالعه برای آزمون بعدی می‌شود. با این حال، وجود استرس در نوبت اول غیرقابل اجتناب است، زیرا داوطلب همواره از باقی ماندن آزمون دوم آگاه است و نمی‌تواند اطمینان کامل حاصل کند. به‌طور کلی، برگزاری دو نوبت کنکور موجب کاهش نسبی استرس و افزایش انگیزه مطالعه می‌شود، اما از منظر عدالت آموزشی، برگزاری یک آزمون واحد مزایای خاص خود را دارد، زیرا امکان مقایسه تمامی داوطلبان با یک معیار واحد فراهم می‌شود.

آیلین رزمی رتبه ۹ کنکور تجربی امسال در هر دو نوبت کنکور شرکت کرده است. او در این زمینه توضیح داد: این سومین سالی بود که کنکور دو بار در سال برگزار شد و تجربه‌ای جالب و متفاوت بود. به نظر من هر یک از این شیوه‌ها مزایا و معایب خود را دارد. مزیت اصلی این بود که اگر داوطلبی در یکی از کنکورها نتیجه مطلوب خود را کسب نمی‌کرد، می‌توانست در فرصت دوم جبران کند و روی آن سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر، تفاوت تراز میان دو آزمون ممکن است باعث شود داوطلب نتواند تشخیص دهد کدام یک عادلانه‌تر است و گاهی حس کند فرصتی از دست رفته است. به همین دلیل، از نظر عدالت آموزشی، برگزاری یک کنکور با استاندارد واحد منطقی‌تر به نظر می‌رسد، هرچند در این حالت فرصت دوم وجود ندارد. به طور کلی، تجربه دوبار کنکور مزایای خود را داشت و تا حدی استرس را کاهش می‌داد، اما از نظر عدالت آموزشی، یک کنکور با تأثیر معدل منطقی‌تر به نفع داوطلبان است.

محمد علی پورعلی رتبه ۱۰ گروه تجربی هم در این زمینه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: امسال در هر دو نوبت کنکور شرکت کردم. تجربه شرکت در این دو آزمون تجربه‌ای متفاوت و آموزنده بود، اما تأثیر آن بر کاهش استرس داوطلبان چندان قابل توجه نبود. به عنوان کسی که خود این تجربه را داشته، مشاهده کردم که ممکن است در کنکور اول فردی با تراز پایین‌تر رتبه پنج را کسب کند، در حالی که همان فرد در کنکور دوم با تراز بالاتر، رتبه بهتری به دست آورد. این موضوع موجب می‌شود برای داوطلبان پیش‌بینی و آرامش کامل حاصل نشود. با این حال، برگزاری دوبار کنکور دارای مزایا و معایب خاص خود است و تا حدی می‌تواند استرس را کاهش دهد، هرچند کامل نیست. از جنبه مثبت، شرکت در دو نوبت کنکور به داوطلب فرصت می‌دهد تجربه کسب کند و با آمادگی بیشتری در نوبت دوم شرکت نماید. این امر امکان اصلاح اشتباهات و تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی را فراهم می‌سازد.

همانگونه که از پاسخ رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ مشخص شد همه برترین‌ها در ۲ نوبت برگزاری کنکور شرکت کرده‌اند و ۲۵ نفر رتبه برتری که در این گفتگو و پروژه تحقیقی همکاری کردند؛ تجربه ۲ بار شرکت در کنکور سراسری را دارند.

اما تحلیل توصیفی پاسخ داوطلبان نسبت به برگزاری ۲ بار کنکور در سال نشان می‌دهد که ۱۷ نفر از ۲۵ نفر، معادل ۶۸ درصد برترین‌های کنکور سراسری از برگزاری ۲ بار کنکور در سال حمایت کرده و آن را به نفع داوطلب و در راستای کاهش استرس او می‌دانند. ۵ نفر یعنی ۲۰ درصد داوطلبان برتر کنکور سراسری که در مصاحبه با ما مشارکت داشتند معتقد بودند کنکور باید ۱ بار برگزار شود و برگزاری ۲ بار کنکور در سال به ضرر داوطلبان است. نکته قابل تأمل آنجاست که ۴ نفر از مخالفان برگزاری ۲ بار کنکور در سال از میان برترین‌های گروه علوم ریاضی بودند. ۳ نفر از برترین‌های کنکور سراسری یعنی ۱۲ درصد هم حد وسط را در پاسخ به این سئوال در نظر گرفتند یعنی در کنار مزیت‌هایی چون کاهش استرس داوطلب و ایجاد فرصت دوباره برای شرکت در آزمون سراسری؛ برگزاری یکبار کنکور را به عدالت آموزشی نزدیکتر دانسته که داوطلب در یک معیار سنجش واحد ارزیابی می‌شود. از طرفی به گفته این افرادی که نظر بینابینی برای پاسخ به این سئوال داشتند؛ کنکور اردیبهشت و تیرماه و امتحانات نهایی خرداد ماه، ۳ ماه پراسترس و پرفشار را برای داوطلبان رقم می‌زند که یکی از معایب ۲ بار برگزاری کنکور در سال است.

حمایت حدود ۷۰ درصدی برترین‌های کنکور سراسری از برگزاری ۲ بار کنکور در سال در حالیست که سازمان سنجش آموزش کشور تصمیم گرفته از سال آینده کنکور همان ۱ بار در سال برگزار شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1279796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =