به گزاش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر روز، دانشجویان شبانه دانشگاه علامه طباطبایی با واقعیتهای ساده اما طاقتفرسا روبهرو میشوند: مسیرهای طولانی بین خوابگاهها و کلاسها، نبود امکانات اولیه، و تفاوت آشکار در دسترسی به خدماتی که برای دانشجویان روزانه فراهم است. این مسائل کوچک به نظر میرسند، اما وقتی جمع شوند، زندگی روزمره را به میدان مبارزهای بیپایان تبدیل میکنند.
فضای دانشگاه، که باید محیطی امن و پویا برای یادگیری باشد، گاه به بستری برای اضطراب و نارضایتی تبدیل میشود. دانشجویان شبانه میبینند که حقوقی که طبق قانون برایشان تعیین شده است، عملاً نادیده گرفته میشود. این نابرابری نه تنها عادلانه نیست، بلکه حس تعلق و اعتماد به دانشگاه را نیز تهدید میکند. و در پس تمام این مشکلات، سوالی که همیشه ذهنشان را درگیر میکند این است: چرا وعدهها به عمل نمیرسد؟ چرا زندگی روزمره آنها باید با سختیهایی که برای دیگران قابل تصور نیست، همراه باشد؟
وضعیت خوابگاهها و امکانات رفاهی
عیسی روزگرد، دبیر شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتوگویی که با خبرنگار ایسکانیوز داشته است، درباره وضعیت خدمات رفاهی دانشجویان شبانه اظهار کرد: بر اساس ماده ۳۴ آییننامه صندوق رفاه دانشجویان، کلیه دانشجویان دانشگاههای دولتی، شبانه، آزاد و غیرانتفاعی که از طریق کنکور سراسری پذیرفته میشوند، باید همانند دانشجویان روزانه از امکانات یارانهای و رفاهی برخوردار باشند. با این حال، در عمل این قانون در بسیاری از دانشگاهها اجرا نمیشود.
وی افزود: در جلسهای که سال گذشته با حضور رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه و نمایندگان شورای صنفی دانشگاهها برگزار شد، صمد حاججباری معاون صندوق رفاه دانشجویان نیز بر این موضوع تأکید کردند که خدمات رفاهی از جمله ارزاق دانشجویی باید بهصورت برابر به دانشجویان شبانه و روزانه تعلق گیرد. با این حال، همچنان در دانشگاه علامه طباطبایی چنین حقی برای دانشجویان شبانه رعایت نمیشود.
دبیر شورای صنفی ادامه داد: در حال حاضر، دانشجویان شبانه تنها از خوابگاه استفاده میکنند، اما از سایر خدمات رفاهی مانند بن خرید یا ارزاق بهرهمند نیستند. حتی برخی دانشگاهها برای فرار از اجرای قانون، از دادن خوابگاه به دانشجویان شبانه خودداری میکنند. در حالی که طبق قانون، هیچ تفاوتی میان شبانه و روزانه در بهرهمندی از امکانات رفاهی وجود ندارد.
وی با اشاره به تفاوت عملکرد دانشگاهها گفت: برخی دانشگاهها مانند دانشگاه شیراز، تفاوت هزینه میان دانشجویان روزانه و شبانه را پرداخت میکنند تا دانشجویان شبانه بتوانند از صبحانه یا ارزاق استفاده کنند. اما در دانشگاه علامه، ارزاق تنها به دانشجویان روزانه تعلق میگیرد و دانشجویان شبانه از آن محروم هستند.
مشکلات زیرساختی و کمبود خوابگاه
وی با اشاره به تعطیلی خوابگاه متاهلی ادامه داد: خوابگاه متاهلی دانشگاه که تا اوایل دهه ۹۰ فعال بود، به دلایل نامشخصی تعطیل شده است و این موضوع نگرانیهای زیادی را برای دانشجویان متاهل به وجود آورده است.
مسئول شورای صنفی توضیح داد که اکثر خوابگاهها از نظر امکانات در وضعیت مطلوبی نیستند و تفاوتهای زیادی در کیفیت خوابگاهها وجود دارد. وی افزود: تفاوتهای ناعادلانهای در ارائه ارزاق به دانشجویان شبانه و روزانه وجود دارد. این تبعیض نه تنها غیرقانونی است بلکه با روح انسانی نیز در تضاد است.
روزگرد تاکید کرد: وضعیت اینترنت، بهداشت و مصرف دخانیات در خوابگاهها نیز از دیگر مسائل عمده دانشجویان خوابگاهی است و گفت: ما به دنبال بهبود وضعیت دانشجویان و ایجاد فضایی مناسب برای تحصیل هستیم و امیدواریم که مسئولین به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند.
