رویداد «جهان کودک» به حوزه‌ تربیت می‌پردازد/ اثربخشی در حوزه‌ کودک باید بتواند ابعاد مختلف رشد کودک را شامل شود

نماینده هیئت داوران رویداد ملی «جهان کودک» گفت: اثربخشی در حوزه‌ی کودک باید بتواند ابعاد مختلف رشد کودک را شامل شود، هم در حوزه‌ی حسی-حرکتی، در حوزه‌ی فردی، اجتماعی و شناختی و همچنین در حوزه‌ی فرهنگی و تربیتی باید مد نظر قرار گیرد.

نشست خبری نخستین رویداد ملی «جهان کودک» با حضور دکتر سید مهدی سادات ؛مدیر عامل صندوق صنایع خلاق، سید حسام الدین نوربخش ؛مدیرعامل بنیاد کودک و خانواده طلوع، حامد تأملی؛نماینده هیئت داوران رویداد «جهان کودک»، محمد یوسف علی نژاد دبیر رویداد «جهان کودک» صبح امروز برگزار شد.

حامد تاملی نماینده هیئت داوران رویداد «جهان کودک» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره پارامترهای انتخاب طرح مناسب گفت: مهم‌ترین نکته این است که طرح در حد ایده و مفهوم اولیه نباشد؛ یعنی حتماً ایده و طرح مورد نظر اجرا شده باشد و به مرحله‌ای رسیده باشد که یا خدماتی ارائه شده و مستنداتی از آن وجود داشته باشد، یا محصولی تولید و فروخته شده باشد و حتی بازاری برای آن شکل گرفته باشد. هرچند بازار بزرگ امتیاز محسوب می‌شود، اما نکته‌ی اصلی تجربه‌ی فروش است؛ چه در حوزه‌ی خدمات و چه در حوزه‌ی محصول این تجربه باید وجود داشته باشد. بنابراین صرفاً ایده و طرح خام داوری نخواهد شد و از حوزه‌ی داوری خارج می‌شود. این نکته‌ی اولی است که در این فضا وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته‌ی بعدی این است که کل رویداد «جهان کودک» به حوزه‌ی تربیت می‌پردازد. یکی از شاخص‌های اصلی که وجود دارد، میزان اثربخشی تربیتی طرح است. طبیعتاً محصولاتی که در حوزه‌ی کودک تعریف شده باشند، بیشتر مورد توجه این رویداد قرار می‌گیرند.

تاملی ادامه داد: نکته‌ی دیگر اینکه این اثربخشی در حوزه‌ی کودک باید بتواند ابعاد مختلف رشد کودک را شامل شود، هم در حوزه‌ی حسی-حرکتی، در حوزه‌ی فردی، اجتماعی و شناختی و همچنین در حوزه‌ی فرهنگی و تربیتی باید مد نظر قرار گیرد. از طرف دیگر، طرح باید بتواند خانواده را نیز درگیر کند؛ چون رویداد کودک و خانواده بر اساس محوریت کودک شکل گرفته، اما خانواده هم بخش اصلی تربیت کودک است. بنابراین در این رویداد، خانواده به عنوان بستر اصلی تربیت در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه گفت: در مجموع می‌توان گفت ما در سه حوزه به طرح‌ها توجه می‌کنیم، اول داشتن بازار و ورود به حوزه‌ی کسب‌وکار، دوم اثربخشی در حوزه‌ی کودک و سوم میزان درگیری و مشارکت خانواده است. هرکدام از این شاخص‌ها نیز می‌توانند دو بعد فرمی و محتوایی داشته باشند.

نماینده هیئت داوران «جهان کودک» توضیح داد: بعد محتوایی مربوط است به اینکه طرح تا چه حد به حوزه‌های تربیتی پرداخته، و بعد فرمی مربوط به طراحی و جذابیت آن برای کودک است؛ اینکه چقدر طراحی مطلوبی دارد، چقدر جذاب است، و در بازار تا چه اندازه توانسته مخاطب جذب کند، چه سابقه‌ی فروشی داشته و چه ظرفیتی برای فروش در آینده دارد.

وی درباره اینکه مردم و دولت چه کمکی می‌توانند به زنجیره ارزش سرگرمی و اسباب بازی بپردازند گفت: زنجیره‌ی ارزش در واقع موضوعی است که برای خود تولیدکننده‌ها معنا دارد. همه‌ی فعالان این حوزه بخشی از یک زیست‌بوم هستند. وقتی یک زیست‌بوم شکل می‌گیرد، زنجیره‌ها درون آن وجود دارند. ممکن است من به عنوان یک فعال صرفاً در حوزه‌ی طراحی فعالیت کنم، یا به عنوان تولیدکننده در حوزه‌ی فروش حضور داشته باشم. در هر بخش از این زنجیره، مردم نیز می‌توانند نقش داشته باشند؛ چه به صورت مستقیم، چه غیرمستقیم. ممکن است خودمان خدماتی به سایر فعالان ارائه دهیم تا در نهایت به کودک و خانواده خدمت‌رسانی شود.

تاملی شرح داد: از نظر نقش دولت و حاکمیت، هر کدام از بخش‌های این زنجیره نیازهای خاص خود را دارند در حوزه‌ی طراحی، ما نیاز به آموزش داریم؛ نیاز به حمایت داریم تا برخی از طراحی‌ها انجام شوند و به نمونه‌های موفق تبدیل گردند، تا بر اساس آن‌ها بتوان نمونه‌های جدیدی را توسعه داد.

وی عنوان کرد: در حوزه‌ی تولید، معمولاً به فناوری‌های روز، مواد اولیه، و تأمین سرمایه نیاز داریم تا بتوانیم نیروی انسانی خود را حفظ کنیم. به همین دلیل این حوزه بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه‌ی در گردش و سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌رود. در حوزه‌ی توزیع و فروش، نیاز به هم‌افزایی در شبکه‌ی توزیع داریم. از یک‌سو مخاطب وجود دارد، اما معمولاً دسترسی او کم است. به عنوان فردی که در این فضا ایده‌پردازی می‌کند، ممکن است محصول در نهایت به دست مخاطب نرسد؛ یا محصول جذابیت کافی نداشته باشد، یا اصلاً در دسترس او قرار نگیرد.

تاملی در پایان گفت: در دسترس قرار دادن محصول می‌تواند یکی از کارهایی باشد که نیازمند حمایت حاکمیت و دولت است. این مسئله با موضوع معرفی محصول نیز پیوند دارد. صدا و سیما به عنوان یکی از قدرتمندترین رسانه‌های کشور باید ظرفیت خود را در این حوزه در اختیار بگذارد. وقتی می‌گوییم تربیت کودک اولویت ملی است، پس لازم است محصول و خدمتی که در این عرصه ایجاد می‌شود، به‌درستی معرفی شود. بسترهایی مانند صدا و سیما و همچنین فضای مجازی (که البته نیاز به تخصص خاص خود دارد) از جمله حوزه‌هایی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند. بنابراین، حاکمیت و دولت باید حتماً در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری جدی انجام دهند.

خبرنگار: صبا هراتی

انتهای پیام/

کد خبر: 1283624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =