علیرضا محسنی تبریزی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: قبل از انجام هر کاری بهتر است علت آن به دقت ریشهیابی شود. پیش از کوتاه کردن دوره کارشناسی، باید علت این تصمیم، آثار و نتایج آن به طور کامل مشخص باشد. سپس در راستای اجرای آن تصمیمگیری نهایی اقدام شود.
وی افزود: بهتر است قبل از عملیاتی کردن این تصمیم، از تجارب موفق و ناموفق دیگر کشورها استفاده شود. اولویت این است که بررسی کنیم کدام کشورها دوره کارشناسی را سهساله اعلام کردهاند و نتایج آن چه بوده است.
استاد دانشگاه عنوان کرد: ممکن است این تصمیم مفید باشد، اما تأکید میکنم که بهتر است قبل از اجرایی کردن آن، تحقیقات مستدل انجام شود؛ نه اینکه صرفاً به صورت بداهه عمل کرده و بعد درگیر گرفتاریها و مشکلات جدیدی شویم.
تبریزی اظهار کرد: در صورت انجام تحقیقات و رسیدن به نتایج مثبت، در گام اول باید در برنامههای درسی و تعداد دروس تحولاتی ایجاد شود. در گذشته مقطع کارشناسی پایاننامه داشت و برای گذراندن دوره باید پایاننامه مینوشتیم، اما امروزه نوشتن پایاننامه اجباری نیست و دیگر کسی پایان نامه نمینویسد.
وی افزود: تغییر بعدی که باید حتماً ایجاد شود، این است که رشتهها را بر اساس نیازهای واقعی و بهروز جامعه تعریف و ایجاد کنند. تمامی این تغییرات اساسی نیازمند نظرات کارشناسی و تخصصی دقیق هستند.
استاد دانشگاه در خصوص اولویت مشکلات آموزش عالی اظهار کرد: چهار سال بودن طول دوره کارشناسی مشکل جدی نیست و اکنون در بیشتر کشورها کارشناسی چهار سال است؛ اما در حال حاضر چیزی که باید بیشتر به آن توجه شود این است که مقطع کارشناسی نیازمند چه رشتههایی است.
استاد دانشگاه بیان کرد: تمامی رشتهها در حوزههای علوم تجربی، علوم انسانی و ریاضی فیزیک نیازمند تغییر و بازنگری ساختاری هستند. به عنوان مثال، رشتههای علوم انسانی حاوی تعداد زیادی گرایش است که این رشتهها باید متناسب با نیازهای در حال تحول جامعه بازنگری شوند.
انتهای پیام/
نظر شما