وعدههای عملنشده ساختمان دانشکده علوم اجتماعی
روزگرد درباره وضعیت ساختمان دانشکده علوم اجتماعی گفت: موضوع ساخت ساختمان جدید برای دانشکده علوم اجتماعی سالهاست مطرح است و حتی نقشه آن در دوره ریاست دکتر سلیمی طراحی شده بود، اما با تغییر مدیریت، پروژه متوقف شد. در نامهای که سال گذشته به ریاست دانشگاه ارسال شد، اعلام کردند که تا پیش از عید نوروز عملیات ساخت آغاز میشود، اما این وعده تحقق نیافت.
وی افزود: در دیدار حضوری با دکتر احمدوند، رئیس دانشگاه، ایشان وعده دادند که کلنگ پروژه حداکثر تا تابستان زده خواهد شد، اما اکنون بیش از یک سال گذشته و هیچ اقدامی انجام نشده است. به تازگی نیز رئیس دانشکده علوم اجتماعی تنها بهصورت شفاهی اعلام کرده که پیگیر موضوع هستند، اما عملاً اتفاقی نیفتاده است.
روزگرد با بیان اینکه فضای فعلی دانشکده پاسخگوی جمعیت دانشجویان نیست، توضیح داد: کافی است روزهای پرجمعیت هفته، مثل یکشنبه تا سهشنبه، به دانشکده سر بزنید تا ببینید حتی سلف غذاخوری کشش حجم دانشجویان را ندارد. ساختمان فعلی فرسوده و فاقد ظرفیت توسعه است و از سالها پیش نیاز به بازسازی جدی دارد.»
امنیت خوابگاهها و دوربینها
وی درباره وضعیت امنیتی خوابگاهها گفت: پس از حوادث امنیتی سال گذشته، مقرر شد دوربینهای مداربسته همه خوابگاهها تعویض و کیوسک نیروی انتظامی در نزدیکی آنها فعال شود. این طرح در برخی خوابگاهها مثل سلامت و همت اجرا شده و اکنون از نظر امنیتی وضعیت مطلوبی دارند، اما در برخی دیگر مانند خوابگاههای شهید بهرامینی، گلزاری و فرهمند، هیچ تغییری ایجاد نشده است.
روزگرد افزود: با وجود اختصاص بودجه از سوی وزارت علوم، در بعضی از این خوابگاهها هنوز حتی یک دوربین هم تعویض نشده است. خوابگاه فرهمند بهویژه از نظر دوربینهای حفاظتی وضعیت نامطلوبی دارد و هنوز اقدامی برای بهروزرسانی انجام نشده است.
خوابگاه متأهلی؛ وعدهای که هنوز عملی نشده است
روزگرد درباره نبود خوابگاه متأهلی گفت: با توجه به افزایش جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بارها در جلسات شورای صنفی و با معاون دانشجویی مطرح کردهایم که دانشگاه نیاز به خوابگاه متأهلی دارد. حتی در سال گذشته مصوب شد که ساختمانی در محدوده چیتگر برای این منظور اجاره شود، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته خوابگاه سلامت و ونک برای متأهلین در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل افزایش تعداد دانشجویان مجرد و کمبود ظرفیت، آن ساختمان تغییر کاربری داد. قرار بود با فروش یکی از املاک دانشگاه در خیابان کریمخان، ساختمانی جدید برای خوابگاه متأهلی ساخته شود که آن هم هیچگاه عملی نشد. اکنون شورای صنفی همچنان پیگیر اجرای این مصوبه است.
مشکلاتی که دبیر شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرده، تنها محدود به ناهماهنگیهای سطحی نیست؛ بلکه نشاندهنده کمتوجهی سیستماتیک به حقوق و نیازهای دانشجویان شبانه است. تفاوت آشکار میان دانشجویان روزانه و شبانه در بهرهمندی از خدمات رفاهی، فرسودگی خوابگاهها، پراکندگی زیرساختها و وعدههای عملی نشده در حوزه ساختمانها و خوابگاه متأهلی، نه تنها زندگی روزمره دانشجویان را دشوار میکند، بلکه اعتماد و انگیزه آنها برای ادامه تحصیل و مشارکت در فعالیتهای علمی و فرهنگی را نیز تضعیف میکند.
این وضعیت پیام روشن و مطالبهگری را پیش روی مدیریت دانشگاه قرار میدهد: وعدهها و قوانین کافی نیستند و تا زمانی که اقدام عملی و ملموس برای رفع نابرابریها، ارتقای امنیت، بهبود کیفیت خوابگاهها و تحقق پروژههای معوق انجام نشود، حقوق قانونی دانشجویان شبانه عملاً نادیده گرفته خواهد شد. دانشگاه علامه طباطبایی با ظرفیت علمی و فرهنگی خود توانایی تبدیل شدن به الگویی برای عدالت آموزشی دارد، اما این امر تنها با توجه جدی و پیگیری مستمر مسئولان امکانپذیر است و زمان آن رسیده است که وعدهها به عمل تبدیل شوند.
انتهای پیام/

نظر شما