میراث فرهنگی می‌تواند شکاف هویتی نسل جوان را ترمیم کند

مهدی نوید ادهم، دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، در دوره توان‌افزایی اعضای هیئت علمی «دانشگاه تمدن‌ساز» با تأکید بر بحران جهانی هویت در نسل جوان و ورود ایران به این چالش، نقش میراث فرهنگی و تمدنی ایران ـ اسلامی را در تقویت هویت ملی ـ دینی کلیدی دانست و هشدار داد: «اگر ما برای ساخت هویت نسل خود اقدام نکنیم، دیگران خواهند ساخت.»

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، در افتتاحیه دوره توان‌افزایی اعضای هیئت علمی دانشگاه تمدن‌ساز که با محور «نقش مواریث فرهنگ و تمدن در هویت‌یابی نسل جوان» برگزار شد، مهدی نوید ادهم مأموریت این دوره را ایجاد هم‌فکری میان کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بدنه دانشگاهی برای «عملیاتی‌سازی اهداف هویتی» اعلام کرد.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، در دوره توان‌افزایی اعضای هیئت علمی «دانشگاه تمدن‌ساز» با بیان این‌که بحران هویت نسل جوان یک پدیده جهانی است و ایران نیز از آن مستثنا نیست، تأکید کرد میراث فرهنگی و تمدنی ایران ـ اسلامی می‌تواند به‌مثابه ابزاری برای ترمیم شکاف هویتی و تقویت حس تعلق نسل جدید عمل کند.

او با اشاره به فعالیت کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی و ایران ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۴ به ریاست علی‌اکبر ولایتی ـ شامل بازشناسی منابع، صیانت از ابنیه تاریخی و برگزاری کنگره‌های بین‌المللی چون کنگره ابن‌هیثم و ثبت دانشگاه جندی‌شاپور در یونسکو ـ گفت مأموریت امروز کمیته ورود به دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت اساتید برای تحقق کاربردی اهداف هویتی است.

میراث فرهنگی می‌تواند شکاف هویتی نسل جوان را ترمیم کند

نوید ادهم ایران را کشور رنگین‌کمانی از اقوام و مذاهب خواند که این تکثر می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد، به‌ویژه در مناطق مرزی.

او با اشاره به جنگ شناختی و فعالیت هدفمند دشمن در فضای مجازی هشدار داد: «اگر ما نتوانیم هویت خود را خودمان بسازیم، دشمنان ما خواهند ساخت.»

وی هویت را پاسخ به «من کیستم؟» و تمایز از دیگران دانست و چهار بعد آن را هویت محلی و قومی، هویت ملی، هویت دینی و هویت جهانی برشمرد و گفت اصل اساسی در مدیریت هویت، برقراری تعادل میان این چهار ساحت است.

به گفته او تجربه‌های معاصر نشان داده افراط در پررنگ‌سازی یکی از ابعاد با حذف ابعاد دیگر شکست‌خورده است؛ چنان‌که پیش از انقلاب ایرانیت با حذف اسلام و پس از انقلاب اسلامیت با تضعیف ایرانیت به خطا رفت، و همچنین تحجر هویت‌ستیز یا جهانی‌گرایی هویت‌برانداز هر دو آسیب‌زاست.

نوید ادهم نمونه‌هایی از شواهد میدانی را یادآور شد که کاهش افتخار به ایرانی‌بودن و افت وفاداری اجتماعی در میان تحصیل‌کردگان دانشگاهی را نشان می‌دهد و این امر را زنگ خطر برای نظام آموزشی دانست.

او میراث فرهنگی را «داروی کم‌ریسک درمان بحران هویت» توصیف کرد و با استناد به پژوهش‌های انجام‌شده در اصفهان گفت تماس زنده و معنادار با میراث تاریخی می‌تواند حس غرور و تعلق ملی را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

او تصریح کرد میراث نباید منجمد بماند بلکه باید به تجربه زنده برای نسل امروز تبدیل شود، و در همین چارچوب به تجربه ترکیه در برند کردن مفاخر ایرانی و جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: «آنها بلدند داشته‌های ما را به نفع خود مصرف کنند، ما بلد نیستیم.»

نوید ادهم اصفهان را «موزه زنده تمدن» خواند و بر ضرورت پیوند دادن آموزش دانشگاهی با سرمایه‌های فرهنگی زنده برای تولید هویت مقاوم تأکید کرد. او خطاب به اساتید حاضر خواست پیشنهاد و پروژه‌های عملی برای استفاده هویتی از میراث در دانشگاه ارائه دهند و در پایان ابراز امیدواری کرد با هم‌افزایی دانشگاه و نهادهای فرهنگی، نسل جوان بتواند بار دیگر پرچم تمدن نوین اسلامی را در دست گیرد.

خبرنگار: آرمین شیرزاده

انتهای پیام./

کد خبر: 1284257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =